انگلستان: گزارشی از بزرگترین تظاهرات در اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین!

متن کامل با فرمت پی دی اف

 روز شنبه ۱۱ نوامبر ۲۰۲۳ انگلستان شاهد بزرگترین تظاهرات توده‌ای ماه‌های اخیر در محکومیت لشکرکشی جنایتکارانه دولت اسراییل به غزه و نسل‌کشی توده‌های محروم فلسطین و در دفاع از حق آزاد زیستن خلق فلسطین بود.

در این روز صدها هزار تن از مردم آزادی‌خواه، اتحادیه‌های کارگری، نیروهای چپ و دمکرات و توده‌های آگاه این کشور در نزدیکی “هایدپارک” لندن گرد آمدند و برای رساندن صدای حق‌طلبانه خود به مقامات دولت انگلیس و سایر قدرت‌های امپریالیستی که حامی صهیونیست‌های اسراییلی در این جنایت هستند و همچنین نیروهای مترقی جهان به سوی سفارت آمریکا در لندن به راه افتادند. 

به دلیل تراکم و تعداد بسیار زیاد جمعیت حرکت تظاهرکنندگان با کندی بسیار زیادی صورت می‌گرفت. شعارهای اصلی این تظاهرات عظیم توده‌ای “آزادی فلسطین”، “قطع جنگ و آتش بس فوری”، “ارسال کمک‌های ضروری به غزه” و شناسایی حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین بود. شعارهای بسیار زیاد دیگری در قسمت‌های مختلف تظاهرات سر داده می‌شد که برخی از آنها به شرح زیر بودند: “جو بایدن، ریشی سوناک (نخست وزیر انگلیس) کی یر استارمر (رهبر حزب کارگر انگلیس) ببینید که چگونه فلسطین آزاد خواهد شد”، “ما در صفوف میلیونی، همه فلسطینی هستیم”، “اشغال باید پایان پیدا کند”، “حکومت اسراییل، یک حکومت تروریستی‌ست”، ” شرم بر نخست وزیر، شرم بر وزیر کشور، شرم بر بی بی سی”، “به نسل‌کشی فلسطینیان پایان دهید”، “ریختن بمب بر سر کودکان فلسطینی باید متوقف شود”، “کشتار کودکان غزه باید پایان یابد” و … 

یکی از نکات برجسته این تظاهرات مردمی حضور تعداد بسیار زیادی از یهودیان دمکرات و آزادی‌خواه و ضد صهیونیست در این تظاهرات با شعارهای ضد صهیونیستی و در دفاع از حقوق دمکراتیک مردم فلسطین بود. همچنین تعداد جوانان شرکت کننده در این تظاهرات برجستگی خاصی داشت. آنها بخش اعظم تظاهرکنندگان را تشکیل می‌دادند. دختران و پسران نوجوان از پیشینه‌ها و نژادها و ملیت‌های مختلف با حرارت در این حرکت شرکت کرده و علیه اشغالگری ، علیه جنایات صهیونیست‌ها، علیه حمایت قدرت‌های امپریالیستی از نسل‌کشی فلسطینیان شعار می‌دادند. 

برخی از مقامات دولت بریتانیا با توجه به رشد بی‌سابقه نفرت و خشم توده‌ها از سیاست‌های این دولت در قبال نسل کشی فلسطینیان خواستار لغو اجازه تظاهرات شده بودند و وزیر کشور فاشیست و نژادپرست انگلیس با بی‌شرمی تمام این تظاهرات را “تظاهرات نفرت پراکنانه” نامیده بود و خواستار ممنوعیت آن شده بود. با چنین فضایی بود که چند صد تن از نیروهای گروههای فاشیستی و نژادپرست بریتانیایی خود را سازمان داده و به بخش‌هایی از این تظاهرات حمله کرده و با پلیس درگیر شدند. این مساله خشم عمومی علیه سیاست‌های دولت حاکم را افزونی بخشیده و صداهای خواهان استعفای وزیر کشور را هر چه قوی‌تر ساخت. 

این تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در لندن که به طور بی‌سابقه‌ای توسط پلیس بریتانیا حفاظت می‌شد، به پایان رسید. بنا به گزارش پلیس بریتانیا بیش از ۳۰۰ هزار تن در این تظاهرات شرکت کردند اما برخی منابع دیگر از حضور یک میلیون تن از مردم بریتانیا در این تظاهرات در دفاع از مردم فلسطینی سخن می‌گویند. 

زنده باد مقاومت دلیرانه مردم فلسطین علیه امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها و کارگزارانشان!
مرگ بر دولت اشغالگر اسراییل و حامیان امپریالیستش!
هر چه مستحکم‌تر باد همبستگی بین‌المللی در حمایت از توده‌های رنجدیده فلسطینی!

فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در لندن
۱۲ نوامبر ۲۰۲۳