گزارشی از برگزاری برنامه “جشن مردم” در وین اتریش!

سال‌هاست که بر اساس یک سنت قدیمی دمکراتیک، گروه‌های سیاسی چپ و کمونیست در وین جهت پاسداری از آزادی بیان جشنی برگزار می‌کنند که همواره با استقبال مردم مواجه شده است.  امسال نیز در روزهای ۴ و ۵ سپتامبر به روال سنت هر ساله “جشن مردم” در Jesuitenwiese im Wiener Prater برگزار شد. این جشنواره یکی از سنتی‌ترین مراسم‌ها و جشن‌های محلی شهر وین می‌باشد که هر ساله با شرکت چندین هزار نفر از مردم این شهر برگزار می‌شود. این جشنواره با برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و موزیک و هنرنمایی هنرمندان، تعداد زیادی از اهالی شهر را به خود جلب می‌کند. بر اساس نظر سازمان‌دهندگان این رویداد تخمین زده می‌شد که امسال در مجموع نزدیک به ۶۰ هزار نفر در این جشن شرکت داشتند.

در طول این جشنواره جدا از برگزاری برنامه‌های هنری متنوع گروه‌های سیاسی چپ و کمونیست با گذاشتن میز کتاب به توزیع انتشارات خود و تبلیغ مواضع و آرمان‌های‌شان در میان مردم می‌پردازند. بنابراین برنامه جشن مردم فرصتی‌ست که جدا از سازمان‌های چپ اتریشی فعالین سیاسی چپ مقیم وین از کشورهای مختلف نیز در آن فعالانه شرکت کنند.

امسال نیز فعالین چریک‌های فدایی خلق در اتریش با گذاشتن میز کتاب بزرگی در این مراسم حضور داشتند. اطراف میز کتاب با عکس‌ها و بنرهای گوناگون تزیین شده بود و کتاب‌ها و مقالات سازمان به زبان‌های آلمانی و فارسی در دسترس همگان قرار داشت. در طول این جشنواره هر میز کتاب در واقع به مرکزی برای تجمع و بحث در باره مسایل گوناگون سیاسی بدل می‌شود. به جز بنرها و شعارهای انقلابی معرف مواضع سازمان ما، نوشته‌هایی هم در کنار میز کتاب قرار داده شده بود که برای نمونه در یکی از آنها  کشتار دهه ۶۰ و قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ توسط  دژخیمان جمهوری اسلامی به زبان آلمانی توضیح داده شده بود. این مساله توجه بسیاری از مراجعین را به خود جلب می‌کرد. بازدیدکنندگان از محل میز کتاب با دیدن آثار جنایات جمهوری اسلامی  می‌ایستادند و متن پارچه نوشته را مطالعه می‌کردند. همچنین تعداد زیادی از بازدیدکنندگان در کنار عکس‌ها و بنرها و آرم سازمان می‌ایستادند و عکس می‌گرفتند. کلا استقبال  مردم از میز کتاب قابل توجه بود. در طول برگزاری این جشنواره صدها اعلامیه و نوشته‌های چریک‌های فدایی خلق در مورد مسایل مختلف از جمله بیش از ۲۰۰  اعلامیه سازمان در رابطه با رویدادهای جاری در افغانستان که به زبان آلمانی ترجمه شده بود به همراه تعداد زیادی از نسخه‌های مقاله “چریک‌های فدایی خلق چه می گویند؟” به زبان آلمانی بین مردم پخش شد. تعداد قابل توجهی از کتاب‌های سازمان نیز به فروش رفت. 

برنامه‌های این جشنواره در هر دو روز از ساعت حدود ۹ صبح شروع و تا دیر وقت شب ادامه داشت و در تمام این مدت نوشیدنی و غذا به فروش می‌رسید. با توجه به فضای بحث و گفتگو در محل میز کتاب به پرسش‌هایی که در باره اوضاع ایران و موقعیت جمهوری اسلامی می‌شد پاسخ‌های لازم داده می‌شد. 

به طور کلی بازدیدکنندگان می‌توانستند سوالات خود را از گروه‌های چپ و مبارز طرح و با مواضع آنها آشنا شوند. نکته مهم دیگر این جشنواره این واقعیت بود که با توجه به تنوع برنامه‌ها و موضوعات مورد بحث، صاحبان نظرات و سلیقه‌های متفاوت می‌توانستند به راحتی برنامه مورد پسند و یا موضوعات دلخواهشان را در میان طیف گوناگون جریانات سیاسی و برنامه‌های مختلف پیدا کنند.

فعالين چریک‌های فدایی خلق ایران – وین
۶ سپتامبر ۲۰۲۱


گزارش با فرمت پی دی اف