سیمور هرش: اپرایی کمدی در اوکراین در جریان است!

متن کامل با فرمت پی دی اف

توضیح: نوشته زیر ترجمه ای از سیمون هرش در مورد جنگ اوکراین است که برای آگاهی خوانندگان از نظرات موجود در این زمینه نشر می گردد.

با طولانی شدن جنگ، جنگی که طرفی پیروز یا پایانی برای آن در معرض دید نیست، میزان هذیان‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در مراسم افتتاحیه پل جاده‌ای و ریلی بر روی تنگه کرچ در ۱۵ مه ۲۰۱۸ (سه‌‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷). او در این مراسم با یک کامیون ساختمانی از روی این پل که روسیه را به کریمه متصل می‌کند، عبور کرد. در روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۲)، این پل برای دومین بار با استفاده از یک جفت پهپاد شناور توسط اوکراینی‌ها مورد حمله نظامی قرار گرفت.

بگذارید از دیدگاه کسانی در سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که احساس نمی‌کنند جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به حرفهای آنها توجهی نمی‌کند اما می‌باید اینکار را بکند، نگاهی به وقایع اخیر در جنگ اوکراین بیندازیم.

در روز ۱۷ ژوئیه اوکراین برای دومین بار به یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای ولادیمیر رئیس جمهور روسیه حمله کرد: پل کرچ که با طول کمی بیش از ۱۸ کیلومتر خود، شبه‌جزیره کریمه را به روسیه متصل می کند. این پل ۳.۷ میلیارد دلاری با دهانه‌های جداگانه برای تردد ماشین‌های سواری و قطار، در ماه مه ۲۰۱۸ برای عبور خودروها و پنج ماه بعد برای عبور کامیون‌ها افتتاح شد و خود پوتین وسیله نقلیه‌ای را که از این گذرگاه عبور کرد، راند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیش از حمله روسیه در ۲۴ فوریه سال گذشته به صراحت گفته بود که پل را یک هدف نظامی قانونی می‌داند. اوکراین ابتدا در اکتبر گذشته با استفاده از یک کامیون بمب‌گذاری شده به پل حمله کرد، اما در عرض هفت ماه گذشته پل به طور کامل تعمیر شد. حمله اخیر توسط یک جفت پهپاد زیردریایی، زوجی را که هنگام وقوع انفجار در حال رانندگی بودند، کشته و فرزندشان را مجروح کرد. آسیب به یکی از دهانه‌های پل برای ماشین‌های سواری شدید بود.

نقش دولت بایدن در هر دو حمله حیاتی بود. یکی از مقامات آمریکایی به من گفت: «البته، این فناوری ما بود. پهپاد از راه دور هدایت می‌شد و تا نیمه‌اش مانند یک اژدر زیر آب می‌رفت.» از او پرسیدم آیا قبل از حمله به پل فکری در مورد امکان تلافی وجود داشت؟ پوتین چه خواهد کرد؟ این مقام گفت: «ما تا این حد فکر نمی‌کنیم. استراتژی ملی ما این است که زلنسکی می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. هیچ نظارت تصمیم‌گیرنده‌ای در این‌مورد وجود ندارد.»

پاسخ پوتین به این دومین حمله به پل، از سویی پایان دادن به توافقی بود که به موجب آن صدور گندم و سایر محصولات غذایی حیاتی اوکراین از بنادر مسدود شده در دریای سیاه، صادرات مهمی که به دلیل جنگ جاری مختل شده بودند، امکان ادامه می‌داد. (پیش از جنگ، اوکراین بخش عمده غلات مورد نیاز کل اتحادیه اروپا و تقریباً نیمی از دانه‌های آفتابگردان جهان را صادر می‌کرد). از سوی دیگر روسیه حملات موشکی به‌هم پیوسته به اودسا را تشدید کرده و به مرور زمان هدف اولیه این حملات را از مناطق بندری به نقاط داخلی شهر گسترش داد.

فردی که من با او صحبت کردم به من  گفت که از اودسا و سایر بنادر دریای سیاه مقدار زیادی بیشتر از غلات و دانه های آفتابگردان به اروپا سرازیر می‌شود: “صادرات اودسا شامل مواد غیرقانونی مانند مواد مخدر و روغنی بود که اوکراین از روسیه می‌گرفت.”

در این مرحله، با خنثی شدن ضدحمله اوکراین علیه روسیه، این مقام گفت: «زلنسکی هیچ برنامه‌ای ندارد، جز اینکه ادامه دهد. گویی او یک یتیم است – یک همسر فقیر که با لباس زیر خود تنها مانده است – و ما هیچ ایده واقعی از زلنسکی و افراد پیرامون او نداریم. اوکراین پس از نیجریه دارای فاسدترین و احمق‌ترین دولت در جهان است، حمایت بایدن از زلنسکی تنها می‌تواند ناشی از آنچه زلنسکی در مورد بایدن می‌داند باشد، مسئله تنها به این دلیل نیست که زلنسکی بسیار در مورد پسر بایدن می‌داند.»

به گفته این مقام، برخی در موسسات اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا وجود دارند که نگران واکنش پوتین به حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در مرکز مسکو هستند. “آیا کی‌یف هدف بعدی خواهد بود؟”


 برگردان به فارسی از نادر ثانی
۲۷ جولای ۲۰۲۳ برابر با ۵ مردادماه ۱۴۰۲

لینک مطلب:

OPERA BUFFA IN UKRAINE – Seymour Hersh (substack.com)