گزارش به رفقا!

متن کامل با فرمت پی دی اف

به نقل از: پیام فدایی، ارگان چریکهای فدایی خلق ایران شماره ۳۰۰، شهریور ۱۴۰۳

رفقا با درودهای انقلابی!

آنچه در زیر ملاحظه می کنید گزارش تشکیلاتی مرکزیت “چریکهای فدائی خلق ایران” به فعالین سازمان در فاصله بین آخرین نشست سراسری فعالین تا به امروز می باشد. در نتیجه  این گزارش در برگیرنده رئوس مهمترین فعالیت‌های سازمان ما در زمینه تشکیلاتی، وضعیت کنونی، نقاط مثبت و کمبودها و نارسائی‌های فعالیت‌ها و مهمتر آنکه در‌س‌‌گیری از آنها برای ترسیم چشم انداز فعالیت‌های ما در دوره آتی می‌باشد.

نگاهی کلی به جایگاه “چریکهای فدائی خلق ایران”

مقدمتاً باید تاکید کنیم که ما در طول این مدت با توجه به انواع موانع و تغییر و تحولاتی که تمامی نیروهای جنبش از جمله به دلیل طولانی شدن عمر منحوس رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی و طولانی شدن دوره تبعید تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند (از جمله آنها می‌توان به کمبود نیرو، رشد روحیه فردگرایی و تشکیلات‌گریزی، گرفتار شدن در مشغولیات بی‌نهایت روزانه، کمبود و اهمیت کافی ندادن به امر سیستماتیک آموزش سیاسی ایدئولوژیک خود، عدم توجه لازم به ضرورت فعالیت مبارزاتی و غیره اشاره کرد) کوشیده‌ایم تا با حفظ وحدت‌های سیاسی-ایدئولوژیک و وفاداری به انقلاب و منافع کارگران و زحمتکشان و تأکید بر درستی تئوری مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک، با دشمنان توده ها مبارزه و  اصول یک تشکیلات انقلابی و کمونیستی را در مناسبات بین نیروهای جریان خود حفظ کنیم. جا دارد در همین‌جا از کوشش‌های کوچک و بزرگ تک تک رفقایی که در راه  تحقق این هدف و تحکیم وحدت‌های مبارزاتی و خدمت به کارگران و زحمتکشان تلاش ورزیده اند قدردانی کنیم. بدون این کوشش‌ها کسب جایگاه کنونی و اعتبار چشمگیری که چریکهای فدایی خلق در نزد دوست و دشمن و در جنبش انقلابی دارند برای ما امکان پذیر نبود.

همانطور که رفقا می‌دانند سازمان ما برخلاف بسیاری از جریانات سابقاً چپ و یا مدعی چپ و کمونیست که به ویژه پس از تحولات سال‌های دهه 90 و فرو‌‌پاشی به اصطلاح اردوگاه سوسیالیسم، تحت تاثیر تهاجم ایدئولولوژیک بورژوازی یکی پس از دیگری در مقابل این تهاجم لنگ انداخته و از برخی از اصول مارکسیسم و کمونیسم دوری جسته و از جمله از لحاظ اصول تشکیلاتی خود را هر چه بیشتر به مواضع بورژوازی و امپریالیسم نزدیک کردند، به مارکسیسم- لنینیسم پای‌بند بوده و تبلیغ و ترویج و اشاعه آن را وظیفه خود قرار داده است. همچنین سازمان ما خود را به اصل سانترالیسم دمکراتیک متعهد و معتقد دانسته و روابط تشکیلاتی خود را مطابق این اصل کمونیستی و اساسنامه‌ای که منطبق با آن تنظیم شده، اداره می ‌کند.

ساختار تشکیلاتی ما منطبق بر اساسنامه‌ای است که در خارج کشور و متناسب با شرایط مبارزاتی خارج تنظیم شده است. نیازی به تاکید نیست که اصل سانترالیسم دمکراتیک در حیات روزمره تشکیلات، خود را به طور خلاصه در محورهای زیر منعکس می‌کند: انتخابی بودن تمام ارگان‌های تشکيلات با توجه به حق انتخاب کردن و شدن هر رفيق. دوم گزارش دهی همه ارگان‌ها به مرکزيت و مرکزيت به همه نهاد‌ها. سوم اصل تبعیت فرد از سازمان، ارگان‌های پائینی از ارگان‌های بالایی و تبعیت تمام  سازمان از مرکزیت، حق انتقاد از همه ارگانهای سازمان از  مرکزیت  گرفته تا سایر ارگانها و انتقاد و  انتقاد از خود.

در نتیجه در هنگام مطالعه این گزارش تشکیلاتی و ارزیابی از فعالیت‌هایمان مهم است که تک تک ما با درک موقعیت و جایگاه و وزن تشکیلات خود، با توجه به اصل راهنمای تشکیلات ما یعنی سانترالیسم دمکراتیک، به این امر توجه کنیم که تا چه حد با ایفای نقش سازنده و برخورد فعال خود به تحکیم این اصل و جاری شدن آن در کل تشکیلات کمک کرده‌ایم و اگر در این زمینه کم‌کاری و نقصانی وجود دارد از این فرصت و از مباحثات نشست استفاده کرده و در جهت رفع آن نقایص برآییم تا تشکیلات ما بهتر بتواند به جنبش توده‌های ستمدیده و امر رهائی طبقه کارگر خدمت کند.

نباید فراموش کرد که لنین تا چه حد بر وجود سانترالیسم دموکراتیک و انضباط در حزب بلشویک به عنوان یکی از دلایل پیروزی این حزب در انقلاب، تأکید کرده است. مائو، رهبر انقلاب چین نیز تاکید می‌کند:”مرکزیت قبل از هر چیز تمرکز ایده های صحیح است” و “ارگانهای رهبری کننده نقش یک کارخانه تبدیلی را ایفا می‌کنند” او اضافه می‌کند ” همه می‌دانند بدون مواد اولیه، یک کارخانه چیزی نمی‌تواند تولید کند، اگر مواد اولیه به اندازه کافی نباشد و کیفیت‌شان خوب نباشد نخواهد توانست محصولات ساخته شده خوبی را تولید نماید”.   

با در نظر داشتن مقدمه فوق  اکنون گزارشی از رئوس فعالیت‌های چریکهای فدایی خلق ایران در زمینه نظری و عملی و تشکیلاتی در اختیار رفقا قرار می‌گیرد.

رئوس فعالیت‌های چریکهای فدایی خلق ایران

همانطور که رفقا می‌دانند به عنوان کمونیست‌هایی که در شرایط مشخص کنونی در خارج کشور قرار گرفته‌ایم رئوس برخی وظایف مبارزاتی نیروهای ما به طورخلاصه به این شکل تعریف شده: مبارزه با نظام سرمایه داری و امپریالیسم  و سیاستهای نواستعماری آن که در ایران از کانال رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی اعمال می‌شود حمایت نظری و عملی از مبارزات برحق کارگران، زحمتکشان، دهقانان، زنان، جوانان، خلق‌های تحت ستم علیه سرمایه‌داران وابسته حاکم و رژیم نماینده آنان یعنی جمهوری اسلامی، دفاع از مبارزات مردمی علیه هر گونه شکلی از استثمار و سرکوب که توسط امپریالیست‌ها و سگان زنجیری‌شان در ایران بر حیات و معاش مردم ما اعمال می‌شوند. دفاع از تئوری مبارزه مسلحانه به عنوان تئوری انقلاب ایران، دفاع از ضرورت انقلاب اجتماعی برای گذار از نظام سرمایه داری حاکم و دفاع از امر سوسیالیسم و کمونیسم در مقابل بورژوازی، مبارزه ایدئولوژیک با ایده های نادرست و شرکت فعال در مبارزات روزمره محل کار و زندگی علیه بورژوازی و امپریالیسم، تلاش برای انتقال تجارب مبارزاتی به مبارزین داخل کشور و ارتباط گیری.

الف) در زمینه نظری

فعالیتهای تشکیلات ما در زمینه نظری در نشریات پیام فدایی، ماهنامه کارگری، اعلامیه‌ها و بیانیه‌های سازمان، کتب و جزوات، تولید فیلم و کلیپ‌های مبارزاتی منعکس شده‌اند. 

