درباره زندگی رفیق شهید تورج اشتری

به نقل از ماهنامه کارگری، ارگان کارگری چریک‌های فدایی خلق ایران
شماره ۱۰۹، پانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱

متن کامل با فرمت پی دی اف

چریک فدایی خلق رفیق شهید تورج اشتری در سال ۱۳۲۸ در روستای قلمستان واقع در لرستان در یک خانواده خرده مالک به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در این روستا به پایان رساند و آن‌گاه برای ادامه تحصیل به شهر بروجرد رفت. رفیق تورج تحصیلات دبیرستانی خود را در این شهر که از جو سیاسی بالایی برخوردار بود به پایان رسانید، آن‌گاه در کنکور دانشگاه تهران شرکت و در رشته اقتصاد این دانشگاه قبول شد. به این ترتیب وارد دانشگاه شد و یک‌سال در این رشته ادامه تحصیل داد اما چون به رشته‌های فنی بیشتر علاقه‌مند بود در سال بعد با شرکت مجدد در امتحان کنکور دانشگاه در رشته مهندسی برق دانشکده پلی تکنیک تهران پذیرفته و وارد این دانشکده شد.

رفیق تورج از همان دوران جوانی سرشار از عشقی عمیق به مردم و به خصوص مردم محروم روستایی بود و همین عشق فراوان او به توده‌ها سبب می‌شد که هرگاه بین خانواده او و افراد روستایی در زمینه روابط بین مالک و رعیت اختلافاتی بروز می‌کرد، او حق را به جانب روستاییان داده و به خانواده خود از این جهت شدیدا اعتراض می‌نمود. دیدن فقر و فلاکت مردم روستا رفیق تورج را به کنجکاوی در رابطه با شناخت علل این بدبختی‌ها وا می‌داشت. در دوران دبیرستان او به تدریج با آشنایی با همکلاسی‌های آگاه‌تر و مطالعه کتاب‌های محدود اجتماعی که به سختی در آن زمان به دست می‌آمد آگاهی خود را با روحیه عشق به مردم ارتقا بخشیده بود.

رفیق تورج اشتری از اواخر دوران دبیرستان با کسب آگاهی‌های سیاسی مبارزه با رژیم را در حد امکانات محدود خود و دوستانش شروع کرد. بعدها که او وارد دانشگاه شد با آشنایی با دوستان جدید میدان فعالیتش گسترده‌تر شد. آگاهی او، ایمان او و عشق فراوانش به توده‌ها از رفیق تورج روشنفکری آگاه ساخته بود که همواره قادر بود بین دوستان و یارانش فضای رفیقانه و سیاسی ایجاد نموده و آنها را به مبارزه با شرایط ظالمانه حاکم فرا خواند.

با آغاز مبارزه مسلحانه توسط چریک‌های فدایی خلق و تغییر فضای سیاسی دانشگاه‌ها فعالیت‌های رفیق تورج که در دوران دانشجویی خویش از دانشجویان سیاسی فعال آن دوره بود گسترش هر چه بیشتری یافت.
می‌دانیم که به دنبال اعدام انقلابی تیمسار فرسیو جنایتکار توسط چریک‌های فدایی خلق در فروردین سال پنجاه موج بزرگی از پشتیبانی از مبارزه مسلحانه‌ی چریک‌ها دانشگاه‌ها را فرا گرفت و دانشجویان به رغم دیکتاتوری لجام گسیخته شاه در تظاهرات اردیبهشت‌ماه سال پنجاه خود شعار می‌دادند “فرسیو مرگت مبارک!”.

رفیق تورج یکی از فعالین و رهبران مبارزات دانشجویی در آن زمان و سال‌های ۵۰ و ۵۱ بود. او همواره در تلاش بود با چریک‌های فدایی خلق ارتباط بگیرد اما به دلیل دستگیری یکی از رفقایش که در ارتباط با سازمان بود این امر به تعویق افتاد تا این که در اواخر دوران دانشجویی در ارتباط مستقیم با سازمان چریک‌های فدایی خلق قرار گرفت و به خاطر این‌که تمام‌وقت انرژی خود را در خدمت جنبش جهت تحقق آرمان‌های کارگران و ستم‌دیدگان قرار دهد دانشگاه را رها کرده و به صورت حرفه‌ای به مبارزه‌ای که خود، سال‌ها قبل شروع کرده و در اشکال گوناگون به آن ادامه داده بود، پرداخت.

یکی از اقدامات پر ارزش و به یاد ماندنی رفیق تورج ارتباط‌گیری با انقلابی گرانقدر دکتر اعظمی در زمانی که وی شدیدا تحت تعقیب پلیس قرار داشت، بود. او از طرف سازمان موظف شد با توجه به آشنایی با رفیق محمود خرم آبادی که پس از شهادت رفیق مجتبی خرم آبادی در اواخر سال ۵۲ متواری و ارتباطش قطع شده بود، ارتباط برقرار نموده و وی را به سازمان وصل کند. این امر در زمانی که رفقا محمود خرم آبادی  و سیامک اسدیان (اسکندر) با دکتر اعظمی در بیشه‌های اطراف بروجرد در پیگرد پلیس و نیروهای ضد خلقی رژیم قرار داشتند و منطقه شدیدا زیر کنترل بود با موفقیت انجام شد. به این ترتیب یکی از فعالیت‌های مهم رفیق نقش مهم و ارزنده‌اش در عملیات از محاصره درآوردن گروه رفیق هوشنگ اعظمی در ده‌ چگنی‌کُش واقع در جنوب بروجرد بود. این امر موفقیتی مهم برای سازمان چریک‌ها بود.
در این زمان ساواک جنایتکار شاه گیج و مبهوت برای جبران ناتوانی‌های خود از دستگیری دکتر اعظمی و یارانش، با توجه به خوی سرکوب‌گرانه خویش تنها توانست شدت و حدت فشارها و شکنجه‌های ددمنشانه خود را به خانواده و توده‌های دوست‌دارِ در بند او افزایش دهد.

از اقدامات شناخته شده رفیق تورج هم‌چنین می‌توان شرکت او در انفجار یکی از مراکز ساواک در تهران را نام بود که وی در این عملیات نقش فرماندهی را به عهده داشت و آن عملیات با موفقیت انجام پذیرفت.

از چگونگی شهادت رفیق اطلاع دقیقی در دست نیست تنها گفته شده که در بهار سال ۵۵ در یک درگیری نابرابر با نیروهای ددمنش ساواک شاه به شهادت رسیده است.

یاد رفیق تورج اشتری گرامی و راهش پر رهرو باد!