حزب کمونیست اسرائیل: “دولت نتانیاهو مسئولیت کامل تشدید تنشها را بر عهده دارد”

متن کامل با فرمت پی دی اف

خانه‌ای مسکونی در مرکز اسرائیل که در روز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در اثر موشک پرتاب‌شده توسط حماس از نوار غزه آسیب دیده است.

حزب کمونیست اسرائیل (CPI) و جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری (هاداش) در بیانیه‌ای در خصوص تشدید سریع درگیری نظامی بین حماس و نیروهای اسرائیلی، روز شنبه سیاست اشغال جنایتکارانه دولت راست افراطی نتانیاهو را مقصر این درگیریها دانستند و تأکید کردند که این سیاست خطرات بزرگی برای صلح در منطقه ایجاد میکند.

“جنایات دولت دست راستی فاشیست برای تداوم اشغال منجر به یک جنگ منطقه‌ای می‌شود که باید متوقف شود. حتی در روزهای سختی مانند اینروزها – ما  همواره هرگونه آسیب به غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم و خواستار حذف آنها از خونریزی هستیم.” در این بیانیه آمده است: “ما به همه خانواده‌های قربانیان اشغالگری اعم از عرب و یهودی تسلیت می‌گوییم”.

“حزب کمونیست اسرائیل و هداش مسئولیت کامل تشدید تنش شدید و خطرناک چند ساعت اخیر را که به قیمت جان بسیاری از شهروندان بی گناه تمام شد، برعهده دولت راست فاشیست قرار دادند. در پایان یک هفته تکان‌دهنده که در آن شهرک‌نشینان در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی تحت حمایت دولت خود به حملات گوناگون دست زده، مسجد الاقصی را هتک حرمت کردند و قتل‌عام دیگری را در هواره انجام دادند، امروز صبح با تشدید تنش بسیار جدی از خواب بیدار شدیم که کل منطقه را در خطر درگیری یک جنگ منطقه‌ای و خطرناک می‌اندازد – درگیری ای که دولت جناح راست از روز اول خود به آن دامن زده است.

وقایع امروز نشان می‌دهند که دولت نتانیاهو و شهرک‌نشینان در چه مسیر خطرناکی کل منطقه را هدایت می‌کنند و بار دیگر به ما نشان میدهند که راه حلی نظامی برای مدیریت مناقشه وجود ندارد – تنها یک راه حل وجود دارد: تلاش برای پایان دادن به اشغال و به رسمیت شناختن خواسته‌ها و حقوق مشروع مردم فلسطین. پایان اشغال و برقراری صلح عادلانه با حرکت از منافع مشترک دو ملت در این کشور.”

حزب کمونیست اسرائیل و هداش “نگرانی عمیق خود را در مورد استفاده دولت نتانیاهو از تحولات اخیر برای انجام حمله انتقام‌جویانه به نوار غزه ابراز می‌کنند و از جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه می‌خواهند که فوراً برای خاموش کردن طبل جنگ و آغاز آن مداخله کنند. اقداماتی که منجر به پیشبرد راه حل سیاسی می‌شود.”

“حزب کمونیست اسرائیل و هداش نسبت به دست زدن به اقدامات انتقام‌جویانه علیه شهروندان عرب فلسطینی اسرائیل و به ویژه ساکنان شهرهای مختلط و روستاهای ناشناخته در نقب _که پیش از این به دلیل بی‌توجهی دولت نتانیاهو و نبود زیرساخت‌ها در شهرک‌ها بهای سنگینی پرداخته‌اند_، هشدار می‌دهند. در چنین واقعیتی این وظیفه نیروهای عاقل در اسرائیل، یهودیان و اعراب، است که با صدایی رسا و واضح در برابر هرگونه تلاش برای تحریک علیه کل جمعیت یا گرفتن قانون به دست خود اعتراض کرده و فعالیت مشترک را ترویج کنند. فعالیتی که بیانگر آرزوی یک زندگی هنجار بدون اشغال، تبعیض و برتری است – زندگی با صلح، برابری و دموکراسی واقعی برای همه.

شامگاه شنبه، هاداش ویدئویی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن از جمله آمده است: “هیچ چیز جنایات و قتل‌عام‌هایی را که امروز در جنوب اسرائیل انجام می‌شود توجیه نمی‌کند. اما این فاجعه قابل پیش‌بینی بود، همانطور که مدتها هشدار داده‌ایم: ما بهای سنگینی برای جنایات اشغالگران، محاصره غزه و استکبار دولت نژادپرست کهانیستی۱ خواهیم پرداخت. هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد، تنها راه‌حل سیاسی – پایان اشغال و استقلال فلسطین است.”

برگردان به فارسی: نادر ثانی

۱) کهانیسم واژه‌ایست که برای یک جهانبینی ویژه مذهبی صهیونیستی به کار می‌رود. این جهانبینی بر پایه نظریات رابی “میر کاهانه” که پایه‌گذار “نهضت دفاع ملی” و حزب “کاچ” است، بنا شده است.