پیام فدایی:

در این فاصله، 68 شماره پیام فدایی منتشر شده که در آنها مواضع و تحلیل‌های روزمره سازمان منطبق با تئوری مبارزاتی راهنمای آن یعنی  تئوری مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک از این کانال در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است.

نگاهی به مطالب درج شده در این نشریه نشاندهنده حرکت سازمان در راستای وظایف فوق در پرتو تئوری راهنمایش می‌باشد. با همت کلیه رفقا در این زمینه‌ها گام‌های ارزشمندی برداشته شده که تاثیرات غیرقابل انکاری بر جنبش انقلابی و کمونیستی موجود گذارده است. بررسی ادبیات منتشره در ارگانهای تبلیغی و ترویجی سازمان و بطور مشخص در نشریه “پیام فدایی” بیانگر یک خط سیاسی منسجم مارکسیستی در تحلیل شرایط جامعه می‌باشد که بی‌اغراق در تمام تندپیچ‌های اجتماعی در این دوره انطباق خود با واقعیت را  در جریان پراتیک نشان داده است.

• همانطور که می دانیم در سالهای اخیر، جامعه ما شاهد 3 برآمد و قیام بزرگ توده‌ای بوده که زمین را در زیر پای دشمنان مردم به لرزه درآورد؛ شورش گرسنگان در سال 96، قیام ستمدیدگان در آبان 98 و بالاخره خیزش توده‌ای سال 1401. برای درک اهمیت عظیم این جنبش‌ها یادآوری می‌کنیم که در طول 200 روز از جنبش توده‌های ستمدیده در سال 1401 ، 3395 حرکت و اعتصاب و اعتراض مردمی صورت گرفت (پیام فدائی شماره 287) برخی محلات و شهرها تا مدت کوتاهی در کنترل توده‌های به پاخاسته درآمد و جوانان و زنان به پاخاسته در برخی نقاط با شعارهای “وای به روزی که مسلح شویم” و حمله به پاسگاه ها و مراکز سرکوب از جمله با کوکتل مولوتف و  حتی در برخی نقاط با خلع سلاح نیروهای مسلح به طور مثال در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج و اِعمال قهر انقلابی عزم خود بر نابودی جمهوری اسلامی را به رساترین وجهی فریاد زدند. در طول این قیام  هزاران نفر کشته و زخمی و حداقل 92 هزار نفر دستگیر شده اند (پیام 288)

این خیزشها جدا از هر درسی گرایش جامعه به راه چریکهای فدایی خلق را هر چند به صورت خودبخودی و نطفه‌ای نشان داد و میخ محکم دیگری بر تابوت راه‌های پیشنهادی برخی از نیروها در اپوزیسیون زد که در تمام عمر بی ثمر خود مشغول کوبیدن “میخ تابوت مشی چریکی” و دفاع از “اصلاحات” و  “مبارزه مدنی مسالمت آمیز” بودند و آنها را واداشت تا با مشاهده عظمت قدرت توده‌های به میدان آمده با انقلابی‌ترین شعارها، با خفت تمام و البته به دروغ خود را مدافع قهر انقلابی و مبارزه مسلحانه معرفی کنند! بدون تردید این خیزش‌ها نه تنها صحنه سیاسی جامعه ما را کلا تحت تاثیر قرار داد بلکه با اعتماد‌به‌نفس کامل می‌توان گفت صحت مواضع اصولی سازمان ما را چه در تحلیل این جنبش‌ها، چه در اهمیت آنها برای انقلاب پیروزمند آتی و چه در بررسی نقاط ضعف و قوت آنان را به صورت بی‌نظیری به اثبات رساند. این امر در ضمن نشان داد که تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر ایده‌ها و نظرات چریکهای فدائی خلق با هدف ارتقاء آگاهی توده‌ها و به ویژه جوانان آگاه دارای چه اهمیتی است و تلاش برای انجام این کار  را به عنوان یک وظیفه انقلابی برای خود ما نیز بیشتر اثبات کرد.

در مبارزه با تفکرات و ایده های پاسیفیستی‌ای که این قیامها را به دلیل فقدان رهبری و تشکل، بی اثر شناخته و  حتی جوانان آگاه را به عدم شرکت در آن ها تشویق می‌کردند، سازمان ما صراحتا بدون پرده‌پوشی این واقعیت، بر عکسِ روشنفکران پاسیفیست هر آنچه در توان داشت در حمایت و آگاهی رسانی به این جنبش‌ها انجام داد و کوشید تا چگونگی و راه برطرف کردن ضعف بزرگ این جنبش‌ها یعنی گام برداشتن در راه ایجاد تشکلهای انقلابی با تئوری انقلابی را در مقابل توده های شرکت کننده و بویژه جوانانی که در این قیامها نقش فعالین پیشرو آن را باز می کردند ترسیم کند. همچنین در مبارزه با بخش دیگری از نیروهای سیاسی که می کویشیدند تا انرژی این جنبشها را در زیر نفوذ نیروهای ارتجاعی، پرو امپریالیست و فریبکار از جمله حامد اسماعیلیون مضمحل سازند، سازمان ما مبارزه‌ای پیگیر برای افشای این تفکرات را رهبری کرد که در داخل و خارج کشور مورد استقبال و تایید بسیاری از افراد و محافل و نیروهای مردمی و مبارز که نیروهای این تشکیلات نبودند نیز قرار گرفت. درسهای قیام دیماه  97 (پیام فدایی 232) و موقعیت انقلابی و وظایف انقلابی نوشته رفیق اشرف دهقانی (پیام فدایی شماره 232)، جنبش گرسنگان و توده های گرسنه برای نان،کار، آزادی و استقلال از جمله مقالاتی بودند که در این راستا انتشار یافتند. (پیام 244) ، “راه انقلاب، شبح سرخ مبارزه مسلحانه (پیام 245)، چشم انداز شورش گرسنگان (پیام 250)، شورش گرسنگان ضرورت مبارزه مسلحانه را به جلو ی صحنه رانده است (پیام 252)، شرایط کنونی و وظایف نیروهای انقلابی  (پیام 279)، بگذار برخیزند مردم بی لبخند، پاسخ به چند پرسش در باره جنبش اخیر (پیام 280)، انقلاب جاری و دستاوردها (پیام 282) ، پیام درگیری مسلحانه ایذه (پیام 282)، ، نقش طبقه کارگر در خیزش اخیر (پیام 286) ، انقلاب و ضد انقلاب در جنبش اخیر ، در باره مفهوم شعار نان، کار، مسکن، آزادی و استقلال (پیام 290) جنایت علیه خلق بلوچ، کردستان چشم و چراغ ایران و … برخی از عناوین برجسته مقالات دیگر در ارتباط با خیزشهای انقلابی جامعه ما در چند سال اخیر بوده اند.  

• در طول این دوره تمام تلاش امپریالیسم و پادوهایش تداوم و گسترش کارزار ضد کمونیستی در عرصه‌های مختلف بوده است که از نتایج این کارزار می‌توان به رو برتافتن بسیاری از نیروهای سابقاً مدعی چپ و کمونیسم از مارکسیسم، غرق شدن در مرداب رفرمیسم، اعلام برائت از سانترالیسم دمکراتیک و نفی ضرورت وجود یک تشکیلات آهنین، ترویج سازشکاری و اصلاح طلبی در تمام زمینه‌ها، نقد خشونت و از این کانال مهر باطل زدن بر قهر انقلابی و انقلاب قهرآمیز به مثابه عنصر لازمه برای برافکندن نظام استثمارگرانه سرمایه داری و تلاش برای تلطیف موضع طبقه کارگر علیه امپریالیسم و بورژوازی و ناممکن شمردن انقلاب اجتماعی، برقراری سوسیالیسم و کمونیسم و … اشاره کرد. در این میان، سازمان ما جزو معدود جریاناتی‌ست که با پایبندی به مارکسیسم -لنینیسم، به درستی امپریالیسم و نظام سرمایه‌داری را دشمن اصلی کارگران و خلقهای ستمدیده ایران و جهان و مانع ایجاد هر گونه دمکراسی و رهایی توده های تحت ستم خوانده است و پراتیک اجتماعی در سطح جهان و در کشور خودمان مؤید این حقایق بوده است.

