استکهلم: گزارشی از تظاهرات در گرامیداشت روز جهانی زن

متن کامل با فرمت پی دی اف

بدنبال کارزار تبلیغاتی به مناسبت روز جهانی زن که در بین روزهای اول تا سوم مارچ در استکهلم به دعوت “شورای استکهلم” و با شرکت نیروهای چپ برگزار شد، روز چهارشنبه 8 مارس در بزرگداشت روز جهانی زن تظاهراتی در “سلوسن” استکهلم برگزار شد. این تظاهرات در شرایطی که هوا به شدت سرد و برفی بود از ساعت 4 تا 5 بعد از ظهر برگزار شد و بیش از 120 نفر در آن شرکت داشتند. حزب عدالت سوئد  “Rättvisa party”و شورای استکهلم همراه با فعالین سوسیالیست و نیروهای چپ و کمونیست از شرکت کنندگان در این حرکت بودند.

محل تظاهرات با پرچم ها و بنرهای گوناگون تزئین شده بود و تعدادی از چپ های سوئد و مبارزین ایرانی در طی این حرکت سخنرانی کردند. یکی از سخنران های سوئدی از شرایط سخت اقتصادی در سوئد سخن گفت و تاکید کرد با اینکه قیمت مواد غذائی شدیدا افزایش یافته و کرایه خانه ها نیز بالا رفته اما دستمزدها به هیچ وجه در همین سطح افزایش نیافته و این امر باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. او تاکید داشت که بالا رفتن قیمت ها به مادران تنها و بیکار ضربه سختی زده است. به باور این سخنران باز نشسته ها و کارگران و جوانان شرایط بدتری دارند و اوضاع مثل شرایط قحطی و جنگ شده است.

سخنران دیگری که ایرانی بود از اعدام معترضین سخن گفت و تاکید کرد که در جمهوری اسلامی زنان شهروند درجه دو به حساب می آیند و هر کس که مخالف قانون های قرون وسطایی جمهوری اسلامی باشد، زندان، شکنجه و اعدام می شود. سخنران سپس به جنایت اخیر جمهوری اسلامی و حمله شیمیائی به دختران دانش آموز اشاره کرد که در این زمان تظاهرکنندگان با فریاد مرگ بر جمهوری اسلامی، نه به سرمایه داری، زنده باد سوسیالیسم، زنده باد آزادی به تائید سخنان وی برخاستند.

یکی دیگر از سخنران های سوئدی عقیده داشت که در روز جهانی زن ما احتیاج بیشتر به اتحاد زن ها برای مبارزه به منظور تحقق برابری حقوق زن و مرد داریم. ما باید مثل فرانسه اعتصابات عظیمی علیه قوانین ضد زن و ضدکارگری در سوئد راه بیاندازیم. وی همچنین تاکید کرد که باید به جوان هایی که در گروه های مافیای مواد مخدر قرار می گیرند کمک کنیم تا از این مخمصه نجات پیدا کنند.

رفیق دیگری با زنده باد سوسیالیسم و تبریک به همه زنان که در سراسر جهان برای آزادی و برابری حقوق و رهایی مبارزه می کنند صحبت هایش را شروع کرد و در ادامه تاکید کرد که زنان حق زندگی بهتر بدون فقر، خشونت و تجاوز را دارند. سخنران سپس گفت سیستم سرمایه داری تنها به سود خود فکر می کند و سعی در ساکت کردن همه دارد؛ تا سود بیشتری از استثمار و فشار کار بدست آورد. در نتیجه زنان حق دارند نه تنها ۸ مارس بلکه هر روز مبارزه کنند و خواسته های خودشان را بخواهند.

دختر جوانی از بنگلادش با اشاره به اتفاقات زیادی که در دنیا می افتد معتقد بود همه جرئت حرف زدن ندارند و اضافه کرد تعداد زیادی از دوستان من تحت فشار دفاع از ناموس بودند و همه نمی دانند چطور باید اعتراض کنند تا به زندگی عادی و بدون کنترل برگردند.

فعالین چریکهای فدایی خلق ایران با بنرها، نشریات و اطلاعیه های سازمان در این حرکت شرکت داشتند. برخی شرکت کنندگان درباره مواضع چریک ها در مورد شعار زن زندگی آزادی سوال کردند که پاسخ های مقتضی به آنها داده شد. این تظاهرات با شعار زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم در ساعت ۵ بعد از ظهر با موفقیت پایان یافت.

آزادی زن آزادی جامعه است!

نابود باد رژِیم زن ستیز جمهوری اسلامی

سازمان هواداران چریک‌های فدایی خلق ایران در سوئد – استکهلم

18 اسفند ۱۴۰۱ برابر با 9 مارس ۲۰۲۳