همکاری دولت کانادا با دولت فاشیستی اوکراین جهت اخراج جوانان مهاجر اوکراینی

متن کامل با فرمت پی دی اف

به نقل از: پیام فدایی، ارگان چریکهای فدایی خلق ایران شماره 299، تیر 1403

پس از شروع جنگ نیابتی-امپریالیستی روسیه و ناتو در اوکراین (در فوریه 2022) ده‌ها هزار نفر از جوانان اوکراینی که نمی‌خواستند در جنگ ارتجاعی قربانی امیال امپریالیست‌ها شوند، به کانادا مهاجرت کردند. اما اکنون این جوانان در معرض خطر بازگشت اجباری به اوکراین و تبدیل شدن به گوشت دم توپ هستند، یعنی دقیقا آنچه که برای خودداری از آن به کانادا مهاجرت کردند.

براساس اخبار منتشر شده دولت امپریالیستی کانادا به بهانه‌های مختلف شروع کرده به اخراج جوانان مهاجر اوکراینی و تسلیم آنها به دولت اوکراین جهت اعزام اجباری جوانان (مهاجرین اوکراینی در کانادا) به جنگ امپریالیستی در اوکراین، امری که چهره امپریالیستی و جتایتکارانه دولت کانادا را هر چه بیشتر افشاء کرده است. این دولت در همکاری با دولت فاشیستی اوکراین و برای گرم کردن تنور جنگ امپریالیستی در اوکراین چنین سیاستی را در پیش گرفته است.

در شرایطی که در داخل اوکراین مخالفت با جنگ و خودداری جوانان از شرکت در جنگ افزایش یافته، دولت امپریالیستی کانادا برای نجات نوکر امپریالیست‌ها (ارتش اوکراین) و پیشگیری از شکست افتضاح آمیز در جنگ نیابتی‌اشان، به کمک دولت جنایتکار اوکراین شتافته و جوانان اوکراینی مخالف جنگ که به کانادا مهاجرت کرده‌اند را به اوکراین بازپس می‌فرستند که در جنگ نیابتی آنها، همنوعان خود را تکه تکه کرده و خود نیز قتل عام شوند.

در شرایطی که مردم آگاه اوکراین شدیدا به مبارزه علیه دولت فاشیستی این کشور و جنگ تحمیلی‌اش (که تاکنون بیش از نیم میلیون سرباز در آن سلاخی شده‌اند) برخاسته‌اند. و خیلی از جوانان از رفتن به جبهه‌های جنگ خودداری می‌کنند دولت فاشیستی اوکراین برای مقابله با این مخالفت‌ها رفتن به سربازی را اجباری کرده و حتی ثبت‌نام سربازی اجباری را در سطح بین المللی به اجرا گذاشته و به همین دلیل هم اربابان امپریالیست او در اجرای این سیاست ضد مردمی به کمک آن برخاستند.

امپریالیسم کانادا به مثابه یکی از متحدین آمریکا در پیمان ناتو در استفاده از جنگ اوکراین (برای پیشبرد منافع آمریکا در تقابل با روسیه) از همان ابتدا با امپریالیسم آمریکا همکاری کرد و اکنون نیز برای جلوگیری از شکست ارتش نیابتی اوکراین؛ در اجرای سیاست ضد مردمی سربازی اجباری و به زور فرستادن جوانان به جبهه‌های جنگ به همکاری برخاسته است.

بازگشت اجباری جوانان اوکراینی به این کشور که در حال جنگ با روسیه می‌باشد، این جوانان را در وضعیت خطرناکی که شرایط جنگی در اوکراین به وجود آورده قرار می‌دهد. یعنی آنها را در شرایطی قرار می‌دهد که اجبارا باید به سربازی بروند. این سرنوشتی است که عملا در انتظار این جوانان خواهد بود. این واقعیت را می‌توان در ویدئوهایی که در رسانه‌های مجازی منتشر شده مشاهده کرد که چگونه گشت‌های نظامی اوکراین جوانان مشمول سربازی را در خیابان‌ها می‌ربایند تا آنها را به زور به جبهه‌های حمام خون امپریالیستی اعزام کنند. باندهای آدم ربایی ارتش جنایتکار رژیم اوکراین که با مقاومت روزافزون فرزندان کارگران و زحمتکشان و خانواده‌هایشان روبرو شده‌اند، به سرکوب شدید و خشونت آمیز مخالفین پرداخته‌اند و دولت امپریالیستی کانادا در همکاری با رژیم اوکراین در سرکوب مخالفین نقش مهمی ایفا می‌کند.

