درباره زندگی رفیق محمدهادی فاضلی

به نقل از ماهنامه کارگری، ارگان کارگری چریک‌های فدایی خلق ایران
شماره ۱۱۷، پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲

متن کامل با فرمت پی دی اف

چریک فدایی خلق رفیق شهید محمدهادی فاضلی از رهبران گروه جنگل و در کنار رفیق غفور حسن‌پور از سازمان‌دهندگان رستاخیز سیاهکل بود.

رفیق هادی فاضلی در سال ۱۳۲۳ در فیروزآباد فارس به دنیا آمد. او پس از گذراندن دوره دبستان و دبیرستان، در سال تحصیلی ۱۳۴۲-۱۳۴۱ وارد دانشکده پلی تکنیک تهران شد و در رشته برق تحصیل نمود و در سال ۱۳۴۵ با عنوان مهندس برق فارغ التحصیل گردید. رفیق هادی فاضلی که یکی از جوانان فعال در جنبش دانشجویی بود در جریان این فعالیت‌ها با رفیق غفور حسن‌پور آشنا شد و این آشنایی به تدریج تا سطح شکل دادن به یک گروه سیاسی-نظامی علیه رژیم شاه، رژیمی که معتقد بودند که تماما وابسته به امپریالیسم می‌باشد، ارتقا یافت.

به همت رفیق غفور حسن‌پور و تلاش‌های رفقایی چون رفیق فاضلی که همگی معتقد به مارکسیسم-‌لنینیسم بودند، گروه جنگل در سال ۱۳۴۷ شکل گرفت. رفقای متشکل در این گروه مبارزه مسلحانه را به درستی تنها راه برای سرنگونی رژیم شاه و رهایی توده‌ها از سلطه امپریالیسم در ایران تشخیص داده و صادقانه برای انجام آن دست‌به‌کار شدند. این امر در شرایطی بود که پس از شکست مبارزات اصلاح‌طلبانه اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل و به خصوص بعد از کشتار خونین توده‌ها در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، ضرورت مبارزه مسلحانه در میان توده‌های مبارز و جوانان انقلابی به اندیشه غالب تبدیل شده بود. با گذشت از آن دوره، در طول سال‌های دهه چهل، به گونه‌ای که رفیق مسعود احمدزاده در کتاب “مبارزه مسلحانه هم استراتژی، هم تاکتیک” توضیح داده است “شرایط جدید یک فرق اساسی با شرایط بعد از کودتا داشت: دیگر کسی نمی‌توانست به شعارهای گذشته، به شیوه‌های کهنه مبارزه و اشکال مهجور سازمانی اعتماد کند”. در چنین شرایطی و در حالی‌که بعد از “انقلاب سفید” شاهانه دیکتاتوری در جامعه با شدت هرچه تمام‌تر اعمال می‌شد، اندیشه توسل به مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه در جامعه قوت گرفته بود. اما هنوز تشکلی که این اندیشه را متحقق سازد وجود نداشت؛ تا این که موجودیت گروه جنگل در جریان حمله این گروه به پاسگاه سیاهکل به جامعه اعلام شد.

رفقای گروه جنگل به این ضرورت (البته نه در جریان کار تئوریک اما در تجربه) پی برده بودند که باید دست به سلاح برد و مبارزه مسلحانه را در ایران آغاز کرد. برای این منظور آنها با صداقت و شجاعت تمام دست‌به‌کار شده و دست به سازماندهی نیروی خود زدند. سازماندهی درونی گروه جنگل بر تقسیم گروه به سه بخش استوار بود. تیم کوه، تیم شهر یا تیم علمی و تیم اسلحه.

رفیق فاضلی از مسئولین تیم شهر بود که اعضایش اکثرا از مبارزینی تشکیل شده بود که فارغ التحصیل دانشکده پلی‌تکنیک بودند. آنها بر مبنای آن‌چه در دوران تحصیل در دانشگاه آموخته بودند در تلاش بودند با اتکا به دانش خود برای فعالیت‌های آینده گروه مواد منفجره و بی‌سیم بسازند. این فعالیت‌ها عمدتا در خانه‌ای که رفیق هادی با رفیق سیف دلیل صفایی پس از گذراندن دوره سربازی اجباری در تهران اجاره کرده بودند صورت می‌گرفت. این خانه با حضور رفقا هادی فاضلی و سیف دلیل صفایی دو نقش تاریخی دیگری نیز ایفا نمود.