مقالات و ترجمه‌هایی که در ارتباط با علل ریشه‌ای و چگونگی بحران‌های اقتصادی فزاینده و غیر قابل توقف نظام سرمایه‌داری و نیاز روزافزون این نظام به برپایی جنگهای ویران کننده برای بقاء از طرف سازمان ما منتشر شده اند بررسی رقابت‌های امپریالیستی بین آمریکا با چین و …، جنگ نیابتی در اوکراین، بحران همه گیری کرونا و عواقب فلج کننده آن برای سیستم و تاکید بر ضرورت سوسیالیسم و کمونیسم به عنوان راه حل نهایی نجات بشریت از تمام مصایب نظام سرمایه داری یکی از خطوط پیگیرانه ادبیات منتشر شده توسط سازمان ما در سطح جنبش بوده است.

• در این مدت در رابطه با انقلابی ترین طبقه در ایران یعنی طبقه کارگر، شرایط زیست و معیشت و مبارزات آن، توجه به موانع رشد و گسترش مبارزات این طبقه و امر تشکل و سازمانیابی آن و تاکید بر ضرورت رهبری این طبقه برای پیروزی انقلاب آتی، مقالات متعددی نوشته شده است که در این مورد در بخش ماهنامه کارگری توضیحات بیشتری در اختیار رفقا قرار می گیرد.

• همانطور که رفقا به یاد می آورند یکی از تأکیدات رفقا در نشست قبلی یافتن راه هایی به منظور تقویت وحدت بین نیروهای انقلابی و ضرورت گام برداشتن تشکیلات ما به منظور  گسترش اتحاد عمل‌های مبارزاتی بود. در این زمینه در پیام فدایی 231 در مقاله “ضرورت اتحاد عملهای مبارزاتی و مبانی آن” سازمان به طور مشروح و با طرح راه‌حل‌های عملی در این جهت گام برداشت. در این مقاله بار دیگر ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد وحدت در جنبش انقلابی به محورهای اصولی حاکم بر  اتحاد عمل‌های مبارزاتی و چگونگی آن اشاره شده و در عین حال سنت ناشایست وحدت‌های غیر‌اصولی و ناپایدار و کاغذی که بارها و بارها شکست خود را اثبات و به عنوان مانعی در مقابل اتحاد عمل‌های مبارزاتی اصولی و پویا قرار داشته مورد نقد قرار گرفته است. این برخورد ابتکاری از طرف ما همانطور که پیش‌بینی می‌شد از سوی سازمانها و نیروهای راست و بینابینی که سابقه عناد آنها با هواداران جنبش مسلحانه و بویژه سازمان ما اظهر من الشمس است، با سکوت مواجه شد. اما سازمان ما در عمل به سیاست درست مشارکت در اتحاد عمل‌های مبارزاتی‌ای که قادر به صحنه آوردن نیروی بیشتری در پیکار علیه جمهوری اسلامی گردد، ادامه داد. فعالیت‌های رفقای ما در انگلستان و هلند از زمره این گام‌ها هستند.  در این دوره جریانات موسوم به 6 جریان سیاسی به طور غیر رسمی از ما خواهان پیوستن به این اتحاد شدند که ما با توضیح اصل اعتقاد به وحدت و همکاری مبارزاتی اصولی در صف انقلاب، عقیم بودن ناگزیر این گونه اتحادهای موجود که  مبتنی بر وحدت‌های غیر اصولی و جمع مکانیکی نیروهایی با مواضع گاه متضاد هم در سطح روی کاغذ بوده و در تجربه هم از انتشار چند اعلامیه و سپس کناره گیری برخی و جایگزین شدن برخی دیگر فراتر نرفته و منجر به کوچکترین گسترشی در صفوف پراکنده نیروهای جنبش نشده را یادآوری کردیم.

• یکی دیگر از فعالیتهای نظری ارزشمند در این دوره به کمک رفقا تنظیم سند ارزشمند “چریکهای فدایی خلق ایران چه می‌گویند و برای چه مبارزه می‌کنند” می‌باشد که یک مانیفست مبارزاتی مبتنی بر نظرات انقلابی بوده و در واقع برنامه عمل ما در شرایط کنونی‌ که در آن قرار گرفته ایم، می‌باشد. ما بر ضرورت پخش دائم و تبلیغ و ترویج این نوشته که یک راهنمای مبارزاتی موثر و انقلابی برای جوانان آگاه و روشنفکران انقلابی داخل کشور می‌باشد توسط رفقا تأکید می‌کنیم. این سند پایه های نظری چگونگی عمل انقلابی و جهت گیری اعمال مبارزاتی یک فعال سیاسی رادیکال در داخل کشور را توضیح می‌دهد.

• تاکید بر مواضع مارکسیستی و انقلابی در مورد یکی از مهمترین مسایل انقلاب ایران یعنی مساله زنان در قالب برگزاری مراسم و یا نوشته‌های تهیه شده توسط رفقای زن یکی دیگر از محورهای فعالیت نظری پیگیرانه تشکیلات در این مدت بوده است. این مقالات منعکس کننده یک موضع مارکسیستی و کمونیستی در ارتباط با مساله رهایی زنان در جنبش به ویژه با توجه به بازار مکاره ای ست که با تلاش امپریالیست‌ها برای نفوذ به جنبش زنان ایران و ترویج شعارها و ایده‌های بورژوازی نظیر شعار عقیم و بی مسمای “زن زندگی آزادی”، یا انقلاب زنانه و …، در مراسم های گیس بران نیروها و محافل امپریالیستی به زنان مبارز ما به راه افتاده است. پیام فدایی در باره مساله رهایی زن در ایران نه تنها نقش درخشان زنان مبارز ایران، به ویژه تحت ستم ترین بخش آن یعنی زنان کارگر و زحمتکش در پیکار علیه امپریالیسم و رژیم وابسته جمهوری اسلامی را توضیح داده است، بلکه مبارزات زنان آگاه و رزمنده ایران برای رهایی از زنجیرهای سنگین جوامع طبقاتی و به طور مشخص برای رهائی از نظام حاکم و فرهنگ ارتجاعی پدرسالاری و مردسالاری که رژیم جمهوری اسلامی نمایندگی می کند را بازتاب داده و راه‌ حل اصلی رهائی زنان از ستم و استثمار را به وضوع تشریح کرده است. به طور مثال نگاهی به مقالاتی نظیر انقلاب اخیر زنانه نیست انقلاب اجتماعی ست و جنبش زنان به شعارهای شفاف نیاز دارد (پیام 284) مقالات و سخنرانی هایی در مورد شعار “زن، زندگی آزادی”، و آسیب شناسی این شعار (پیام 288)  وضعیت زنان بلوچ ، پرسش و پاسخ با رفیق سارا نیکو در مورد نقش زنان در جنبش های اخیر (پیام 236)، جایزه صلح نوبل (پیام 292)، “آزادی زن در گرو آزادی جامعه (آسیب شناسی شعار زن، زندگی، آزادی)”سخنرانی رفیق سهیلا در کلاب هاوس(پیام 295)  اثبات واقعیت فوق بوده و ما شاهدیم که بسیاری از فعالین سیاسی رادیکال زن به تبلیغ و تقویت مواضع چریکهای فدایی خلق پرداخته‌اند.

