پیرامون رسوایی مبادله حمید نوری، یکی از مهره‌های جنایتکار جمهوری اسلامی!

متن کامل با فرمت پی دی اف

سرانجام در جریان یک معامله ننگین بین دولت سوئد و جمهوری اسلامی حمید نوری، جنایتکاری که نقش مستقیم در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ داشت با دو زندانی سوئدی و سوئدی-ایرانی در ایران معاوضه و روز شنبه ۲۶ خرداد به ایران بازگردانده شد. مبادله حمید نوری با یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو تبعه سوئد که در ایران زندانی بودند در شرایطی صورت گرفت که دادگاه عالی استکهلم حکم حبس ابد را از جمله به جرم “جنایت علیه بشریت” برای وی تأیید کرده بود.

امروز در بستر معامله شرم آور صورت گرفته، جنایتکارانی که در ایران خون مردم را در شیشه کرده‌اند، آزادسازی حمید نوری توسط دولت سوئد را وسیله‌ای جهت قدرت‌نمایی خود قرار داده اند تا آنجا که خود حمید نوری هم به محض رسیدن به خاک ایران برای مخالفین‌اش کُرکُری خواند و نیروهای آزادی‌خواه ضد جمهوری اسلامی را “وطن‌فروش” نامید. در این میان یکی از ایادی رژیم به راستی “وطن‌فروش” جمهوری اسلامی به نام کاظم غریب‌آبادی با این ادعا که “حمید نوری از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی” به سر می‌برد، آزادی او را موفقیتی بزرگ برای جمهوری اسلامی قلمداد کرده و این موفقیت را نتیجه فعالیت‌های نهادهایی همچون قوه قضاییه و وزارت اطلاعات بیان نمود. 

معامله ننگین اخیر اما درس بزرگی را یک بار دیگر به همه نیروهای مبارز و مخالف جمهوری اسلامی یادآوری نمود. این معامله یک‌بار دیگر نشان داد که دولت‌های امپریالیستی علیرغم همه تبلیغات کاذب‌شان در طرفداری از دمکراسی و حقوق بشر و جنبش انقلابی مردم ایران، در نهایت حامی رژیم جمهوری اسلامی بوده و برای حفظ این دیکتاتوری جنایتکار به هر رسوایی‌ای تن می‌دهند. کما این که دولت امپریالیستی سوئد از خشم تمامی انسان‌های آزادی‌خواه و قربانیان ماشین شکنجه و اعدام جمهوری اسلامی در رابطه با این معامله ننگین مطلع می‌باشد و می‌داند که تا چه حد در نزد آنان رسوا شده است.  

دولت سوئد در شرایطی با آزادسازی حمید نوری پشتیبانی بی‌دریغ خود از رژیم جنایت‌کار و وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی را برملا ساخته است که دادگاهی در این کشور این فرد جانی را در منصب دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج با نام مستعار حمید عباسی به جرم مشارکتش در جریان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرده بود. این واقعیت در عین حال نشانگر آن است که وقتی پای غارت امپریالیستی ثروت‌های ملی مردم ایران در میان است، دولت سوئد به راحتی حکم دادگاه رسمی خود را نیز نادیده گرفته و به واقع زیر پا له می‌کند. 

مردم مبارز ایران نمونه‌های دیگری هم مبنی بر پشتیبانی دولت‌های امپریالیستی از جمهوری اسلامی را به یاد دارند. از جمله مدتی پیش دولت بلژیک، اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش این دیپلمات-تروریست جمهوری اسلامی را با یک “توریست بلژیکی زندانی” در تهران معاوضه نمود. او یک دیپلمات-تروریستی بود که به اتهام سازماندهی عملیات بمب‌گذاری علیه سازمان‌های اپوزیسیون در خارج کشور و همچنین مدیریت شبکه جاسوسی این رژیم در اروپا با شواهد غیر قابل انکار دستگیر و در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود. باید دانست که اگرچه این دولت‌ها آزاد سازی مزدوران با دستان خونین جمهوری اسلامی را با موضوع معامله گروگان‌ها توجیه می‌کنند اما کیست که نداند که چنین معاملات ننگ آور به جای جلوگیری از سیاست گروگانگیری اتباع بیگانه و یا دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی تنها این دیکتاتوری را در ادامه این سیاست تشویق می‌کند.

