درباره کتاب جدید رفیق اشرف

متن کامل با فرمت پی دی اف

به نقل از: پیام فدایی، ارگان چریکهای فدایی خلق ایران شماره 294، بهمن1402

پیام فدائی: آنچه در زیر می‌آید متن سخنان رفیق سهیلا در جلسه کلاب‌هاوس در اتاق “بذرهای ماندگار” چریکهای فدایی خلق ایران می‌باشد که در تاریخ 28 ژانویه 2024‌ برگزار شد.

با سلام به همه حاضرین در کلاب و تشکر از رفیق سخنران ضمن گرامیداشت خاطره رزمندگان سیاهکل که در دوران سیاه رژیم مزدور شاه با شروع مبارزه مسلحانه بن‌بست حاکم بر جنبش را در هم شکستند و راه انقلاب را روشنی بخشیدند از این فرصت استفاده می‌کنم تا به دلیل وقت داده شده به طورخیلی خلاصه نظرم را درباره کتاب جدید رفیق اشرف با شما در میان بگذارم.

به نظرم کتاب جدید رفیق اشرف دهقانی به نام “بررسی زمینه ضربات سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ و ناگفته‌هایی از تاریخ چریکهای فدایی خلق ایران” یک اثر مهم تاریخی-انقلابی در رابطه با چگونگی شروع و پیامد جنبش مسلحانه در آن سال‌هاست که باید هر انقلابی آگاه و آزادیخواه واقعی آن را به دقت مطالعه کند تا هم دلائل ضربات ساواک به سازمان و ضعف‌های موجود در آن را دریابد و هم عظمت کار رفقای آن سال‌ها را بهتر درک کند.

در این کتاب حوادث و واقعیاتی از دوران پر تلاطم دهه ۵۰ به روشنی شرح داده شده‌اند که حاوی تجربیات گرانبهائی است و همچنین مهمترین دلایل ادامه نیافتن استراتژی مبارزه مسلحانه توضیح داده شده. در این رابطه، نویسنده عینیت قابل توجهی را با آگاهی تئوریک و همچنین احساسات عمیق انقلابی برای همه مبارزین راه آزادی و کمونیست‌های مبارز از زمان شروع جنبش انقلابی کمونیستی در ایران تاکنون ترکیب کرده. با توجه به اینکه نویسنده خود به عنوان یک چریک فدائی خلق در بطن مبارزات دهه 50 و جنبش مسلحانه آن سال‌ها قرار داشت، این کتاب را با مراجعه به مجموعه بزرگی از اسناد، کتابها، خاطرات، مقالات، مصاحبه ها و نظرات افراد و گروه‌ها نوشته است. به این اعتبار به باور من این کتاب یکی از معتبرترین اسناد تاریخی در زمینه موضوعات اصلی مورد بررسی به شمار می‌رود.

به خصوص که باید توجه کنیم که تاکنون کتاب‌ها و مصاحبه‌ها و مطالب بسیاری در رابطه با تاریخ و عملکرد و نظرات چریکهای فدایی خلق ایران منتشر شده‌اند. که یا مغرضانه با توسل به تحریف و دروغ به نفع دشمن به نگارش در آمده‌اند و یا توسط کسانی نوشته شده‌اند که بهترین‌هایشان هم متاسفانه بدون نقص تاریخی و اشتباهات دیدگاهی نیستند، در حالی که هر بخش کتاب مورد بحث مستند و بسیار واقعی است.

نویسنده تلاش کرده که همه دلائلی که تاکنون درباره ضربات به سازمان ارائه شده را بررسی کند از کنترل تلفنی تا تعقیب و مراقبت دشمن تا عدم رعایت مسائل امنیتی از طرف خود مبارزین و سپس نشان داده که همه اینها در بستر عدول سازمان از تئوری انقلابی اولیه پیش آمده است. یک بخش از کتاب به “جایگاه ارزشمند تئوری”، اختصاص یافته و در بخش‌های متعددی در رابطه با اهمیت تئوری مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک بحث شده است.

همچنین، فعالیت‌های نظری چریک‌ها در سال‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته. بخش‌هایی به خطای تئوریک رهبری سازمان در تشخیص استراتزی جنبش اختصاص یافته و نشان داده شده است که بر این اساس چرا رهنمودهای بیژن جزنی در جزواتی که در زندان نوشته بود از اواخر سال 1353 به رهنمود عملی سازمان تبدیل شد.

با توضیحات داده شده، یکی از درس‌هایی که این کتاب برای نسل جوان انقلابی دارد این است که اهمیت تئوری انقلاب ایران (مبارزه مسلحانه هم استراتژی هم تاکتیک) و پیاده کردن درست آن را درک کنند و به ضرورت عملی کردن آن برای رسیدن به هدف یعنی پیروزی انقلاب و نابود کردن نظام سرمایه‌داری در ایران پی‌ببرند.

هر چه که بر اهمیت اینگونه کارهای پژوهشی و تئوریک مانند این کتاب تاکید کنیم، کم است و درواقع مطالعه این کتاب به ما یادآوری می‌کند که فعالیت‌های انقلابیون در زمینه‌های تئوریک-تحقیقاتی-تاریخی نیز در واقع یکی از سلاح‌ها در مبارزه انقلابی برای رهایی طبقه کارگر و خلق‌های تحت ستم در ایران از یوغ امپریالیسم و نوکران داخلی‌شان است.

در آخر این را هم بگویم که نویسنده با تلاش برای ارائه تصویری کامل از شرایط و دلایلی که به ضربات دشمن علیه سازمان منجر شد، بخش مهمی از تاریخ جنبش انقلابی را مورد بررسی قرار داده که از اهمیت زیادی برای افزایش درک و شناخت تئوریک ما و همچنین نسل‌های انقلابی آینده برخوردار است. این کتاب به نسل جوان انقلابی می‌آموزد که باید از گذشته درس بگیرد و با قدم‌های استوارتری با آگاهی بیشتری به سمت پیروزی انقلاب گام بردارد.

8 بهمن 1402 برابر با 28 ژانویه 2024

سهیلا