گزارش برگزاری روز جهانی کارگر در هلند!

متن کامل با فرمت پی دی اف

 امسال در اول ماه مه، روز جهانی کارگر (روز همبستگی طبقاتی و جهانی کارگران) به دعوت بزرگترین اتحادیه کارگری هلند به نام FNV هزاران تن از کارگران، مردم آگاه، فعالین سیاسی و اتحادیه‌ای، در محلی در مرکز شهر آمستردام به اسم Muzeumplein گرد هم آمدند تا به روال سال‌های اخیر  با نمایش وحدت و همبستگی مبارزاتی، روز جهانی خود را جشن بگیرند. برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، در هلند، روز جهانی کارگر یک تعطیل رسمی نیست و این خواست، یکی از مطالبات کارگران هلند می‌باشد.

با تجمع تظاهر کنندگان نخست و در محل گردهمایی سخنرانی‌هایی در مورد وضعیت کارگران و صنف‌های مختلف هلند و مطالبات آنها ایراد شد. بعد از سخنرانی‌ها جمعیت چشمگیری به سمت محل نهایی گردهمایی که در پارکی در جنوب آمستردام به نام  Martin Luther Kingpark  می‌باشد، حرکت کردند.

در مسیر طولانی بین این دو محل جمعیت در خیابان‌های شهر راهپیمایی کرده و تارسیدن به پارک، ضمن سردادن شعارهای مختلف علیه نظام سرمایه‌داری، بر خواسته‌های صنفی کارگران هلند دست گذاردند. در طول راهپیمایی شعارهای برجسته بسیاری در دفاع از مردم فلسطین سر داده شد. حضور نیروهای طرفدار فلسطین در این تظاهرات چشمگیر بود.

در محل پارک برگزارکنندگان این مراسم یعنی اتحادیه FNV پودیوم سخنرانی برقرار ساخته و در دو سه نقطه در محل پارک موسیقی نواخته می‌شد و تعداد بسیار زیادی چادر و دکه‌هایی نصب شده بود که تظاهرکنندگان در آنها می‌توانستند انواع مختلف غذا و نوشیدنی که توسط اتحادیه تدارک دیده شده بود را دریافت کنند.

مطابق برآوردهای مختلف، جمعیت شرکت کننده در این روز بین شش تا ده هزار نفر تخمین زده شد.

نیروهای سیاسی ایرانی، همانند سایر فعالین سیاسی مقیم هلند از کشورهای مختلف، فعالانه در این تظاهرات شرکت داشتند. فعالین کمیته‌ی حمایت از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران-هلند که فعالین چریکهای فدائی خلق ایران در هلند بخشی از آن هستند، در این تظاهرات شرکت داشتند.

فعالین چریکهای فدائی خلق، پرچم سازمان و همچنین بنر “اول ماه می تعطیل باید گردد” که یک خواست دیرینه کارگران هلند است را در طی راهپیمایی حمل می‌کردند.

در جریان راهپیمایی و در محل پارک پیام کمیته‌ی حمایت از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران – هلند به مناسبت اول ماه مه به سه زبان فارسی و انگلیسی و هلندی در میان جمعیت پخش شد.

گرامی باد اول ماه مه، روزجهانی کارگر، سمبل همبستگی بین المللی کارگران!
نابود باد رژیم وابسته و کارگر ستیز جمهوری اسلامی!
پیروز باد انقلاب! زنده باد سوسیالیسم!

فعالین چریکهای فدائی خلق ایران در هلند
۳ می ۲۰۲۴