در اینجا باید به مدافعان سیاست دادخواهی از قدرت‌ها و نهادهای امپریالیستی در ایران نیز اشاره کرد. چراکه آزادی شکنجه‌گر رژیم توسط دولت سوئد رسوایی دیگری هم برای اینان که متعلق به نیروهای راست و پروامپریالیست و جریانات سازشکار و بینابینی می‌باشند، به وجود آورد. در شرایطی که نیروهای انقلابی و بخشی از قربانیان شکنجه و اعدام در جریان محاکمه حمید نوری توسط دولت سوئد به طور روشن خطر پیوند زدن جنبش دادخواهی با مصالح قدرت‌های امپریالیستی را طرح می‌کردند، این نیروهای پرو امپریالیست و سازشکار بدون توجه به این واقعیات و هشدارها با رقص و شادی در مقابل دادگاه، محکومیت حمید نوری را یک پیروزی بزرگ تاریخی برای جنبش دادخواهی و مردم ایران جا می‌زدند و  تظاهر قدرت‌های امپریالیستی به “دادخواهی” را همان دادخواهی توده‌های ستمدیده ایران مطرح می‌کردند. در حالی که همین به اصطلاح مدافعین حقوق بشر و دادخواهی مردم ایران حتی در آن زمان نیز نشان داده بودند که هرجا که منافعشان ایجاب کند، کمترین تردیدی در قربانی کردن منافع و مطالبات مردم ایران و قربانیان رژیم جمهوری اسلامی و جنبش دادخواهی توده‌ها نخواهند کرد.

در مقطع برپایی دادگاه برای حمید نوری افراد و نیروهای انقلابی و بخشی از بازماندگان دادخواه تاکید داشتند که جنبش دادخواهی اصیل با سرنگونی جمهوری اسلامی آن‌هم توسط توده‌های ستمدیده و تحت یک رهبری انقلابی به نتیجه می‌رسد و نباید هیچ توهمی نسبت به قدرت‌های امپریالیستی داشت و یا چنین توهمی را دامن زد، چرا که همین قدرت‌ها هستند که در طول این سال‌ها این رژیم را حفظ کرده‌اند. نیروهای انقلابی با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در گروگانگیری اتباع خارجی و ماهیت امپریالیستی دولت سوئد از همان ابتدا هشدار می‌دادند که سرنوشت حمید نوری به معامله‌ای وابسته است که دیر یا زود بین جمهوری اسلامی و دولت سوئد رخ خواهد داد. به همین دلیل هم در رابطه با پیوند زدن جنبش دادخواهی به مصالح دولت‌های امپریالیستی هشدار می‌دادند.

برای نمونه چریکهای فدائی خلق ایران در اعلامیه‌ای به تاریخ ۹ ماه مه ۲۰۲۲ تاکید کرده بودند که:”تجارب مشابه با دادگاه حمید نوری در استکهلم نشان داده‌اند که دادخواهی واقعی در مورد خون‌های پاک ریخته شده از ده‌ها هزار زندانی سیاسی کمونیست و مبارز هرگز از طریق قدرت‌های امپریالیستی و محافل مرتجع امکان پذیر نیست. جنبش دادخواهی مردم ایران هرگز از کانال احکام دادگاه‌هایی که از سوی این قدرت‌ها بر پا شده به اهداف بر حق خود نخواهد رسید. تنها با نابودی جمهوری اسلامی به دست توانای توده‌ها امکان برگزاری یک دادگاه مردمی برای مجازات تمامی آمرین و عاملین و مجریان این جنایت بزرگ تاریخی بر قرار خواهد شد”. 

معامله رسوای دولت سوئد با جمهوری اسلامی بار دیگر بر این حکم درست مهر تائید زد که سرنوشت آمرین و عاملین جنایات جمهوری اسلامی نه در راهروهای سیاست‌زدۀ محاکم “دادخواهی” امپریالیست‌ها بلکه به قدرت گیری انقلاب توده‌های ستمدیده تحت یک رهبری انقلابی وابسته است و تنها با پیروزی چنین انقلابی توده‌ها امکان می‌یابند با بر پایی دادگاه‌های مردمی جنایتکاران را به سزای جنایات خود برسانند. به همین دلیل هم امثال حمید نوری‌ها و اسدالله اسدی‌ها به رغم گریز موقتی از سرنوشت ناگزیرشان یعنی مجازات بدست توده‌ها باید خود را برای چنین دادگاهی آماده کنند؛ یعنی آن دادگاه مردمی که در جریان جشن توده‌ها و خیزش مردم بی‌لبخند بر پا شده و توده‌ها در آن مفهوم واقعی دادخواهی را در مقابل دشمنان رنگارنگ خود به نمایش خواهند گذارد.

نابود باد رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی!
پیروز باد انقلاب ضد امپریالیستی دمکراتیک مردم ایران!
زنده باد سوسیالیسم!

با ایمان به پیروزی راهمان

چریکهای فدائی خلق ایران
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ جون ۲۰۲۴