گزارشی از مراسم روز جهانی کارگر در وین اتریش


متن کامل با فرمت پی دی اف

امسال نیز چندین هزار نفر از اهالی وین به مناسبت روز جهانی کارگر به خیابان آمدند تا هم این روز جهانی را پاس دارند و هم اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های دولت حاکم به خصوص گرانی سرسام آور کالاها اعلام کنند. تظاهرکنندگان با تکیه بر تورم ۵۰ درصدی خواستار خاتمه سیاست‌های ضد کارگری دولت شده و به خصوص بر مبارزه با فقر کودکان و بر ضرورت افزایش دستمزدها تاکید نموده و خواهان مبارزه با گرانی مسکن و همچنین همبستگی در مبارزه با فاشیسم بودند.

همچون همیشه در شهر وین تطاهرات اول ماه مه از دو محل شروع شد. نیروهای سوسیال دمکرات از schwarzenbergplatz حرکت خود را شروع کردند و در Rathaus به پایان رساندند. اما نیروهای چپ اتریشی همراه با فعالین چپ کشورهای دیگر که مقیم وین می‌باشند، راهپیمایی‌شان را  از اStaatsoper آغازکرده و در Roosveltplatz به آن پایان دادند. 

نیرو های سیاسی مختلف در  Schmerlingplatz مبادرت به گذاشتن میز کتاب و پخش اعلامیه‌ها و نشریات خود نمودند. امتیاز این محل  این بود که هر دو راهپیمایی از این محل می‌گذشتند و به همین دلیل همه تظاهرکنندگان در هر دو راهپیمایی موفق می شدند تا میز های کتاب نیرو های سیاسی را دیده و کتاب‌ها و نشریاتی که مایل بودند را تهیه کنند.

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران، میز کتاب بزرگی در Schmerlingplatz  گذاشته بودند که جدا از آثار سازمان به زبان فارسی تعداد زیادی از مقالات تشکیلات به زبان آلمانی هم در آن دیده می‌شد. در طول برگزاری میز کتاب که از ساعت ۹ صبح تا یک بعد از ظهر ادامه داشت تعداد زیادی کتاب به فروش رسید و حدود ۱۲۵ عدد پیام روز جهانی کارگر تشکیلات به زبان آلمانی و حدود ۴۰ عدد از همین پیام به زبان فارسی در بین جمعیت توزیع شد. کلا این میز با استقبال فعالین سیاسی مواجه شد.

از نکات قابل ذکر این حرکت حضور تعدادی سلطنت‌طلب ضد کارگر در روز جهانی کارگر در آن سوی خیابان و در کنار میز یکی از نیروهای چپ اتریشی بود. سلطنت طلبان چندین بار تلاش کردند با مستمسک  بنر “مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر” که در کنار میز کتاب ما قرار داشت با رفقای ما درگیری ایجاد کنند که ما با قاطعیت با آنها برخورد کرده و اجازه چنین درگیری‌ای را ندادیم. جالب است که آنها شعار می‌دادند “جاوید شاه” اما زمانی که چپ‌های اتریشی که سلطنت‌طلبان نزدیک آنها میز کتاب گذاشته بودند، متوجه معنای شعار آنها شدند شروع کردند به زبان آلمانی “مرگ بر شاه ” گفتن که این امر حسابی سلطنت‌طلبان را رسوا نموده و بر بستر برخوردهای تعرضی و چماق کشانه آنها کار داشت به درگیری هم می‌کشید که البته چنین نشد.  

راهپیمایی‌های روز دوشنبه اول ماه مه، روز جهانی کارگر در مجموع به شکل موفقیت آمیزی در وین اتریش برگزار و خواست‌های کارگران چه از طریق بنرها و چه دست نوشته‌ها و چه شعارهای تهییجی فریاد زده شد.

پیروز باد مبارزات طبقه کارگر!
مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر!
زنده باد انقلاب!

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در اتریش – وین
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر با دوم ماه مه ۲۰۲۳