گزارشی از جشنواره “صدای مردم” در وین، اتریش!

متن کامل با فرمت پی دی اف

 روز شنبه دوم و یکشنبه سوم سپتامبر شهر وین پایتخت اتریش به روال هرساله شاهد برگزاری جشنواره “صدای مردم” در محل “Prater Wiener im Jesuitenwiese” بود. این جشنواره یکی از سنتی‌ترین جشن‌های محلی شهر وین می‌باشد که هرساله با شرکت چندین هزار نفر از مردم این شهر برگزار می‌شود. در طول این جشنواره جدا از برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع و پخش موزیک و سرودهای مردمی گروه‌های سیاسی چپ و کمونیست با گذاشتن میز کتاب به توزیع انتشارات خود و تبلیغ مواضع و آرمان‌های‌شان در میان مردم می‌پردازند. بر اساس تخمین شرکت کنندگان در این جشنواره بیش از ۶۰ هزار نفر از اهالی شهر در این مراسم شرکت کرده بودند. به این ترتیب “جشن مردم” فرصتی است تا جدا از سازمان‌های چپ اتریشی، فعالین سیاسی چپ مقیم وین از کشورهای مختلف نیز برنامه‌ها و اهداف خود را در معرض دید شرکت کنندگان قرار دهند. همچون سالهای قبل امسال نیز فعالین چریک‌های فدایی خلق در اتریش با گذاشتن میز کتاب بزرگی در این مراسم حضور داشتند.

میز کتاب فعالین چریک‌های فدایی خلق با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد و مراجعه کنندگان نشریات سازمان به زبان‌های آلمانی و فارسی را از میز کتاب دریافت می‌کردند؛ در ضمن بیش از ۲۰ جلد کتاب از کتاب‌های میز کتاب در این دو روز از سوی جوانان اتریشی و ایرانی خریداری شد. 

در مجموع در این دو روز تقریبا بیش از ۱۶ ساعت میز کتاب بر قرار بود که محل استقرار آن با بنرها و عکس‌های مختلف و شعارهای انقلابی تزیین شده بود. در واقع این میز به مرکزی جهت تجمع و بحث حول مسائل مختلف و از جمله مواضع چریک‌های فدایی خلق ایران بدل شده بود.  بازدیدکنندگان می‌توانستند پرسش‌هایی که در باره اوضاع ایران و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی دارند را طرح و پاسخ‌های لازم را دریافت کنند.

از نکات قابل توجه جشن امسال یکی این بود که در محوطه‌ای که مراسم برگزار می‌شود چند اکیپ سه تا چهار نفره با بلندگو حرکت کرده و هر یک به نوبت نظرات خود را در رابطه با مسائل مختلف سیاسی مطرح کرده و خواست‌های خود را بیان می‌کردند. همچنین یک گروه از هنرمندان آمریکای لاتین با پخش موزیک و سرودهای مردمی از مبارزات مردم شیلی حمایت کرده و به نفع آلنده و علیه پینوشه جنایتکار سخن می‌گفتند. در واقع آنها به این ترتیب همبستگی خود با مردم شیلی و مبارزات آنها برای رسیدن به آزادی را به نمایش می‌گذاشتند. در ضمن در یکی از چادرهای مختلفی که نیروهای سیاسی گوناگون بر پا کرده بودند، بحث آزادی در باره جنگ اوکراین و جنبه‌های مختلف آن جریان داشت. 

به این ترتیب جشنواره “صدای مردم” که جلوه‌ای از همبستگی مردم و ارائه فرهنگ مردمی می‌باشد، پس از دو روز با پایکوبی جوانان و شرکت کنندگان تا پاسی از شب ادامه یافت و سپس با موفقیت به پایان رسید.

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در وین – اتریش
۴ سپتامبر ۲۰۲۳