گزارشی از مراسم روز جهانی کارگر در وین – اتریش!

متن کامل با فرمت پی دی اف

روز چهارشنبه اول ماه مه، شهر وین شاهد تظاهرات بزرگی در گرامی‌داشت روز جهانی کارگر بود. به روال هر ساله، تظاهرکنندگان و از جمله نیروهای سوسیال دمکرات از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر از Opernring تا Rathausplatz راهپمایی کردند. 

در ادامه این حرکت با کمی فاصله، نیروهای چپ اتریشی و خلق‌های دیگر، راهپیمایی خود را از  مکان Staatsoper تا Sigmund-FReud-plaz شروع کرده و ادامه دادند. بنا به سنت همیشگی در طول مراسم این روز نیروهای سیاسی گوناگون اتریشی و فعالین سیاسی خلق‌های مختلف ساکن وین، ضمن راهپیمایی به ‌تبلیغ نظرات و مواضع سیاسی خود می‌پردازند. قبل از شروع راهپیمایی به هر نیرویی که در این راهپیمایی شرکت می‌کند امکان می‌دهند که نظرات تشکیلات خود را در مورد روز کارگر و یا بیانیه خود را توضیح بدهد. به همین دلیل هم در این قسمت فعالین چریکهای فدایی در وین هم چکیده‌ی پیام روز کارگر سازمان را به آلمانی و به صورت صوتی از طریق بلندگوی تظاهرات پخش کردند. بعد از این برنامه راهپیمایی شروع شد. 

همچنین دراین مراسم در مسیر راهپمایی، نیروهای سیاسی مختلف در Denkmal Der Repubblik مبادرات به برپایی میز کتاب کردند که فعالین چریکهای فدایی خلق ایران نیز میز کتاب بزرگی تدارک دیده بودند. از طریق این میز، کتاب‌های  تشکیلات  به زبان فارسی و آلمانی در بین علاقمندان توزیع می‌شد. همچنین اعلامیه  موشک‌پراکنی جمهوری اسلامی به اسراییل به زبان آلمانی و انگلیسی و پیام روز جهانی کارگر به زبان آلمانی بین تظاهرکنندگان پخش شد. در میز کتاب بنر حاوی شعار “مرگ بر ستمگر چه شاه باشد چه رهبر” که به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فارسی نصب شده بود با استقبال تعداد زیادی از بازدیدکنندگان مواجه شد. در این مراسم فعالین سیاسی ایرانی نسبت به سال گذشته حضور بیشتری داشتند. یکی از نکات قابل تاکید گستردگی پشتیبانی از خلق فلسطین بود که زیاد به چشم می‌خورد. کلا نیروهایی که سیاست‌های سرمایه‌داری را رد و از سوسیالیسم دفاع می‌کردند، حضور  برجسته‌ای داشتند.

با پایان راهپیمایی بخشی از جمعیت در محل اختتام مراسم جمع شده و تا مدت‌ها به بحث و ‌رقص و پایکوبی پرداختند. 

گرامی باد ‌اول ماه مه روز جهانی کارگر!
پیروز باد مبارزات کارگران علیه سرمایه‌داران!
نابود باد رژیم دار شکنجه جمهوری اسلامی!
پیروز باد انقلاب، زنده باد کمونیسم!

فعالین چریکهای فدایی خلق ایران در وین – اتریش
دوم‌ ماه مه ۲۰۲۴