یکی از ترفندهای حیله گرانه دولت اوکراین و کانادا برای اجرای این سیاست جنایتکارانه به این گونه است که دولت اوکراین از دو ماه پیش از ارایه خدمات کنسولی در خارج از کشور به مشمولین خدمت سربازی خودداری کرده است. و اکنون خدمات کنسولی (مانند تمدید پاسپورت شهروندان اوکراین) فقط در داخل اوکراین در دسترس می‌باشد. از طرف دیگر، اداره مهاجرت کانادا فقط درصورتی مدارک مهاجرت مردهای اوکراینی در کانادا را تمدید می‌کند که دارای پاسپورت و دیگر مدارک معتبر و تمدید شده توسط دولت اوکراین باشند. اوکراینی‌های مشمول سربازی که مقیم کانادا هستند، براساس این دو قانون مجبورند برای تمدید پاسپورت اوکراینی خود (پیش شرط تمدید اقامت در کانادا) به اوکراین باز گردند و در آنجا به دام باندهای جنایتکار ارتش افتاده و به مثابه گوشت دم توپ به زور به جبهه فرستاده می‌شوند و وادار می‌شوند که همنوعان خود را در جنگی امپریالیستی کشتار کنند.

مقامات دولتی اوکراین تلاش کرده‌اند که با تحقیر مخالفین شرکت در جنگ به توجیه سیاست ارتجاعی سربازگیری بپردازند. به عنوان مثال می‌توان به سخنان وزیر امور خارجه اوکراین در این رابطه اشاره کرد که گفته است: “آن دسته از مشمولینی که برای فرار از سربازی از میهنشان خارج شده‌اند، نشان داده‌اند که بقای میهن و دولت برایشان اهمیتی ندارد، اما توقع دارند که بیایند و از این دولت خدمات دریافت کنند. ما جلوی این کار را می‌گیریم”. سخنان “دیمیترو کولبا” وزیر امور خارجه اوکراین در این زمینه را در این لینک می توان مطالعه کرد. https://www.reddit.com/r/anime_titties/comments/1cb4z2z/foreign_minister_explains_why_ukrainian/?rdt=35774

به این ترتیب مهاجرین اوکراینی مشمول سربازی دو راه در پیش روی خود می‌بینند که هر دو راه می‌توانند به کشته شدن آنها در جنگ ارتجاعی بیانجامند. آنها یا باید با مدارک اوکراینی منقضی شده در کانادا بمانند که منجر به باطل شدن وضعیت قانونی آنها به عنوان “مهاجر موقت کانادایی” شده و توسط دولت کانادا به اوکراین بازگردانده و در آنجا بازداشت شده و به جبهه اعزام و احتمالا کشته خواهند شد. و یا می‌توانند خود داوطلبانه به اوکراین بازگردند و با همان سرنوشت مرگبار مواجه شوند.

اقدامات ضدمردمی دولت کانادا (که همیشه به شکلی فریبکارانه ادعای حمایت از حقوق بشر می‌کند) اقداماتی مانند قطع کمک‌های مالی به جوانان مهاجر فقیر و بیکار اوکراینی و دیپورت آنها به کشورهایشان و تسلیم کردنشان به رژیم جنایتکار اوکراین، به ایجاد فضای ترس و وحشت در جامعه مهاجران اوکراینی در کانادا منجر شده است. و این در حالی است که دولت کانادا از سال 2022 بیش از 14 میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به اوکراین اختصاص داده است.

جنگ نیابتی-امپریالیستی در اوکراین ناشی از تضادهای آشتی ناپذیر سرمایه‌داری جهانی است. قدرت‌های امپریالیستی در رودررویی با سیستم رو به زوال سرمایه‌داری جهانی، کارزار نظامی ضدبشری را برای تقسیم مجدد جهان و منابع آن آغاز کرده‌اند. آنها با صرف هزینه‌های فراوان (از دست رنج طبقه کارگر جهانی) کشورهای وابسته مانند اوکراین را به پادگان‌های خود تبدیل کرده‌اند.