• همانطور که رفقا می‌دانند در تقریبا یک سال گذشته عملیات هدفمند دار و دسته ضد انقلابی و وابسته حماس به مواضع اسراییل و کشتار و اسیر گرفتن برخی از غیر نظامیان اسراییلی، به بهانه دلخواه صهیونیستهای حاکم بر اسراییل و حامیان امپریالیست‌شان تبدیل شد که به لشکر کشی وحشیانه به غزه زیر نام نابودی حماس در واقع به سلاخی خلق محروم فلسطین و کوشش در راندن آنها به خارج از سرزمین‌های اشغال شده منجر شد. در طول این نسل‌کشی تا کنون بیش از 40 هزار تن از توده‌های محروم فلسطینی – که نیمی از آنها زنان و کودکان هستند- کشته شده‌اند و از غزه نیز مخروبه‌ای بیش باقی نمانده است.  این جنگ که نفرت تمام توده‌های تحت ستم و انسان‌های مترقی در سراسر جهان علیه امپریالیسم و صهیونیسم و ریاکاری بورژوازی در مورد به‌اصطلاح حقوق بشر و دمکراسی و … را برانگیخته  در یک سال اخیر ذهن تمام روشنفکران و مردمان مترقی جامعه و افکار عمومی را به خود مشغول کرده است، به طوری که موضع گیری حول آن به تشدید مرزبندی بین نیروهای انقلابی و ضد‌انقلابی منجر شده است. در  این ارتباط سازمان ما به طور مشخص در طول جنگ ۱۱ ماهه اخیر به عنوان نقطه عزیمت تحلیل خود همچون گذشته قاطعانه از حقوق خلق فلسطین برای آزادی و حق تعیین سرنوشت و رهایی از سلطه صهیونیست‌ها و امپریالیست‌ها و بنیادگرایان اسلامی حمایت کرده است.در  عین حال، ما با تفکراتی که با قبول ادعای صهیونیست‌ها و حامیان امپریالیست‌شان می‌کوشند جنگ دولت صهیونیستی اسرائیل با مردم غزه را جنگ با حماس جلوه دهند نیز مقابله کرده و تاکید کرده‌ایم که جنگ جاری برخلاف ادعای بلندگوهای امپریالیستی جنگ بین اسرائیل با حماس و حزب الله نیست بلکه این جنگ، جنگی برای نابودی خلق فلسطین و غصب هر چه بیشتر سرزمین‌های آن‌ها توسط امپریالیست‌ها و صهیونیست‌هاست. در مقاله “همبستگی مردم جهان با مقاومت خلق فلسطین و افشای چهره جنایتکار امپریالیسم و صهیونیسم” (پیام 291) به این امر که هدف نهائی اسرائیل از کوشش جهت اشغال این بخش از سرزمین فلسطین، دست‌یابی به منابع گاز در ساحل مدیترانه در بخش غزه می‌باشد اشاره شده است.

 همانطور که رفقا می‌دانند ما در سطح جنبش حداقل با دو تفکر انحرافی در تحلیل بحران فلسطین و جنگ در غزه روبرو هستیم. از یک سو جریانات پرو امپریالیست هستند که با تاکید بر ماهیت ضد انقلابی بنیادگرایی اسلامی در ورطه حمایت از صهیونیست‌ها به مثابه چماق امپریالیست‌ها در منطقه می افتند و خواسته یا ناخواسته از کشتار خلق فلسطین و تجاوزگری صهیونیستها به بهانه این که بنیادگرایی اسلامی دشمن مردم است دفاع نموده و به تایید سیاست‌های ضد خلقی صهیونیست‌ها و در واقع امپریالیست‌ها می‌پردازند؛ و از سوی دیگر، نیروهایی با رفتن زیر پرچم حماس و حزب الله که نیروهای بنیادگرای اسلامی دست ساز دشمنان مردم فلسطین و ابزار گسترش سلطه امپریالیستی در منطقه می باشند، آنها را نیروهای انقلابی و مردمی جا زده و در جنگ جاری به حمایت از بنیادگرایی اسلامی در می‌غلتند. ما در این میان ضمن مرزبندی قاطع با بنیادگرایی اسلامی که آنها را به دلیل عملکردشان جریاناتی ماهیتاً ضد‌انقلابی می‌دانیم، و در حالی که هرگونه تجاوز و لشکرکشی صهیونیست‌ها علیه خلق فلسطین را محکوم می‌کنیم، از حق تعیین سرنوشت خلق فلسطین دفاع می‌کنیم. ما برخلاف راه حل دو دولت  دست‌پخت سازمان ملل امپریالیست‌ها و قدرت‌های امپریالیستی که با گذشت بیش از دو دهه از طرح آن حتی کوچکترین شانس تحقق نداشته است ولی بر روی  کاغذ از آن به عنوان راه حل آزادی مردم فلسطین یاد می‌شود معتقدیم که آزادی خلق فلسطین با مسئله آزادی طبقه کارگر و توده‌های ستم دیده در کل این سرزمین در هم گره خورده و تنها یک انقلاب اجتماعی علیه سلطه امپریالیسم و صهیونیسم و بنیادگرایی اسلامی که در آن توده‌های تحت ستم فلسطین و اسرائیل دوش به دوش هم شرکت می‌کنند می‌تواند باعث به ارمغان آمدن دموکراسی و رهایی برای مردم منطقه گردد. مقالاتی نظیر “امپریالیسم و صهیونیسم دشمنان خلق فلسطین” در پیام فدایی ۲۹۰ ، “نسل کشی خلق فلسطین” پیام 295  و “مصاحبه با رفیق فریبرز سنجری” در پیام 291 از زمره این مقالات هستند. 

• در فاصله دو نشست، مطالب ارزشمند بیشتری در مورد وابستگی جمهوری اسلامی و  افشای پیچیدگی های حاکم بر روابط ارباب و نوکری امپریالیست‌ها به ویژه آمریکا با جمهوری اسلامی در قالب مقالات و سخنرانی ها در اختیار جنبش قرار گرفته و صحت تحلیل چریکهای فدایی خلق ایران در مورد ماهیت وابسته قدرت دولتی حاکم بر ایران یعنی جمهوری اسلامی به امپریالیست‌ها هر چه بیشر در تند پیچ رویدادهای اجتماعی را ثابت کرده است. در ارتباط با نوشته‌هایی که برای افشای رابطه وابستگی جمهوری اسلامی به امپریالیست‌ها در پیام فدایی درج شده می‌توان به مقالات زیر اشاره کرد “سند ۲۵ ساله همکاری با چین” در پیام فدایی شماره ۲۵۲  و  نوشته رفیق سنجری در مورد وابستگی به امپریالیست‌ها در پیام فدائی‌های شماره 234، 235 ، 236 و 237 .

رئوس مهمترین مطالب دیگری که به عنوان پاسخ سازمان ما به مسایل مبرم جنبش انقلابی و مواضع و تحلیلهای سازمان راجع به تحولات سیاسی ارائه شده اند به شرح زیر است:

• برخورد با مواضع برخی سازمانها به ویژه برخورد به رفرمیسم حاکم بر اقلیت در مورد مسایل مختلف و به ویژه به نظر آنها در مورد تئوری قیام مسلحانه و کار آرام سیاسی، (پیام 232) نقد مواضع احزاب موسوم به کمونیسم کارگری و نیروهای پرو امپریالیست، برخورد و افشای سرسپردگی نیروهای سلطنت طلب و افشای دزدی‌ها و فسادهای تاریخی این خاندان و سیاست‌های ضد‌خلقی آنها در انظار نسل جوان. این افشاگری های در شرایطی انجام شده است که بر بستر رشد جنبش انقلابی و احساس خطر طبقه حاکم از انقلاب و شورش گرسنگان، امپریالیست‌ها فضای مانوری در اختیار آنها قرار داده‌اند.  (پیام 233). علاوه بر مقالاتی چون “جنبش انقلابی، کدام آلترناتیو” (پیام 275) ، “جایزه صلح نوبل” (پیام 292)، افشای سیاست آلترناتیوسازی امپریالیست‌ها که در خود رژیم جمهوری اسلامی با تبلیغ به نفع ضد انقلاب مغلوب و متعلق به بورژوازی وابسته که خارج از هیأت حاکمه هستند (تبلیغ به نفع سطنت)، همچنین در رابطه با تحلیل و بررسی سیاست امپریالیست‌ها در رابطه با ایران و منطقه، افشای جنگ‌های امپریالیستی و منافع حاصل از آنها برای نظام سرمایه داری و رشد ناگزیر فاشیسم در شرایط بحران برای امپریالیست‌ها موضوعاتی است که پیام فدائی به آنها پرداخته است.

