درباره زندگی رفیق ناصر فضل اللهی

به نقل از ماهنامه کارگری ارگان کارگری چریک‌های فدایی خلق ایران 
شماره ۱۱۹، پانزدهم آذر‌ماه ۱۴۰۲

متن کامل با فرمت پی دی اف

در دوم تیرماه سال ۱۳۶۲ در جریان یک مین‌گذاری در نزدیکی پایگاه حمران (در جاده مهاباد به سردشت) در کردستان یکی از پیشمرگان چریک‌های فدایی خلق ایران به نام رفیق ناصر فضل اللهی به شهادت رسید. رفیق ناصر یکی از مسئولان نظامی پیشمرگان چریک‌های فدایی خلق بود که در طول فعالیت‌هایش در کردستان در چندین عملیات نظامی از جمله حمله به پایگاه و مقر جاش‌ها در روستای عیسی کَند _که رفیق در این عملیات فرماندهی تیم را به عهده داشت_ و مقاومت در مقابل تهاجم نیروهای رژیم در روستای آشی گولان مهاباد شرکت داشت.

رفیق ناصر در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده زحمت‌کش در آبادان به دنیا آمد. فضای سیاسی خانواده خیلی زود او را به عرصه مبارزه سیاسی کشاند. در جریان انقلاب توده‌ها در سال ۱۳۵۶-۱۳۵۷ به عنوان هوادار سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در شهر آبادان نقش بسیار فعالی در اعتراضات مردمی داشت و در جریان یورش مردم به مرکز ساواک آبادان و تسخیر آن شرکت کرد و مقادیر بسیاری اسلحه و مهمات و مدارک ساواک را مصادره نمود.

رفیق ناصر پس از قیام بهمن‌ماه ۵۷، علیه مرکزیت سازشکار و فرصت‌طلب سازمان قاطعانه موضع‌گیری نمود و با اعلام موجودیت چریک‌های فدایی خلق ایران به آنها پیوست و مبارزه خویش را در صفوف چریک‌های فدایی خلق ادامه داد. او با درک ماهیت رژیم جدید یعنی جمهوری اسلامی که آن‌را وابسته به امپریالیسم می‌دانست در مبارزات توده شرکت می‌جست و می‌کوشید تا آنها را ارتقا دهد.
در جریان همین مبارزات که اکثرا به درگیری با حزب اللهی‌ها منجر می‌شد یک‌بار توسط کوکتل مولوتف پرتاب شده از سوی مزدوران رژیم شدیدا مجروح شد. او در جریان جنگ ایران و عراق از آن‌جا که تبلیغات مزورانه رژیم و دارودسته خائنینی همچون توده‌ای‌ها و اکثریتی‌ها را افشا می‌نمود مورد پیگرد رژیم قرار گرفت و ناچار به ترک شهر آبادان شد. پس از ترک آبادان رفیق ناصر به شهر شیراز رفت. در این شهر نیز در اکثر مبارزات جنگ‌زدگان خوزستان فعالانه شرکت می‌کرد و در درگیری با عوامل مزدور رژیم شرکت فعال داشت که در جریان این مبارزات سه بار دستگیر شد. رفیق ناصر پس از درگیری‌های ۳۰ خرداد ۶۰ در شیراز بار دیگر مورد شناسایی و پیگرد مزدوران رژیم قرار گرفت و این درست در زمانی بود که برادر او چریک فدایی خلق رفیق حمید فضل اللهی در تهران دستگیر شد و مدت کوتاهی بعد در زندان اوین اعدام گردید.

در جریان انشعاب رفقای چریک‌های فدایی خلق ایران (ارتش رهایی‌بخش خلق‌های ایران) از چریک‌های فدایی خلق ایران رفیق ناصر به آنان پیوست و از سوی همین رفقا به کردستان فرستاده شد. رفیق ناصر در کردستان به سرعت در زمینه مسائل نظامی رشد کرد و به یک کادر ارزنده و مسئول نظامی تبدیل شد. مین‌گذاری‌های متعدد که منجر به نابودی ده‌ها تن از مزدوران جمهوری اسلامی گردید. حمله به پایگاه گردیگلان در منطقه بوکان که رفیق در این عملیات فرماندهی تیم را به عهده داشت، عملیات در محور مهاباد-ارومیه (در پاس) و شرکت در مقاومت جسورانه در روستای قم قلعه میاندوآب که بیش از ده‌ها تن از جاش‌ها و پاسداران در آن درگیری به هلاکت رسیدند و بالاخره مقاومت قهرمانانه در جاده برهان (محور بوکان-مهاباد) از جمله فعالیت‌های نظامی رفیق بود.

رفیق ناصر در اردیبهشت‌ماه سال ۶۲ همراه با تعدادی از همفکرانش در کردستان مجددا به صفوف پیشمرگان چریک‌های فدایی خلق ایران پیوست که متاسفانه در دوم تیرماه در جریان یک عملیات نظامی علیه نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی و در دفاع از توده‌های تحت ستم در کردستان به شهادت رسید. به این ترتیب خلق رزمنده کرد و چریک‌های فدایی خلق یکی از فرمانده‌های جسور خود را از دست دادند.

یاد رفیق ناصر فضل اللهی گرامی و راهش پر رهرو باد!