امپریالیسم کانادا نیز به شیوه‌های متعدد به این روند کمک کرده است. شیوه‌هایی مانند استفاده از پرسنل نیروهای مسلح کانادا در آموزش و سازماندهی مجدد ارتش اوکراین، و یا تبلیغ برای نیروهای فاشیست وابسته به طبقه حاکم بر اوکراین به عنوان مثال راه انداختن کارزار تبلیغاتی مانند “قهرمان” و “جنگجوهای آزادیخواه” خواندن فاشیست‌های ضدکمونیستی مانند “یاروسلاو هونکا” Yaroslav Hunka  کهنه سرباز 99 ساله طرفدار هیتلر از لشکر 14 گرنادیر می‌باشد و از این طریق به توجیه جنگ در اوکراین پرداختن. و اکنون نیز دولت کانادا به شیوه‌ای فریبکارانه و به دور از چشم بسیاری از کانادایی‌ها، با کمپین دولت اوکراین در فرستادن جوانان به قتلگاه جبهه‌های جنک امپریالیستی همکاری می‌کند.

دولت کانادا همانطور که فریبکارانه در طول خیزش انقلابی مردم ایران مقررات جدیدی را (به طور موقت و محدود) برای پذیرفتن تعدادی از ایرانیان پناهنده و مهاجر اعلام کرد، با شروع جنگ اوکراین در سال 2022 نیز برخی از درخواست‌های بی‌سابقه جوانان اوکراینی برای پناهندگی و مهاجرت و سفر بدون ویزا به کانادا را به راحتی پذیرفت. اما اکنون که به تعداد هر چه بیشتری از جوانان طبقات کارگر و دیگر محرومان اوکراینی برای جبهه‌های جنگ نیاز دارند؛ دولت کانادا ژست‌های بشردوستانه خود را کنار گذاشته و بیش از پیش در به خون غلطاندن جوانان اوکراینی نقش ایفا کرده است.

کمپین سربازگیری اجباری و حمایت امپریالیسم کانادا از آن، این واقعیت را مجددا آشکار می‌کند که جنگ در اوکراین برای “دفاع از دموکراسی” نیست. این ماجرا ایرانیان آگاه را به یاد روزهایی می‌اندازد که افرادی مانند حامد اسماعیلیون با افتخار ابلهانه‌ای در کنار فاشیست‌های اوکراینی در کنفرانس نظامی هالیفاکس شرکت کردند و ادعای فریبکارانه “آزادیخواهی” دولت کانادا را تقویت کرده و به عوامفریبی‌ها در این رابطه دامن زدند.

طبقه کارگر آگاه و زحمتکشان انقلابی ایران فریب عوامفریبان را نخورده و به خوبی می‌دانند که آزادیخواهان و متحدین واقعی آنها در جهان فقط همبندان جهانی آنان، یعنی کارگران و زحمتکشان جهان هستند، نه طبقات حاکم و دولت‌هایشان که متحدانه آنان را به اسارت کشانده‌اند.

دولت کانادا در این اقدام ضدبشری تنها نیست. دولت لهستان نیز اعلام کرده است که با دولت اوکراین همکاری کرده و جوانان پناهنده در سن سربازی به لهستان را به کشور اوکراین دیپورت خواهد کرد.

وزیر دفاع لهستان (ولادیسلاو کوسینیاک-کامیسزWładysław Kosiniak-Kamysz ) اخیرا اعلام کرد که دولت او برای کمک به دولت اوکراین در بازگرداندن مردانی که مشمول خدمت سربازی اجباری هستند اما در لهستان زندگی می‌کنند، آماده است. او در سخنان خود گفت که: “شهروندان اوکراینی در قبال دولت خود وظایفی دارند … بسیاری از لهستانی‌ها نیز با دیدن جوانان اوکراینی در کافه‌های لهستان بسیار خشمگین می‌شوند، آن هم در شرایطی که می‌بینند که ما چقدر برای کمک به اوکراین تلاش می‌کنیم”.

مسلما علاوه بر دولت دست راستی لهستان، دیگر دولت‌های سرمایه‌داری نیز (علنی و یا مخفیانه و با به کار بردن ترفندهای فریبکارانه و به ظاهر “قانونی”) در این رابطه با دولت فاشیست اوکراین همکاری خواهند کرد.

همین واقعیات نشان می‌دهد که تنها راه نجات محرومان جهان از چنگال خونین امپریالیست‌ها در میدان‌های جنگ‌های امپریالیستی، درک واقعیت و شناخت دشمنانشان زیر نقاب‌های مختلف و اتحاد کارگران و زحمتکشان آگاه سراسر جهان و مبادرت به انقلاب برای نابودی نظم ظالمانه حاکم می‌باشد.  

پیش به سوی اتحاد انقلابی خلق‌های جهان!

سهیلا- تیر 1403