• مقالات متعددی در مورد مسأله زندانیان سیاسی نوشته شده اند که نشانگر  دفاع قاطعانه و بی‌تردید سازمان ما از شعار  محوری “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” می‌باشد. ما همچنین با سیاست ضد انقلابی و فریبکارانه “چهره سازی” از زندانیان سیاسی که برای نفوذ در جنبش ضدامپریالیستی دمکراتیک مردم صورت می‌گیرد، به طور قاطع مرزبندی کرده‌ایم.

• تاکید بر وظایف انترناسیونالیستی در قالب اطلاع رسانی و دفاع از جنبش‌های ضدامپریالیستی -دمکراتیک خلق‌های منطقه و جهان، نظیر همبستگی با جنبش انقلابی مردم عراق علیه اشغالگران امپریالیست و سگان زنجیری‌شان در این کشور، افشای سیاست‌های امپریالیستی که از کانال رژیم‌های حاکم بر عراق و ایران بر خلق‌های تحت ستم عرب و کرد و ترکمن و .. اعمال می‌شود. شرکت و سخنرانی در سمپوزیوم بین المللی نیروهای ضدامپریالیست و سخنرانی در رابطه با شرایط ایران در وین که با استقبال بسیاری از نیروهای شرکت کننده مواجه شد.

• دفاع پیگیرانه از حقوق پناهجویان و پناهندگان و افغان‌های مقیم ایران در قالب اطلاعیه‌ها و مقالات و توضیح در مورد نقش نظام امپریالیستی و سیاست‌های ضد انقلابی و پناهنده ستیز قدرت‌های اعظم سرمایه‌داری در به وجود آمدن و گسترش پدیده پناهندگی و جا به جائی جمعیت در سراسر دنیا.

جمع بندی: بطور خلاصه یک کنشگر سیاسی بی‌طرف و حقیقت‌جو می‌تواند با مرور نشریه پیام فدایی ببیند که سازمان ما نه تنها به وظایف نظری خود برای تاثیر گذاری در حال و آینده جنبش کمونیستی در حد توان تلاش و دخالت‌گری کرده‌ است، بلکه در هیچ مورد مهمی نیست که چریکهای فدایی خلق ایران فاقد یک نظر و تحلیل روشن از پدیده‌های جاری در سطح بین المللی و داخلی بوده باشند؛ و مهمتر آنکه همواره و فعالانه از یک موضع مارکسیستی و رادیکال با این پدیده‌ها برخورد کرده‌اند. البته از آنجا که حرکت این تشکیلات خلاف موج و جریان جاری بوده است همواره چه از سوی دشمن و چه از جانب سازشکاران فشارهای زیادی را متحمل می‌شود، اما چه باک که این تشکیلات ایستادن در سمت درست تاریخ را هدف خود قرار داده که راه درست خدمت به پیشرفت جنبش است.

به عنوان جمعبندی از نقش پیام فدایی شاید غیر لازم نباشد که دو مورد از مواضع این نشریه را که بعنوان اسناد درخشانی از قدرت و انسجام تئوری راهنمای ما و  پایداری تشکیلاتمان بر اصول در تاریخ باقی خواهند ماند را ذکر کنیم.

  1. تحلیل ما از قیامهای جاری، تایید و تقویت آنها از هر راه ممکن بوده است. ما با اذعان بر خودبخودی بودن آن قیام‌ها ولی بر انقلابی بودن ماهیت این حرکات تأکید کرده‌ایم و در همین حال با نشان دادن ضعف بزرگ آنها یعنی فقدان وجود یک رهبری و یا تشکیلات انقلابی در رأس آنها، معتقد بوده‌ایم که این تشکل و رهبری انقلابی از دل خود همین جنبش‌ها امکان تشکیل و عروج می‌یابد و برای هموار کردن این راه به سهم خود کوشیده‌ایم. تشکیلات ما هیچ گاه چشم انداز کاذب در مورد این قیامها رواج نداده است. ولی با اتکا به یک دید واقع بینانه ناشی از اعتقادات مارکسیستی خود با تمام وجود بر مبنای همان آموزش‌های مارکسیستی و تجارب تاریخی از این جنبش‌ها با شعار‌های رادیکال دفاع کرده و مطابق شعار “در مبارزات توده‌ها در هر شکل و سطح باید شرکت کرد و در جهت ارتقاء آنها کوشید” از آنها دفاع کرده و به سهم خود از هر طریق ممکن برای ارتقاء آنها تلاش کرده است. به خصوص در شرایطی که توده های  تحت ستم ما در ایران چه با سر دادن شعارهائی که مبین خواست آنها برای مسلح شدن جهت مقابله با دشمنان‌شان می باشد و چه این خواست و ضرورت را با اقدامات عملی قهرمانانه خود نشان می دهند (واقعیتی که نشانه های خود را در قیام های 1401 بطور مثال با کنترل مهاباد، بیرون راندن قوای سرکوب از محله هایی در تهران و سایر شهرها، تظاهرات توده ای در بلوچستان با شعار “ما زن و مرد جنگیم حیف که بی تفنگیم” و یا درگیرهای مسلحانه در شهر ایذه و پرتاب کوکتل مولتوف به نهادهای سرکوب و… نشان داد ) بر ضرورت ایجاد یک تشکل انقلابی از جوانان انقلابی و کارگران پیشرو در شکل هسته‌های سیاسی – نظامی تاکید کرده ایم. در همین رابطه مقاله ارزشمند رفیق اشرف دهقانی با نام موقعیت انقلابی و وظایف انقلابی مورد استقبال بسیاری از فعالین سیاسی خارج از خط ما و حتی کمونیست‌های کشورهای دیگر که شرایط ایران را تعقیب می‌کردند قرار گرفت. در یک مورد مبارزی از افغانستان ضمن فرستادن پیام تبریک به دلیل انتشار این مقاله و تحلیل حاکم بر آن،  خود اقدام به صفحه بندی این مطلب و انتشار آن با جلد زیبایی نمود.
  2. یک مورد دیگر از صحت تحلیل ها و مواضع سازمان به مساله موضع تشکیلات ما در رابطه با تظاهرات برلین یعنی کارزاری که در اوج جنبش توده ها توسط نیروهای امپریالیستی با استفاده از چند چهره وابسته در ایران و با نمایش‌های گیس‌بران فریبکارانه در حمایت از انقلاب مردم به راه انداختند و کوشیدند تمامی نیروی سیاسی ایران را در یک آزمایش ضد مردمی در زیر پرچم نیروهای پرو امپریالیست و به طور مشخص حامد اسماعیلیون به صف کنند، باز می‌گردد. متاسفانه در حالی که بسیاری از نیروهای سازشکار و رفرمیست و حتی چپ خوانده حاضر شدند در زیر پرچم ضد انقلابی این حرکت به صف شوند ولی کوس رسوایی این کارزار خیلی زود از ورای اقدامات نیروهای ارتجاعی هدایت کننده این حرکات از جمله با عدم دادن کمترین تریبون به این نیروها و قبضه تریبون توسط نیروهای غیر مردمی و راست و پرو امپریالیست به صدا درآمد و شکست سیاست اتحاد با نیروهای پرو‍امپریالیست را به عینه به تمام سازشکاران و متوهمان نشان داد. پراتیک اجتماعی صحت تحلیل سازمان ما را نشان داد و یکبار دیگر ثابت کرد که عدم داشتن یک تحلیل صحیح از سیاست‌ها و نیروهای حاکم بر این حرکت در برلین جز مخدوش کردن صف خلق و ضد خلق و تبدیل شدن نیروهای سازشکار و بینابینی به پیاده نظام سیاست‌های پروامپریالیستی فرجام دیگری ندارد. در رابطه با تظاهرات برلین با سردمداری حامد اسماعیلیون تنها بخش کوچکی از نیروهای انقلابی که سازمان ما شناخته‌شده ترین و منسجم‌ترین آنها بود به افشای این حرکت و سازماندهندگان آن پرداخت و توضیح داد که به چه دلیل حمایت نیروهای انقلابی از این حرکت تحت رهبری پرو امپریالیست‌ها به ضرر منافع مردم ایران و انقلاب آنها خواهد بود. سازمان ما در جریان این حرکت به شدت تحت هجوم نیروهای سیاسی مختلف در یک جبهه واحد قرار گرفت که گویا دچار سکتاریسم بوده و صف خود را از آن جبهه جدا کرده است. اما با روشن شدن ماهیت سیاست‌ها و نیروهای رهبری کننده تجمع برلین که زیر نام پر طمطراق “اتحاد” همه نیروهای مخالف جمهوری اسلامی در واقع به صف کردن تمام نیروهای انقلابی و ضد انقلابی زیر پرچم امپریالیست‌ها مشغول بود، معلوم شد که چریکهای فدایی خلق ایران و برخی محافل و فعالین سیاسی که از تحلیل ما در این مورد تاثیر گرفته بودند در بارگاه توده های تحت ستم و تاریخ از این تند پیچ پیروز و سرفراز بیرون آمدند. 

