لندن: گزارشی از راهپیمایی روز جهانی کارگر!

متن کامل با فرمت پی دی اف

روز دوشنبه اول ماه مه تظاهرات بزرگی در شهر لندن در بزرگداشت روز جهانی کارگر برگزار شد. این تظاهرات با سازماندهی و شرکت فعال اتحادیه‌های کارگری انگلیس، نیروهای مبارز و چپ از ترکیه گرفته تا آمریکای لاتین و از سریلانکا گرفته تا کردستان و … صورت پذیرفت. هزاران تن در این تظاهرات و راهپیمایی شرکت کردند. سازمان‌ها و جریانات چپ ایرانی و همچنین فعالین منفرد چپ و سوسیالیست نیز در این تظاهرات فعالانه شرکت داشتند. 

این تظاهرات با تجمع نیروهای شرکت کننده در ساعت ۱۲ ظهر در محل کتابخانه مارکس در لندن آغاز شد و پس از چند سخنرانی از سوی فعالین سوسیالیست، جمعیت در خیابان‌های مرکزی شهر لندن به راهپیمایی پرداخت. نیروهای شرکت کننده بنرها و شعارهای متفاوت و متنوعی را حمل می‌کردند که در آنها ضمن تاکید بر حقانیت سوسیالیسم و طبقه کارگر، شعارهایی در محکومیت نظام سرمایه‌داری جهانی و امپریالیسم و همچنین علیه نژادپرستی فزاینده در بریتانیا نوشته شده بودند. همچنین شعارهای زیادی در دفاع از مطالبات طبقه کارگر و محکومیت سیاست‌های غارتگرانه احزاب حاکم و دفاع از حق پناهندگان و پناهجویان به چشم می‌خورد. یکی از شعارهای رایج “کارگران متحد هرگز شکست نخواهند خورد” و” زنده باد همبستگی جهانی” بود.

تظاهر کنندگان پس از طی مسافتی طولانی به محل تجمع نهایی تظاهرات در میدان “ترافلگار اسکوئر” رسیدند و در مرحله پایانی چند سخنرانی دیگر نیز توسط نمایندگان اتحادیه‌ها و نیروهای چپ و سوسیالیست صورت گرفت. از آغاز تا پایان مراسم دستجات موسیقی و رقص نیز با اجرای سرودهای انقلابی نظیر سرود انترناسیونال هنرنمایی می‌کردند. 

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران نیز با حمل بنر بزرگی با شعار” زنده باد اول ماه مه روزجهانی کارگر” و همچنین  با حمل آرم سازمان در این حرکت شرکت کردند. در طول حرکت عکس‌های زیادی از آرم سازمان گرفته شد و رفقا به سوالات مبارزین سایر کشورها در مورد تاریخچه و هویت چریک‌های فدایی خلق پاسخ دادند. 

از نکات این تظاهرات شرکت برجسته جوانان و نوجوانان بود که با حرارت از آغاز تا پایان حرکت، به سردادن شعارهای انقلابی پرداختند. 

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در انگلستان – لندن
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر با ۲ ماه مه ۲۰۲۳