گزارشی از نشستِ وسیعِ تشکیلاتیِ چریکهای فدایی خلق ایران

متن کامل با فرمت پی دی اف

به نقل از: پیام فدایی، ارگان چریکهای فدایی خلق ایران شماره۳۰۰، شهریور ۱۴۰۳

اخیرا سازمان ما نشست وسیع تشکیلاتی خود که براساس اساسنامه سازمان، نقش کنگره را به عهده دارد را برگزار نمود. بنا به سنت هميشگی نشست‌های چریکهای فدائی خلق ایران، در ابتدای جلسه، به خاطرۀ همه جانباختگان راه آزادی و سوسياليسم و به ويژه کمونيست‌هائی که در صفوف چريکهای فدائی خلق در مصاف با دشمن شجاعانه جنگيدند و جان باختند يک دقيقه سکوت اعلام شد و سپس مقررات ناظر بر ادارۀ نشست طرح و به تصويب رفقا رسيد. آنگاه نشست به بررسی گزارش سياسی مرکزيت که قبلا در اختيار رفقا قرار گرفته بود، پرداخت و همه رفقا فرصت يافتند ملاحظات خود را در اين رابطه طرح و پیشنهادات و انتقادات‌شان را به اطلاع بقيه شرکت کنندگان برسانند. پس از مباحثات انجام شده، این گزارش به اتفاق آراء تصویب و قرار بر انتشار بیرونی آن گذاشته شد. در این گزارش در ابتدا شمائی از اوضاع سیاسی جهان و تشدید تضادها و رقابت‌های امپریالیستی و گرایش قوی امپریالیست‌ها جهت رفتن به سمت جنگ‌های هر چه بزرگتر و جهانی‌تر پرداخته شده و سپس با اشاره به درگیری‌ها و جنگ‌های جاری در منطقه و به خصوص نسل کشی جنایتکارانه دولت صهیونیستی اسرائیل در غزه، بر واقعیت تنیدگی صهیونیسم با امپریالیسم اشاره شده و بر این امر تاکید شده که آزادی خلق‌های منطقه وابسته به مبارزه برای نابودی سلطه امپریالیسم است. در بخشی دیگر از این گزارش به اوضاع ایران پرداخته شده و با اتکاء به روندهای عینی نشان داده شده که جمهوری اسلامی با انتخاب پزشکیان قصد فریبکاری در میان توده‌ها برای حفظ و بقای موجودیت خود را دارد اما در عمل این رژیم فاقد چنین پتانسیلی بوده و رئیس جمهور جدید حداکثر کاریکاتوری از خاتمی و “پروژه کلان اصلاحات” وی خواهد بود.

همچنین در این گزارش تاکید شده بود که در حالیکه جنبش انقلابی مردم ما از وجود یک رهبری انقلابی در صحنه مبارزات درون جامعه ایران در رنج است

اما جامعه با طیفی از دار و دسته‌های ضدانقلابی روبروست که برای رسیدن به قدرت چشم به امدادهای قدرت‌های امپریالیستی بسته‌ و با اتکا به این قدرت‌های ضد مردمی، خود را آلترناتیو جمهوری اسلامی جلوه می‌دهند. سپس گزارش نتیجه گرفته که مقابله با این دار و دسته‌ها و نظراتی که اشاعه می‌دهند و همچنین افشای نظرات اپورتونیستی در جنبش انقلابی وظیفه مبارزاتی‌ای است که در مقابل نیروهای انقلابی قرار دارد.

در گزارش سیاسی مرکزیت ضمن اشاره به شرایط مادی جامعه و چشم‌انداز خیزش‌های انقلابی هر چه بزرگتر در آینده، وطیفه شرکت هر چه سازمان یافته‌تر در آنها مورد تاکید قرار گرفته و تاکید شده که اتفاقا شرایط غلبه بر ضعف بزرگ این خیزش‌ها یعنی عدم سازمان‌یافتگی و فقدان یک رهبری انقلابی، در دل همین خیزش‌های خودبه‌خودی، شکل گرفته و این خیزش‌ها امکان غلبه‌ بر این ضعف را تسهیل می‌کنند. سپس گزارش با توجه به تجربیات خیزش‌های اخیر و به ویژه خیزش ۱۴۰۳ و یورش جوانان با کوکتل مولوتف به مراکز سرکوب و تبلیغ جمهوری اسلامی و کوشش در جهت مسلح کردن خود و سر دادن شعارهائی هم چون “وای به روزی که مسلح شویم” و یا “ما اهل جنگیم حیف که بی‌تفنگیم” که توسط توده‌های ستمدیده و انقلابی بلوچستان سر داده شد، نتیجه گرفت که این واقعیات نشان می‌دهد که در جامعه ما، ستمدیدگان خواهان مسلح شدن و جنگ با دشمنانشان می‌باشند. واقعیتی که وظیفه انقلابیون کمونیست را روشنی بیشتری می‌بخشد.

در بخش بعدی مباحث نشست، گزارش تشکیلاتی مرکزیت مورد بررسی نشست قرار گرفت. این گزارش به رئوس فعالیت‌های سازمان از نشست قبلی تا امروز پرداخته است. نشست با اختصاص زمان کافی به بررسی همه مسایل طرح شده در این گزارش پرداخت. رفقا در جریان بررسی این گزارش به خصوص به کمبودها و ضعف‌های موجود که مانع گسترش هر چه بیشتر فعاليت‌های تشکيلات می‌باشد پرداخته و هر رفیقی امکان یافت انتقادات و پیشنهادهای خود را برای غلبه بر این کمبودها ارائه نماید. پس از اینکه همه رفقا فرصت یافتند موضوعات مطرح شده در گزارش را بررسی و پیشنهادهای خود را در اختیار نشست قرار دهند گزارش تشکیلاتی با توجه به ملاحظات رفقا به تصویب نشست رسید.

از آنجا که به طور سنتی گزارش مالی ضميمه گزارش تشکيلاتی به رفقا می‌باشد این گزارش نیز که ریز هزینه‌ها و منابع در آمد تشکیلات را در بر می‌گیرد مورد ملاحظه و بررسی رفقا قرار گرفت. با توجه به این واقعیت که درآمدهای تشکيلات صرفا از طريق حق عضويت اعضاء، فروش نشريات و کمک‌های مالی فعالين و دوستداران سازمان تهيه می‌شود، بر ضرورت جمع آوری کمک‌های مالی به منظور تامین مالی فعالیت‌های انقلابی سازمان تاکید شد.

نشست ۲۰۲۴ پس از چند روز کار مستمر و تعيين چهارچوب فعاليت‌های آينده بر واقعیت صحت تحلیل‌های چریکهای فدایی خلق، استقبال نیروهای روشنفکر جامعه از خطوط سیاسی و تحلیل‌های سازمان و فعالیت‌هایی که در این زمینه قابل مشاهده است تاکید کرد و بر گسترش فعالیت‌ها در این حوزه و ضرورت در پیش گرفتن روش‌هائی که تحليل‌ها و مواضع سازمان را هر چه فراتر از وضعیت کنونی در داخل ايران انعکاس دهد و صرف انرژی بیشتر در این زمینه به آخرين قسمت کار خود رسيد. در بخش انتهایی طبق سنت همیشگی، مرکزيت جديد سازمان برای دور آتی انتخاب شد. نشست وسیع تشکیلاتی چریکهای فدایی خلق ایران همچون همیشه با خواندن سرود انترناسيونال به کار خود پايان داد.