در خاتمه باید به رفقا خاطر نشان کنیم که در رابطه با پیام فدایی همانطور که در نشست قبلی اذعان شد و جمع پذیرفت این نشریه نیاز مبرم به کار و فعالیت رفقای بیشتری برای تهیه و نوشتن مطلب و همچنین تقبل کار صفحه بندی و انتشار آن دارد. اما اگر چه گامهای کوچکی از سوی برخی رفقا در طول این مدت برای رفع این نقیصه برداشته شده است، این  کمبود همچنان به قوت خود باقی ست. ما در این نشست توجه رفقا را بار دیگر به این نیاز جلب می کنیم و خواهان برخورد مسئولانه و پیگیرانه برای رفع آن هستیم.

فعالیت‌های نظری دیگر

• یکی از مهمترین خطوطی که توسط تشکیلات ما در فاصله بین دو نشست تعقیب شده مقابله با کارزار ضد کمونیستی و فدایی ستیز جمهوری اسلامی و اتاق‌های فکر آنها علیه کمونیست‌های فدایی، تئوری مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک، جنبش مسلحانه دهه 50 و شخصیت‌های مبارزاتی این جنبش بوده است که این مهم در قالب مقالات متعدد بخصوص توسط چهره‌های شناخته شده سازمان ما که از اولین روزهای حیات چریکهای فدایی خلق ایران و جنبش نوین کمونیستی دستی برآتش داشته‌اند انجام گرفته است. نظرات این رفقا در مورد تاریخ صحیح این جنبش و جعلیات جمهوری اسلامی مورد توجه فعالین جنبش کمونیستی قرار دارد.

• باید متذکر شد که ما در فاصله دونشست با کمک های مالی ارزشمند رفقا چند کتاب منتشر کرده ایم. کتابهای منتشره در این مدت به عنوان آثاری ماندگار در خدمت تجهیز زرادخانه ایدئولوژیک سیاسی طبقه کارگر ایران برای نسل جوانی ست که بدنبال نسل کشی دهه 60 و سپس گذار از گفتمان فریبکارانه اصلاح طلبی در صحنه سیاسی جامعه ما نسل های جدیدی متولد شده اند و در راه برپایی یک انقلاب اجتماعی به منظور رهایی از نظام استثمارگرانه حاکم تلاش کرده و بدنبال شکستن بن بست و جواب چه باید کرد جنبش می‌باشند. این آثار یعنی کتاب های “هماره زندگان تاریخ”، “شکل گیری چریکهای فدایی خلق ایران و نقد تاریخ جعلی”، و مهمترین آن‌ها “بررسی زمینه ضربات سالهای 54-55 و ناگفته هایی از تاریخ چریکهای فدایی خلق ایران”، پس از سالها سلطه روایات جعلی، یک تاریخ واقعی از چگونگی تشکیل بزرگترین و معتبرترین سازمان انقلابی در جنبش نوین کمونیستی و تئوری ها و بنیانگذاران واقعی آن به جوانان و به جنبش ارائه می دهند.  با انتشار این کتابها تشکیلات ما بواقع به یکی از وظایف مهم خود پاسخ داده است. ما اطلاع داریم که این کتابها در ایران و در حد مشخصی در سطح روشنفکران انقلابی پخش شده‌اند.

در این زمینه باید اضافه شود که سلسله مقالات و کتابها و نوشته‌هایی که در توضیح تاریخ سازمان چریکهای فدائی خلق و نقد روایت‌های جعلی (که متأسفانه منبع اولیه آنها تاریخی است که بیژن جزنی در زندان نوشته است) در رابطه با بنیانگذاری این سازمان و مسائل غیرواقعی دیگر به رشته تحریر در آمده است یکی از بزرگترین گام‌های نظری سازمان ما در خدمت به لایروبی طویله اوژیاس در مبارزه با رفرمیسم و اپورتونیسم بوده است. شکی نیست که مطالعه بیطرفانه آنها توسط هر مبارز حقیقت‌جو می‌تواند به روشن شدن صفحاتی از تاریخ این سازمان و راه یابی‌های آینده کمک کند. این مقالات و بویژه کتاب ارزشمند و تحقیقی تحلیلی از ضربات سالهای 1355-1354 از زمان انتشار نقش و تاثیر بسیار بزرگی را در  شفاف سازی تاریخ این سازمان و آگاه سازی نیروها و افراد متعلق به  نحله‌های مختلف سازمان فدایی ایفا نموده و مورد توجه بسیاری از آنان قرار گرفته است. نیروهای اپورتونیستی که خود را منتسب به سازمان چریکهای فدائی خلق معرفی می‌کنند برخورد دوگانه با این اثر داشته‌اند. یک بخش سیاست خائفانه سکوت را در قبال آن اتخاذ کرده‌اند و بخش دیگر سعی کرده‌اند با تبلیغ به نفع بیژن جزنی و پنهان کردن خود در پشت این نام به جنگ این کتاب بروند. اما هر دوی آنها خود را ناتوان از آن دیده اند که حتی جرأت کنند به یک مبارزه نظری سالم حول حقایق طرح شده در این کتاب وارد شوند. خاصیت اپوتونیسم که تنها با نشر دروغ و تحریف مسائل امکان حیات پیدا می‌کند در اینجا نیز یک بار دیگر به روشنی خود را آشکار ساخت.

ماهنامه کارگری: در فاصله بین دو نشست 70 شماره از این نشریه به طور مرتب منتشر شده که در هر شماره مهمترین اخبار کار و زندگی کارگران در یکماه گذشته را در یک مجموعه جمع آوری می‌کند. در این نشریه در قدردانی از کارگران کمونیست و انقلابیونی که در راه دفاع از آرمان‌های این طبقه جان فدا کرده‌اند، در یک کار زیبا هر بار زندگی‌نامه یکی از آنها درج می گردد. هر فعال سیاسی که به مطالعه وضعیت واقعی طبقه کارگر ایران علاقه‌مند است، این نشریه یک آرشیو مطمئن و قابل اتکاء از تقویم روزمره کار و مبارزه طبقه کارگر ایران است. علاوه بر اخبار کارگری ایران، سرسخن‌های این نشریه به مسایل روز کارگران و همچنین مبارزات صنفی و سیاسی آنها پرداخته و مواضع و تحلیل‌های روشنگرانه و انقلابی در رابطه با طبقه کارگر و مبارزات آنها در اختیار جنبش قرار می‌دهد.

در توضیح نقش این نشریه با توجه به اینکه از نقطه نظر تئوری مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک، شرط پیروزی انقلاب ایران رهبری این انقلاب توسط طبقه کارگر متشکل و سازمان یافته و با برنامه انقلابی ست، و از طرف دیگر با در نظر داشتن فعالیت و تحرک طیف رنگارنگی از نیروهای پرو امپریالیست، خرده بورژوا و رفرمیست و اصلاح طلب چه در داخل و چه در خارج در ارتباط با طبقه کارگر ایران، ما اعتقاد داریم که ماهنامه کارگری چریکهای فدایی خلق ایران صدای واقعی طبقه کارگر ایران را نمایندگی می‌کند و مبلغ راستین راه تشکل و رهایی این طبقه در جنبش کمونیستی ست. مقالاتی همچون “شوراهای کارگری” (ماهنامه شماره 57)، مساله حیاتی دستمزدهای کارگران و اعتصابات و مبارزات کارگران برای حداقل دستمزدها و شرایط انسانی کار(در شماره های مختلف)، درس‌هایی از یک اعتصاب کارگری (ماهنامه 70)، طبقه کارگر و قیام آبان 98 (ماهنامه 71)، ضرورت همبستگی کارگران با خلق فلسطین (ماهنامه 118) “چاره رنجبران وحدت و تشکیلات” (ماهنامه 103)، خیزش توده ها و رسالت طبقه کارگر (ماهنامه 104)، کارگران و آلترناتیوهای امپریالیستی (ماهنامه 109) ، مساله کودکان کار، (ماهنامه 66)، سوانح کار (ماهنامه 67) اعتصابات در هفت تپه و فولاد و … نمونه هایی از درک روشن و واقعی چریکهای فدایی خلق ایران از طبقه کارگر و نقش تاریخی آن در انقلاب ایران و مهمتر از همه چگونگی تشکل و سازمانیابی این طبقه در شرایط حاکمیت یک دیکتاتوری امپریالیستی ست.

