مسیری که برای سوسیالیسم در روسیه طی شد! رفیق اشرف دهقانی

رفیق اشرف دهقانی

متن کامل با فرمت پی دی اف

سرسخن
بحث در مورد انقلاب اکتبر و مسیری که بلشویک‌ها برای ساختن سوسیالیسم در روسیه طی کردند از دو نظر از اهمیت زیادی برخوردار است. اول این که انقلاب اکتبر و  تلاش‌های گسترده حزب کمونیست روسیه (بلشویک‌ها) جهت بنای سوسیالیسم در آن کشور در کل تاریخ بشریت تاثیرات عظیمی به جا گذاشته است. مبارزه با سرمایه‌داران و سرکوب آنها در شهر و روستا در روسیه و قدرت‌گیری طبقه کارگر در این کشور، به کارگران و زحمت‌کشان و تمام ستم‌دیدگان در سراسر جهان چنان شور و امیدی بخشید که باعث رشد و گسترش مبارزات آنها علیه ستمگران خود در نقاط مختلف جهان گردید. در دوره دیگر بعد از پیروزی اتحاد جماهیر شوروی به رهبری استالین در رأس حزب کمونیست علیه فاشیسم هیتلری (که از این نظر مردم اروپا و به واقع مردم کل جهان مدیون کارگران و زحمت‌کشان شوروی و شخص استالین هستند) موجی از مبارزه کارگران و زحمت‌کشان و دیگر توده‌هایی که تحت ستم استعمارگران امپریالیست‌ بودند سراسر جهان را فرا گرفت و به خصوص در مستعمرات جنبش‌های آزادی‌بخش شعله‌ور شد. همه این مبارزات و جنبش‌ها در تضعیف قدرت امپریالیسم انگلیس که در آن مقطع بیشترین مستعمره را در سطح جهان داشت و امپریالیسم فائقه به شمار می‌رفت بسیار موثر بود.

در مورد تاثیر انقلاب اکتبر در خود روسیه. واقعیت این است که طبقه کارگر روسیه در اتحاد با دهقانان تهی‌دست و با رهبری لنین و بعد استالین، روسیه عقب‌مانده نسبت به کشورهای اروپایی را به یک کشور صنعتی پر قدرت تبدیل کردند و این قدرت چنان بود که اتحاد جماهیر شوروی در مقابل امپریالیسم آمریکا به صورت یک قطب در آمد، تا جایی که مدت‌ها از جهان دو قطبی صحبت در میان بود.

پس از انقلاب اکتبر در طی روندی تغییر و تحول چشم‌گیر در بهبود زندگی مردم حاصل شد. پایان دادن به بیکاری، نان برای همه، مسکن برای همه، آموزش رایگان تا سطح دانشگاه، بهداشت و درمان رایگان، انجام اقدامات اساسی برای آزادی زنان، رفع ستم ملی و تامین حقوق ملیت‌ها، تامین آزادی‌های وسیع دموکراتیک _از آزادی بیان گرفته تا آزادی مطبوعات و آزادی اجتماعات و غیره_ در سطح جامعه، اقدامات انقلابی بودند که در جامعه روسیه تحت رهبری حزب کمونیست آن کشور متحقق شدند. در چنین جامعه‌ای است که انسان‌ها امکان رشد و شکوفایی استعدادهای خود را یافتند. بی‌دلیل نیست که تاریخ در این دوره، رشد و پیشرفت در رشته‌های گوناگون از هنر و موسیقی و ادبیات و تاریخ‌نویسی گرفته تا زیست‌شناسی و فیزیک و شیمی و علوم دیگر را در اتحاد جماهیر شوروی رقم زده است.

برای شروع بحث لازم است ابتدا تصویری از شرایط اقتصادی-اجتماعی روسیه در زمان انقلاب اکتبر به دست داده شود تا معلوم گردد که بحث بر سر انقلاب و دگرگونی در چه جامعه‌ای بود. برای این منظور باید اندکی به عقب برگشت و پروسه صنعتی شدن جامعه روسیه و رشد نظام سرمایه‌داری در آن را از نظر گذراند.

نگاهی به شرایط اقتصادی-اجتماعی روسیه در آستانه انقلاب … ادامه در لینک زیر

برای خواندن ادامه‌ی مطلب بر روی لینک فایل پی دی اف (pdf) کلیک کنید!