گزارشی از مراسم روزجهانی کارگر در استکهلم سوئد!

متن کامل با فرمت پی دی اف

به مناسبت فرارسیدن روز جهانی کارگر، امسال در اول ماه مه جمعیت عظیمی برای گرامی‌داشت روز کارگر در میدان  “kungsträdgården” “باغ شاه” استکهلم  تجمع کردند. مراسم امسال همراه با پخش موزیک و سخنرانی‌های متعددی در چند نقطه شهر بود که مضمون بسیاری از آن سخنرانی‌ها دفاع از خلق فلسطین و محکوم کردن صهیونیسم اسرائیل و نسل‌کشی توده‌های تحت ستم غزه بود. مراسم اول ماه مه با راهپیمایی بزرگی همراه بود. همچنین سندیکالیست‌ها و احزاب دیگر با شعارهایی نظیر “مبارزات زنان، مبارزه طبقاتی است”، “به کارگران رای دهید” و “نه به ناتو” با پرچم‌های سرخ در راهپیمایی شرکت کردند. فعالین چریکهای فدایی خلق از ساعت ۱۱ صبح در قسمتی از این میدان حاضر شده و با نصب بنرها، آرم، نشریات و اعلامیه‌های سازمان به تبلیغ و روشنگری پرداختند. افراد زیادی که از این مسیر  می‌گذشتد از بنرها عکس و فیلم می‌گرفتند و با نظرات و سوالات متفاوت با رفقا گفتگو می‌کردند؛ پس از شنیدن صحبت‌های رفقا و بحث‌های انجام شده از سوی سوئدی‌ها به طور مکرر عباراتی نظیر “jävla Irans regimen” (رژیم لعنتی  ایران)  شنیده می‌شد که بیانگر نظر آنها راجع به ماهیت ضد مردمی رژیم جمهوری اسلامی بود.

 محتوای بسیاری از گفتگوها حول وضعیت بد معیشتی کارگران و فشارهای اقتصادی فاجعه بار از سوی سرمایه‌داران به این طبقه در ایران و کشورهای مختلف بود. همچنین در صحبت‌ها بر حقانیت مبارزات خلق فلسطین علیه سلطه صهیونیسم و حامیان امپریالیستش و نفرت به حق توده‌ها در سراسر جهان از نظام سرمایه‌داری تاکید می‌شد.
در یک مورد یک خبرنگار افغانستانی گفت باید با نفوذ موساد و سیا مسلحانه جنگید. این خبرنگار از زندگی‌نامه رفیق حمید اشرف اطلاعات زیادی داشت و مطرح می‌کرد که شاه به دستور سازمان سیا او را کشت. شخص دیگری که خود را علاقمند به تاریخ و چریکهای فدایی خلق معرفی می‌کرد، گفت در دوران دانشجویی در یک دانشکده با آنها بودم و تاثیرات فراوانی از آنها در محیط دانشکده بر جای گذارده شد. نشریات پیام فدایی و ماهنامه کارگری را برداشت و کتاب جدید رفیق اشرف دهقانی به او معرفی شد. یک مرد جوان سوئدی با تشویق چریکها به مبارزه علیه جمهوری اسلامی از سوسیالیسم به عنوان راه نجات کارگران صحبت کرد؛ همچنین اعلامیه به زبان سوئدی و نشریات فارسی را برای دوستان ایرانی‌اش برداشت. افرادی از  کشورهای بنگلادش، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه نیز به رفقا مراجعه کردند که در صحبت‌هایشان توجه خاصی به شرایط  ایران داشتند. مراجعینی از سوریه و عراق نیز بودند که بادقت تمام به بنرها نگاه می‌کردند و می‌گفتند شرایط در کشور ما هم چنین است!

مراسم اول ماه مه، این روز مهم همبستگی مبارزاتی کارگران و زحمتکشان دنیا با سرود انترناسیونال و شادی دیدار رفقا در ساعت ۵ بعدازظهر  پایان یافت.

زنده باد روز جهانی کارگر!
نابود باد نظام سرمایه‌داری!
زنده باد انقلاب! پیروز باد سوسیالیسم!

سازمان هواداران چریکهای فدایی خلق ایران در سوئد – استکهلم
۲ می ۲۰۲۴