استکهلم: سالگرد خیزش انقلابی 1401!

متن کامل با فرمت پی دی اف

 در پشتیبانی ازخیزش انقلابی ۱۴۰۱ وگرامی‌داشت یاد جان‌های شیفته‌ای که به دست رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی کشته شدند، روز شنبه ۱۶ سپتامبر از ساعت ۳ بعدازظهر تجمعی اعتراضی به دعوت شورای استکهلم  و همچنین فراخوان فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در سوئد در “سلوسن” بر گزار شد. در این تظاهرات حدود ۲۵۰ نفر شرکت داشتند. برخی ازشعار‌هایی که از سوی تظاهرکنندگان داده می‌شد به شرح زیر بود: “مرگ بر جمهوری اسلامی”، “مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر”، “کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم” و… . در جریان این حرکت سخنرانی‌هایی نیز انجام گرفت از جمله رفیقی از حزب عدالت سوئد ضمن حمایت از جنبش انقلابی زحمتکشان در ایران از مبارزات کارگران علیه کاپیتالیسم و راسیسم گفت و اینکه سوسیالیسم نیازی است تا  با تحقق آن کارگران تحت فشارهای استثمارگرانه قرار نگیرند. رفیق دیگری از تشکیلات “آلترناتیو سوسیالیستی” سوئد  ضمن حمایت از تظاهرات سرتاسری ایران علیه رژيم تبهکار جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر بیشتر اماکن عمومی در برخی شهرها تعطیل است. سخنران در رابطه با وسعت مردمی مبارزات در ایران تاکید داشت که مبارزه به سطح مدارس، بازنشسته ها و به خلق‌های تحت ستم در سراسر ایران رسیده است. خواننده‌ای با نواختن گیتار به زبان انگلیسی  و سوئدی با هنر خود از جنبش مردمی در ایران پشتیبانی کرد. یک قطعه از آن “بگذارید مردم خوشبخت شوند”، بود. 

سرود خوانی به زبان فارسی با همراهی جمعیت نیز بخش دیگری از این تظاهرات بود و تظاهرکنندگان ترانه سرودهایی همچون “باغ آینه” و “سر اومد زمستون” را خواندند. 

سپس تظاهرکنندگان با حمل بنرهای سرخ از “سلوسن” به طرف “مدبوریا پلاتسن” حرکت کرده و با سردادن شعارهای کوبنده علیه رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی به زبان‌های سوئدی و فارسی راهپیمایی کردند. در بخش پایانی در ساعت ۵ بعدازظهر بار دیگر جمعیت در میدان سرودهای انقلابی خواندند. 

هواداران چریکهای فدایی خلق با بنرها، نشریات و اعلامیه‌‌های سازمان در این حرکت شرکت داشتند. یکی از رفقای تشکیلات به زبان سوئدی سخنرانی کرد و از جمله گفت: رژیم شاه و جمهوری اسلامی یک ارباب دارند و آن‌هم امپریالیسم است. سوسیالیسم قوی ترین سمبل است که در آن با قدرت توده‌ها می‌توان در جهت رفع فشار و استثمار حرکت کرد. رفیق سخنران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن پشتیبانی از ضرورت مبارزه برای آزادی زنان تاکید کرد که برخلاف برخی ایده‌های انحرافی اما این مبارزه را در چهارچوب مبارزه طبقاتی در جامعه مطرح می‌کنیم. رفیق سخنران سپس به برخی از مواضع انحرافی نیروهای سیاسی اشاره نمود و گفت: در ایران تشکیلاتی بود که جمهوری اسلامی را “ضد امپریالیست ” می‌خواند. همچنین جریان سیاسی وجود داشت که بارژیم همکاری کرد و در حالی‌که جمهوری اسلامی وحشیانه خلق کرد را در کردستان سرکوب می‌نمود از “خدا” برای خمینی آرزوی سلامتی می‌کرد. اما پراتیک اجتماعی نشان داد که درواقعیت جمهوری اسلامی نه تنها ضد امپریالیست نبود بلکه نوکر امپریالیست‌ها بود. ۴۴ سال قبل که توده‌های انقلابی ایران علیه شاه و جهت سرنگونیش بپاخاستند، شاه به دستور اربابانش  مجبور به ترک ایران شد و به جایش جمهوری اسلامی به قدرت رسانده شد؛ آن‌هم با یک ماموریت اصلی که انقلاب مردم را سرکوب کند.

در این تظاهرات یک رفیق افغان با دیدن تصاویر و بنرهای سازمان ما با تعجب پرسید واقعا رژیم این‌همه کشتار کرده؟ که توضیحات لازم به وی داده شد. در این حرکت بازدیدکنندگان عکس و فیلم‌های زیادی از بنرها گرفتند و به طور دسته جمعی در مورد شرایط هولناک سیاسی در ایران به بحث پرداختند.

نابود باد رژیم دار و شکنجه جمهوری اسلامی!
گرامی با یاد و خاطره جانباختگان خیزش انقلابی ۱۴۰۱!

سازمان هواداران چریک‌های فدایی خلق ایران در سوئد
۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۶ شهریور ۱۴۰۲