گزارشی از مراسم روز جهانی کارگر در تورنتوی کانادا!

امسال نیز فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در تجمع و راهپیمایی گسترده اول ماه مه ۲۰۲۲ که از طرف چندین اتحادیه و انجمن کارگری و گروه‌های سیاسی – اجتماعی چپ و رادیکال در شهر تورنتو سازماندهی شده بود شرکت کردند. شرکت‌کنندگان پس از پایان راهپیمایی در خیابان‌های مرکز شهر تورنتو که از ساعت ۲ تا ۴ طول کشید سرانجام در مقابل پارلمان استان اُنتاریو در میدان “کوئینزپارک” تجمع کردند. در آنجا سخنرانان متعددی به نمایندگی از گروه‌های شرکت‌کننده در این مراسم علیه جنگ، فقر، گرانی، نابودی محیط زیست، صهیونیسم، نژادپرستی و دیگر ستم‌های طبقه سرمایه‌دار جهانی سخنرانی کردند.

برخی از خواسته‌ها و شعارهای این تظاهرات افزایش حقوق پایه به ۲۰ دلار در ساعت، پرداخت حقوق کارگران در روزهای بیماری، تامین مسکن برای کارگران، افزایش استانداردهای ایمنی محیط کار، حمایت از محیط زیست، رفع ستم از مردم فلسطین و پایان دادن به جنگ و نژادپرستی و … بود.

فعالین چریک‌های فدایی خلق با حمل پلاکاردها و بنرهایی حاوی عکس‌ها و شعارهایی علیه رژیم جمهوری اسلامی به افشای این رژیم ضد مردمی و وابسته به امپریالیسم پرداختند. به خصوص بنر بزرگی که رفقا در مقابل پارلمان اونتاریو نصب کردند توجه شرکت‌کنندگان در تظاهرات را بسیار جلب کرد و همه از این بنر که تصاویر روی آن نمایشگر جنایات بی‌شمار جمهوری اسلامی بود عکس می‌گرفتند.

دولت کانادا از سال ۱۸۹۴ با هدف تضعیف و سرکوب جنبش کارگری این کشور اولین دوشنبه ماه سپتامبر را به عنوان “روز کارگر” اعلام و تعطیل رسمی کرد. اما طبقه کارگر آگاه این کشور همیشه به نادیده گرفتن روز کارگر دولتی پرداخته و به خصوص از دومین دهه قرن بیستم تاکنون برای بزرگداشت اول ماه مه به عنوان روز جهانی کارگر تلاش کرده است. اولین تظاهرات گسترده اول ماه مه در سال‌های ۱۹۰۶ و ۱۹۰۷ توسط کارگران مهاجر مارکسیست (انگلیسی، فرانسوی، روس و ایتالیایی) در شهر مونترال برگزار شد که هر بار با سرکوب شدید پلیس و همکاری اتحادیه‌های زرد و احزاب ناسیونالیست با پلیس مواجه شد. پس از توقف برگزاری اول ماه مه در طول جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد جشن‌های اول ماه مه مجددا از اوایل دهه ۱۹۷۰ در استان کُبِک کانادا شروع شد. اما در شهر تورنتو (استان اونتاریو) بزرگداشت اول ماه مه در دهه ۱۹۹۰ (۱۹۹۹) گسترش یافت و فعالین چریک‌های فدایی خلق از آن زمان تاکنون به خصوص هر بار که شرکت‌کنندگان بیشتر شامل گروه‌های رادیکال بوده‌اند در این مراسم شرکت کرده‌اند.

پیش به سوی اتحاد جهانی طبقه کارگر علیه جنگ‌های امپریالیستی و سلطه امپریالیسم!
مرگ بر رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی!

فعالین چریک‌های فدایی خلق ایران در کانادا
۳ ماه می ۲۰۲۲

متن کامل با فرمت پی دی اف