جشن شکوهمند اول ماه مه در اسلو نروژ!

متن کامل با فرمت پی دی اف

 روز اول ماه مه، علیرغم هوای بسیار بد و بارانی، نمایندگانی از طرف کلیه مراکز و واحدهای کارگری در نروژ و هواداران آرمان‌های طبقه کارگر در میدان کارگر اسلو گرد هم آمدند تا روز جهانی کارگر را پاس دارند. تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌های سرخ و پارچه نوشته‌هایی با مضمون “زنده باد اول ماه مه” و “زنده باد سوسیالیسم” این روز شکوهمند را با شور و هیجان فراوان جشن گرفتند. در نروژ اول ماه مه، تعطیل رسمی می‌باشد. بنا به سنت همه ساله کلیه مراکز کارگری با داشتن گروه موزیک و با یونیفورم و لباس‌های همسان در رژه اول ماه مه حضور پیدا می‌کنند. مردم در اول ماه مه با آویزان کردن پرچم از پنجره‌های خانه‌هایشان این روز را پاس می‌دارند و شرکت اتوبوس‌رانی با نصب پرچم در بعضی مسیرها در این روز مسافران را رایگان جابجا می‌کند. 

یکی از موارد قابل ذکر و با اهمیت در این مراسم، حضور تعداد بسیار بالایی از مردم نروژ در همه رده‌های سنی بود که با حمل پلاکارد “اسرائیل را بایکوت کنید!” و با دردست داشتن پرچم فلسطین همراه با چفیه به دور گردن خود که نماد مبارزین خستگی ناپذیر فلسطین است در این راهپیمایی حضور داشتند. اینها در مسیر راهپیمایی همواره بر شعار بایکوت اسرايیل تاکید نموده و دوری از ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) بازوی سرکوبگر جهانی امپریالیسم و صهیونیسم بین المللی را خواستار بودند.

حضور اعتراضی جمعیت اندکی از جوانان سودان در این روز بزرگ در محکوم نمودن جنگ خونین در سودان و در خواست از مردم جهان برای کمک به پایان دادن به این خونریزی نظامیان زنجیر پاره کرده که فقط مردم و زنان و کودکان بی‌دفاع و در فقر و فلاکت سودان را قربانی قدرت طلبی خود نموده‌اند، علیرغم جمعیت کم‌شان نمود چشمگیری داشت .

بعد از یک ساعت سخنرانی و در پایان با پخش سرود انترناسیونال در تجمع اولیه، جمعیت آغاز به راهپیمایی نمود در مسیر راهپیمایی بیشترین شعارها “زنده باد اول ماه مه” و “زنده باد سوسیالیسم” بود. گروه‌ها و جمعیت‌های ایرانی نیز در این مراسم حضور داشتند. ما فعالین چریک‌های فدایی خلق با حضور در جشن بزرگ کارگران از آغاز تا پایان مسیر همراه با دیگر تظاهرکنندگان در این رژه جهانی شرکت داشتیم و با حمل پرچم‌هایی که آرم سازمان بر آن حک شده بود، بر مواضع رادیکال و انقلابی سازمان خود تاکید نمودیم. آرم سازمان مورد توجه خبرنگاران و تماشاچیانی که در مسیر راهپیمایی در پیاده‌روها  تظاهرکنندگان را تشویق می‌کردند قرار گرفته و از آن عکس تهیه کردند. 

یکی از ویژگی‌های تظاهرات امسال این واقعیت بود که کارگرانی که از اعضای اتحادیه‌های کارگری بودند (حدود ۲۳ هزار کارگر) و تعدای‌شان با شرکت در این راهپیمایی این روز را پاس می داشتند دو هفته قبل یعنی در ۱۷ اوریل، به دلیل دستمزد کم با خواست افزایش دستمزد دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب در روز پنجشنبه ۲۰ آوریل با موفقیت و پیروزی کارگران پایان یافت. حال به دنبال این پیروزی این کارگران اتحاد خود را در روز جهانی‌شان جشن گرفته بودند.

پیروز باد مبارزات بر حق کارگران علیه امپریالیسم و نظام سرمایه‌داری!
کارگران جهان متحد شوید!
پیروز باد انقلاب!

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در نروژ-اسلو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر با دوم ماه مه ۲۰۲۳