در همین چارچوب باید تاکید کنیم که این نشریه برای ادامه‌کاری مانند پیام فدایی چه در زمینه تهیه اخبار و گزارشات و مطالب و چه در زمینه صفحه بندی به همکاران قابل اتکاء و پیگیر نیاز دارد تا با مشارکت آنان فشار دائمی بر روی رفقائی که وظیفه آماده سازی، نوشتن و انتشار این نشریه را بر عهده دارند کاهش یابد.

ب) فعالیتهای عملی

• آکسیون های اعتراضی: یکی از مهمترین جوانب کار مبارزاتی رفقای ما در کشورهای مختلف شرکت در حرکات اعتراضی، تظاهرات و آکسیون‌های افشاگرانه علیه رژیم جمهوری اسلامی و در دفاع از مبارزات بر حق مردم ایران بوده است. در فاصله بین دو نشست، رفقای ما در محل کار و زندگی خود 260 حرکت اعتراضی و تظاهرات و آکسیون را یا به تنهایی و یا در همکاری با سایر نیروها سازمان داده‌اند. بزرگی این رقم را موقعی می‌توان بهتر متوجه شد که در بین سالهای 2019 و 2020 به دلیل ویروس کرونا و همه گیری ناشی از آن اصولا تجمعی در هیچ جای دنیا صورت نمی‌گرفت با توجه به این واقعیت  خواهیم دید که رفقای مبارز و رزمنده ما چه حجم از کار عملی‌ای را به انجام رسانده‌اند. با مقایسه عملکرد سازمان ما با سایر نیروهای سیاسی و به ویژه نیروهای مدعی چپ می‌توان دید که کمتر نیروئی در خارج کشور چنین حجمی از مبارزه در خیابان را سازمان داده است. بررسی آکسیون‌های مبارزاتی ما نشان می‌دهد که رفقای ما در هلند (با حمایت‌های ارزشمند رفقای آلمان)، سوئد و انگلستان تعداد بیشتری از این حرکات را به انجام رسانده‌اند.

برخی از این حرکات از جمله حرکات انجام شده در آمریکا و در مقابل سازمان ملل هنگام مسافرت رهبران مزدور جمهوری اسلامی (در برخی از نشریات رژیم نیز به این مورد از حرکت مبارزاتی اشاره شده است)، برپایی چادر اعتراضی در استکهلم به مدت سه روز، شرکت در سمپوزیوم بین الملی نیروهای ضد امپریالیست در وین از برجستگی خاصی برخوردار بوده است. فعالیت ما در این زمینه در کشورهای دیگر با توجه به تعداد و ترکیب نیرو کمتر بوده است. بدون شک گسترش فعالیت‌های مبارزاتی عملی در کشورهای مختلف اروپایی نقش مهمی در توجه افکار عمومی و جامعه تبعیدی به برنامه ها و مواضع  سازمان ما داشته و زمینه‌ای برای جذب حمایت مادی و معنوی برای ما ایجاد می‌کنند.

• در فاصله دو نشست ما چند جلسه در بزرگداشت دو روز بزرگ تاریخی یعنی رستاخیز سیاهکل و قیام شکوهمند توده‌ها در بهمن سال 1357 را چه به صورت حضوری و چه از طریق کلاب هاوس برگزار کرده ایم.  سخنرانی‌های رفقا در این جلسات و به ویژه بخش پرسش و پاسخ آنها که یک تریبون دمکراتیک و آزاد را در اختیار فعالین سیاسی با هر گرایشی قرار می‌دهد نه تنها با استقبال عمومی روبرو شده بلکه باعث درخواست‌های مداوم از ما به منظور برگزاری هر چه بیشتر این جلسات گشته است. به گواه اظهارات فعالین سیاسی‌ای که درصفوف تشکیلات ما فعالیت نمی‌کنند، جلسات برگزار شده توسط سازمان ما یک فضای متفاوت با سایر اتاقهای بحث و گفتگو در اختیار فعالین جنبش گذارده و “حرفهای متفاوتی” را به مخاطب عرضه می‌کند. در این جلسات تعداد قابل توجهی شرکت کرده‌اند. ثبت یک تاریخ‌نگاری مستند و برجسته کردن اهداف و آرمان‌های رزمندگان سیاهکل و بنیانگذاران سازمان و حقانیت تئوری مبارزه مسلحانه بر بستر پراتیک اجتماعی و مسایل روز و انتقال تجارب مبارزاتی دهه 50 به نسل جدید از اهداف برگزاری این جلسات بوده است. به جز برگزاری مراسم یادمان سیاهکل جلسات دیگری در رابطه با شهدای 11 اسفند (بنیانگذاران سازمان)، جنایات دولت اسرائیل در فلسطین و چشم اندازهای انقلاب خلق فلسطین و بزرگداشت جانباختگان دهه 60 نیز برگزار شده که در آن رفقای مختلف سخنرانی کرده و به پرسش های مخاطبین جواب داده اند.

فعالیت‌های مجازی

• در طول این مدت چندین ویدئو کلیپ و قطعات صوتی-تصویری توسط رفقا ساخته شده است که در سطح فضای مجازی پخش شده و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در باره چریک فدایی خلق مادر انقلابی، رفیق روح انگیز دهقانی، آبان خونین، آتشی که فرو نخواهد نشست، اولین شعر به خاطره رزمندگان سیاهکل، ققنوس سرخ چریک فدایی خلق رفیق مسعود احمدزاده، زندگی نامه رفیق عباس جمشیدی رودباری، شعری از رفیق سعید سلطانپور، ایران در آتش خشم توده ها،  آزادی زن در گرو آزادی جامعه است.  همچنین تراکت ها و پوسترهای چندی در این دوره توسط برخی رفقا درست شده است. بازخورد بالای این آثار در شرایط محدودیتهای مشخصی که در برخورد دشمن با سازمان ما وجود دارد و مقایسه این بازخورد با آثار تولید شده توسط سایر جریانات، نمایانگر  استقبال عموم از افکار حاکم بر این آثار و خط آنهاست. کلیپ رزم زنان چریک فدائی تاکنون بیش از 30هزار بار دیده شده است یا کلیپ رفیق روح انگیز 6400 بار و ققنوس سرخ 5200 بار دیده شده است. فعالیت بیشتر و مشارکت رفقایی که میتوانند ویدئو کلیپ بسازند در این زمینه بسیار مهم است.

سایتها و صفحات مجازی سازمان و امر تبلیغ و ترویج مواضع ما: تشکیلات ما دارای دو سایت اینترنتی به نام سیاهکل و سایت رفیق اشرف دهقانی ست. از حدود دو سال پیش مساله به روز کردن و مدرنیزه ساختن این سایتها در دستور کار ما قرار گرفت. این سایتها توسط رفیقی به سیستم “وورد پرس” تبدیل و توسط تیمی از رفقای جدید و زیر نظر مرکزیت مدیریت شد. گرچه در سیستم جدید یعنی وورد پرس مساله دسترسی به سایت راحت تر و در کار با آن ساده سازی‌های بزرگی صورت گرفت اما در مورد سایت سیاهکل قالب کنونی پاسخگوی نیازهای ما در نمایش مطالب تازه و دسترسی آسان به مطالب دیگر نیست. در نتیجه این نیاز مطرح است که با تغییر قالب سایت، ظاهر آن در قالبی متناسب با نیازهای تشکیلات درست شود. امیدواریم که در این نشست رفقا اگر تخصصی در این کار دارند و یا پیشنهادی به نظرشان می‌رسد آنرا  با جمع در میان بگذارند.

