گزارشی از برگزاری مراسم یادمان قتل عام زندانیان سیاسی در هلند

به روال سال‌های گذشته، در سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در دهه 60 و نقطه اوج آن یعنی قتل عام هزاران تن از زندانیان سیاسی کمونیست و مبارز در سال 1367، روز شنبه 24 آگوست 2024 در شهر آمستردام هلند مراسم باشکوهی به یاد آن عزیزان برگزار شد.

در آفیش برنامه عنوان شده بود که این مراسم در بزرگداشت یاد جانباختگان دهه 60، افشای جنایات رژیم دار و شکنجه جمهوری اسلامی و همچنین در همبستگی با مادران داغدار و دادخواه خاوران های بیشمار ایران و  بازماندگان این جنایت تاریخی برگزار می شود. مراسم بزرگداشت جانباختگان دهه 60 توسط کمیته حمایت از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران در هلند که فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در هلند بخشی از آن هستند برگزار شد. این مراسم از ساعت 2 بعد از ظهر شروع شد.

در محل آکسیون یک پودیوم بزرگ نصب شده بود و تصاویر و بنرهای مبارزاتی بزرگ نظیر عکس اعدام شدگان در سنندج در شهریور 58 تا جانباختگان قیامهای اخیر به نمایش درآمده بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد.

در طول این مراسم چند سخنرانی ایراد شد و رفیق محمد هشی از زندانیان سیاسی شناخته شده و از جان به‌در‌بُردگان کشتار دهه 60 یکی از این سخنرانان بود که در سخنانی در دو نوبت به زبان انگلیسی گوشه‌ای از تجارب وحشتناک عینی خود از زندان‌های رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی در سال‌های دهه 60 را به سمع مخاطبین رساند. او در سخنان خویش از تاریخچه سرکوب‌ها توسط رژیم تازه به قدرت رسیدۀ جمهوری اسلامی از اولین روزهای روی کار آمدنش تا سرکوب‌های اخیر به شکلی غرا و جذاب سخن گفت. این سخنان آگاهی دهنده و محکم، با استقبال بازدیدکنندگان مواجه  شد و تعدادی از عابرین با شنیدن این سخنان به بحث و گفتگو با رفقا در مورد شرایط ایران پرداختند.

سخنران بعدی رفیق اصغر فتاحی، فعال کارگری  و زندانی دو رژیم وابسته ستم‌شاهی و جمهوری اسلامی بود . او نیز با بیان تجارب خویش از زندان در دو دیکتاتوری امپریالیستی شاه و جمهوری اسلامی در سخنرانی خود به افشای چهره این دو رژیم پرداخت. او از جنایات این رژیم‌های وابسته در زندان‌ها سخن گفت. کلا سخنرانی‌ها و اطلاعیه کمیته با استقبال بازدید کنندگان از محل آکسیون از کشورهای مختلف روبرو شد. در برنامه، رفیق سوسن اطلاعیه کمیته حمایت از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران- هلند را به زبان فارسی و رفیق جوان دیگری نیز اطلاعیه کمیته را به زبان هلندی و انگلیسی قرائت کرد.

در طول مراسم سرودهای انقلابی و از جمله سرود شهیدان که توسط یک هنرمند جوان با پیانو نواخته و اجرا گشت پخش شد. برنامه بسیار خوب پیش رفت و جمعیت را جذب خود می‌کرد به طوری که این مراسم که قرار بود در ساعت 4 بعدازظهر تمام شود تا ساعت 4.30 ادامه یافت.

در این آکسیون فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در هلند فعالانه شرکت کردند و به برپایی میز کتاب مبادرت ورزیدند. در این مراسم فعالین سازمان 8 مارس نیز شرکت کرده و اعلامیه خود را از تریبون مراسم قرائت کردند.

فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در هلند

30 آگوست 2024