مورد اول مربوط به بازگشت رفیق علی‌اکبر صفایی فراهانی از فلسطین و اقامت وی در این خانه بود. این رفیق که بعدا فرماندهی دسته جنگل را به عهده گرفت هنگامی که از فعالیت‌های ارزنده رفیق فاضلی و رفقای همراهش و شکل‌گیری گروه جنگل مطلع شد برای تهیه سلاح دوباره به فلسطین رفت. وی این بار همراه با رفیق محمد صفاری آشتیانی با مقداری سلاح به ایران بازگشت تا برنامه حرکت در جنگل و مبادرت به مبارزه مسلحانه با هدف “سازماندهی یک جنبش روستایی” را پیش ببرد.

با توجه به فعالیت‌های انقلابی رفیق هادی فاضلی، خانه مشترک او با رفیق سیف دلیل صفایی شاهد یک واقعه تاریخی دیگر شد و آن مربوط به ملاقات و مذاکرات رفیق عباس مفتاحی از رهبران گروه “پویان، مفتاحی، احمدزاده” از طریق رفیق سیف دلیل صفایی با رفیق علی‌اکبر صفایی فراهانی در تابستان سال ۱۳۴۹ در این خانه بود که منجر به ارتباط بین دو گروه و نهایتا تشکیل چریک‌های فدایی خلق گردید.

از آن‌جا که رفیق هادی فاضلی مهندس برق بود پس از سربازی در اداره آب و برق و شرکتی در همین زمینه استخدام شده بود. وی از این موقعیت استفاده کرده و نقشه‌هایی از شبکه توزیع برق برای گروه آماده نمود. تا هر وقت گروه لازم دید از این شناسایی‌ها استفاده کند. از دیگر فعالیت‌های رفیق هادی فاضلی در گروه شهر شرکت در تهیه امکانات مالی برای گروه جنگل بود. با بازگشت رفیق علی‌اکبر صفایی فراهانی از فلسطین مساله اعزام تعدادی از رفقا به کوه برای شناسایی منطقه و تطبیق با شرایط سخت فعالیت در کوه و جنگل در دستور کار قرار گرفت. اما قبل از هر چیز لازم بود منابع مالی مورد نیاز این حرکت تهیه شود.

به همین دلیل رفقا دست‌اندرکار شناسایی بانک‌هایی شدند که در این میان بانک ملی شعبه وزرا برای مصادره موجودی آن مناسب تشخیص داده شد. رفیق هادی فاضلی از جمله رفقایی بود که در شناسایی این بانک نفش ایفا نمود. در جریان مصادره این بانک، رفقا امکان یافتند به مبلغ ۱۶۹ هزار تومان موجودی آن دست یابند. دست‌یابی به این مبلغ به رفقا امکان تهیه تدارکات لازم برای حرکت در جنگل را داد.
در شهریور ۱۳۴۹ با اعزام ۶ رفیق به جنگل‌های شمال، رفیق فاضلی در حالی‌که همچنان مسئولیت رفقای شهر را به عهده داشت، از رابطین تیم کوه با شهر گردید. این رفیق انقلابی فعال در انجام این وظیفه چندین بار تدارکات مورد نیاز دسته جنگل را برای آنها به کوه برد.

متاسفانه گروه جنگل در ۱۶ آذر سال ۱۳۴۹ با دستگیری تعدادی از مبارزین مرتبط با این گروه مورد ضربات ساواک قرار گرفت و سرانجام با اطلاعاتی که ساواک پیدا نموده بود، امکان یورش هرچه وسیع‌تری را به رفقای شهر این گروه پیدا کرد. در جریان این حملات رفیق هادی فاضلی نیز در ۱۲ بهمن سال ۱۳۴۹ دستگیر شد.
دژخیمان ساواک رژیم ددمنش شاه از همان روز رفیق را زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار دادند. اما رفیق فاضلی در زیر شکنجه و در بیدادگاه شاه بر تعهد خود به کارگران و زحمت‌کشان پایدار ماند.

سرانجام رژیم وابسته به امپریالیسم شاه رفیق هادی فاضلی را در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۴۹ همراه با ۱۲ رفیق دیگر در میدان چیتگر تیرباران نمود. رفیق فاضلی، کمونیست متعهد و بی‌باکی بود که چه در طول زندگی خود و چه در زمان مرگش هرگز از آرمان‌های طبقه کارگر عدول نکرد و به نوبه خود با خون پاکش درخت انقلاب علیه بیداد‌های رژیم شاه و نظام سرمایه‌داری وابسته را آبیاری نمود.

یاد رفیق محمدهادی فاضلی گرامی و راهش پر رهرو باد!