سایتهای ما در مقایسه با سایت های مشابه همچنان از زمره “بلاک شده ترین” و در همان حال پر بازدید‌ترین سایت‌ها در داخل می‌باشند. در ارتباط با سایر کانال‌ها و صفحات مجازی نظیر  فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام رفیقی در این نشست وظیفه یافته است تا گزارشی از وضعیت آنها را با تحقیق و بررسی این سایتها در اختیار رفقا بگذارد.  پستها و مطالب درج شده در این صفحات و کانالها گاه هزاران بیننده پیدا می‌کنند ما اطلاع داریم که این سایت‌ها و کانال‌ها در ایران با استفاده از فیلتر‌شکن قابل دسترسی هستند و گزارشاتی از منابع معتبر در این زمینه در اختیار داریم. در اینجا لازم است به طور مختصر به اطلاع رفقا برسانیم که از نشست قبل تا کنون ما به طور فزاینده‌ای با درخواست‌های پیوستن به سازمان از طریق کانال‌های مجازی و ای میل‌های سازمان روبرو شده‌ایم. سیاست ما در این مورد همچون سابق عدم برقراری هیچ نوع از رابطه تشکیلاتی با آیدی‌های مجازی است. البته در ارتباط با برخی از مراجعه کنندگان و علاقه مندان به سازمان که شناخت از آنها وجود دارد به درخواست‌های آنان پاسخ گفته‌ایم. ما همچنین شاهد برخی فعالیت‌های فزاینده نظیر شعارنویسی به نفع سازمان و یا پخش مواضع و تحلیل‌های تشکیلات در داخل کشور هستیم. در طول این مدت دشمن که از فعالیت‌های ما و به ویژه از گسترش افکار و مواضع و تحلیل‌های چریکهای فدایی خلق ایران در میان جوانان آگاه ایران هراسان است از طریق امکانات تروریسم سایبری خود یا اعمال نفوذ بر منابع و سازمان‌هایی که فضای صفحات مجازی در اختیار ما می‌گذارند برای تحت فشار گذاردن و از بین بردن صفحات و امکانات تبلیغی و ترویجی ما حرکت کرده و در این زمینه حتی یکی دو امکان ما را موقتاً سوزانده است (کانال تلگرامی بذرهای ماندگار و فیس بوک سیاهکل فدائی از آن جمله بوده‌اند)که به همت رفقای دست اندرکار، این صفحات بازسازی و یا از نو ایجاد شده و دوباره به راه افتاده‌اند. بسیاری از پست‌ها و مطالب انتشار یافته با ارقام بسیار بالا در فضای مجازی دیده شده و در خارج و داخل پخش شده اند. همین واقعیات موجد هراس دشمن و سایبری های آن و همچنین اهمیت فعالیت‌های رفقای ما در فضای مجازی ست و امیدواریم که شاهد افزایش فعالیت‌های تک تک رفقا در این زمینه باشیم.

مسائل داخلی

در این بخش باید به برخی دیگر از عرصه های کار تشکیلاتی مان اشاره کنیم که متوجه مسایل داخلی ماست.

در فاصله بین دو نشست جلسات تشکیلاتی ما برای فعالین سازمان همواره  برگزار شده است.

• جلسات آموزشی: با تاکید بر اینکه مطالعه و آموزش دائمی و ارتقاء آگاهی یک وظیفه وقفه ناپذیر برای هر مبارز مارکسیست است، جلسات آموزشی بی وقفه ادامه یافته است. این جلسات یک ریسمان وحدت‌بخش نظری در بین نیروهای تشکیلات ماست. این جلسات با توجه به این که فرصتی برای مطالعه، تبادل نظر، بحث و آموزش مارکسیستی دایمی برای ما ایجاد می کند یکی از ارزشمندترین و مؤثرترین ابزار برای تحکیم وحدت‌های سیاسی ایدئولوژیک در بین نیروهای تشکیلات ما بوده است. در این جلسات نه تنها مسایل روز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند بلکه مباحث تئوریک بسیاری مطرح می شوند که هر یک در تحکیم و ثبات مواضع ایدئولوژیک و سیاسی نیروهای‌ما نقش مهمی ایفا می‌کنند. به جز بحثهای روز که به طور طبیعی تابع تحولات داخل ایران و تحولات بین المللی هستند، بحثهای متعدد راجع به مواضع و  ماهیت سازمانها، مرحله انقلاب، قیام شهری و جنگ توده ای طولانی، چگونگی و پروسه شکل‌گیری تشکلات کارگری، تحلیل ساختار جامعه و مساله وابستگی، چگونگی تشکیل ارتش خلق و حزب کمونیست و… صورت گرفته است. معمولا رفیقی عهده‌دار طرح بحث می‌شودو سپس بحث ها در یک فضای دمکراتیک و رفیقانه به پیش رفته و معمولا جمع بندی‌ای از آنها ارائه می گردد.

مسایل مالی: منابع مالی تشکیلات ما همچنان ثابت و پایدار هستند. کمک‌های مالی ارزشمند رفقا و به ویژه برخی رفقا در کانادا و آمریکا و سوئد، پرداخت حق عضویت، منابع تأمین مالی و مخارج سازمان برای مبارزه انقلابی می‌باشند. ما همچنان بر ضرورت تداوم کمک‌های ارزشمند رفقا مطابق توانشان – در هر سطحی که هست- برای تثبیت و تداوم فعالیت‌های تشکیلات تاکید می‌کنیم.

پیش از آنکه گزارش را به پایان ببریم لازم است مطلب زیر را به عنوان جمع بندی ارائه دهیم:

  1. تشکیلات ما به رغم کمیت مشخص خود به طور اولی به دلیل مواضع و تحلیل‌های انقلابی خویش که ناشی از وفاداری آن به مارکسیسم لنینیسم و مبانی تئوریک مبتنی بر تئوری مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک می‌باشد، رادیکال‌ترین بخش جنبش انقلابی و صدای واقعی طبقه کارگر و زحمتکشان و سایر توده های ستمدیده در مبارزه‌شان علیه دشمن اصلی یعنی امپریالیسم و نظام سرمایه داری وابسته می‌باشد. با درک اهمیت وجود و تداوم و رشد چنین عاملی، وظایف سنگینی در مقابل تمام رفقای ما که دل در گرو رهایی توده‌های دربند و خدمت در راه تحقق سوسیالیسم و کمونیسم دارند قرار می‌گیرد.
  2. موفقیت‌های مبارزاتی ما در یکی از سخت‌ترین دوران حیات جنبش انقلابی غیرقابل انکارند. همانطور که حجم فعالیت‌های نظری و عملی تشکیلات ما نیز از سوی دوست و دشمن غیر‌قابل چشم پوشی میباشد. در بین دو نشست با این فعالیت‌ها ما بطور نسبی قادر به جذب نیرو و حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری شده‌ایم.
  3. جا دارد یک بار دیگر تأکید شود که بدون فعالیت مبارزاتی ارزشمند بزرگ و کوچک تمامی رفقا نیل به موقعیت کنونی برای تشکیلات ما غیر‌ممکن می‌بود. اما ضرورت گسترش صفوف تشکیلات و پیشروی های بیشتر به منظور خدمت بیشتر به امر رهائی طبقه کارگر و توده‌های ستمدیده، شناخت ضعف‌ها و موانع رشد را غیر قابل اجتناب می‌کند. امیدواریم که رفقا با درک این اوضاع و برخورد جدی که سنت چریکهای فدایی خلق است، با بحث‌های سازنده در این نشست راه های عملی مناسب برای پیشروی‌های بعدی را ارائه و پس از نشست آن را راهنمای کار خود قرار دهند.  

با ایمان به پیروزی راهمان

مرکزیت چریکهای فدایی خلق ایران

شهریور 1403 برابر با سپتامبر 2024