هلند: گزارشی از مراسم اول ماه مه در اوترخت!

با فرارسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر کمیته حمایت از مبارزات کارگران و زحمت‌کشان ایران در هلند که فعالین چريک‌های فدایی خلق ایران در هلند بخشی از آن هستند در مراسم و راهپیمایی‌ای که فراخوان آن توسط اتحادیه کارگری FNV هلند داده شده بود شرکت کردند.

مراسم امسال در شهر “اوترخت” هلند سازماندهی شده بود. شرکت کنندگان در تظاهرات، نخست در Jaarbeursplein تجمع کردند. با آن‌که ساعت آغاز گردهمایی ۱۲:۳۰ اعلام شده بود ولی نیروهای اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌ها و جریان‌های‌ خارجی از قبل از این ساعت در آن‌جا حضور داشتند. در این مراسم هزاران تن از مردم هلند، فعالین کارگری و نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و از جمله فعالین سیاسی سایر ملیت‌ها نظیر ایرانیان، افغان‌ها و ترک‌ها نیز شرکت داشتند.

با آغاز راهپیمایی جمعیت به سوی محل گردهمایی نهایی این مراسم به راه افتاد و در طول چند کیلومتر راهپیمایی شعارهای مختلفی در حمایت از خواست‌ها و مطالبات طبقه کارگر و همچنین علیه سیاست‌های دولت هلند سر داده شد. 

پس از این راهپیمایی جمعیت در پارک Julinapark که محل استقرار چادرها و پودیوم مراسم بود جمع شدند و سخنرانی‌هایی به مناسبت روز جهانی کارگر از سوی نمایندگان برخی احزاب و سازمان‌ها صورت گرفت. در این سخنرانی‌ها از جمله در مورد وضع طبقه کارگر هلند، اعتراضات مردمی در این کشور و ضرورت افزایش حداقل دستمزد کارگران صحبت شد.

یکی از نکات جالب توجه مراسم امسال، شرکت فعال جوانان رادیکالی بود که در طول راهپیمایی شعارهای متعدد و مستقیمی در محکومیت نظام سرمایه‌داری و دفاع از کمونیسم سر می‌دادند. 

فعالین چريک‌های فدایی خلق ایران با حمل پرچم “کارگران جهان متحد شوید!” و همچنین آرم سازمان در این مراسم شرکت کردند و اعلامیه‌های سازمان به زبان انگلیسی در مورد اول ماه مه و جنگ اوکراین را پخش کردند. در طول حرکت تعدادی از شرکت کنندگان به عکس گرفتن از آرم سازمان پرداخته و با رفقا در مورد مواضع سازمان در رابطه با مسایل مختلف نظیر جنبش کمونیستی ایران، حزب توده خائن، اشکال مبارزه و اوضاع جامعه به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 

لازم به ذکر است که اتحادیه کارگری FNV هلند برای برگزاری این مراسم تدارکات زیادی را صورت داده بود و از جمله در چادرهای بر پا شده در محل تجمع نهایی میوه و غذا و نوشیدنی برای مصرف شرکت کنندگان به صورت رایگان مهیا بود. 

مراسم اول ماه مه امسال در یک فضای مثبت مبارزاتی در ساعت ۵ بعدازظهر به پایان رسید. 

نابود باد نظام سرمایه‌داری!
پیروز باد انقلاب! زنده باد سوسیالیسم! 

فعالین چريک‌های فدایی خلق ایران در هلند 
۲ می ۲۰۲۲

متن کامل با فرمت پی دی اف