هلند: گزارشی از آکسیون بزرگداشت یاد قربانیان قتل عام دهه شصت

به مناسبت فرارسیدن سالگرد قتل عام هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ و به یاد گرامی هزاران تن از زنان و مردان دلیر مبارز و انقلابی که در کشتار سیستماتیک دهه خونین شصت توسط رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی اعدام شده و یا در میدان نبرد به خاک افتادند، روز شنبه ۲۷ آگوست ۲۰۲۲ یک آکسیون مبارزاتی در میدان “دام” آمستردام برگزار شد.

فراخوان این مراسم  توسط کمیته حمایت از مبارزات کارگران و زحمت‌کشان در هلند که فعالین چريک‌های فدایی خلق بخشی از آن هستند، داده شده بود.

رفقا محل گردهمایی ( درمیدان “دام”) را که یکی از نقاط پر رفت و آمد توریست‌های ممالک مختلف در مرکز شهر آمستردام است را با بنرها و تصاویری از بیش از چهار دهه جنایات رژیم جمهوری اسلامی علیه کارگران، زنان، خلق‌های تحت ستم و سایر توده‌های ستم‌دیده تزیین کرده بودند و اطلاعات نوشتاری بسیاری در رابطه با وضعیت ایران تحت حاکمیت این رژیم به زبان انگلیسی در محل آکسیون وجود داشت. شعارهایی نظیر “مرگ بر رژیم جمهوری اسلامی” و “زنده باد سوسیالیسم” به زبان‌های مختلف در محل آکسیون قرار داده شده بود.

در ابتدای این مراسم پیام برگزار کنندگان این مراسم به سمع حاضرین رسید. در ادامه‌ی مراسم، رفیق محمد هشی، زندانی سیاسی سابق و یکی دیگر از بازماندگان کشتار دهه شصت در سخنانی به زبان انگلیسی در دو نوبت راجع به گوشه‌هایی از حقایق تکان دهنده مربوط به جنایات جمهوری اسلامی در زندان‌ها، سیستم شکنجه، سرکوب و کشتار زندانیان سیاسی و همچنین سکوت دولت‌های به اصطلاح دمکراتیک غرب در مقابل سیل جنایات اهریمنی جمهوری اسلامی صحبت کرد. صحبت‌های افشاگرانه سخنرانان مورد استقبال جمعیت حاضر و عابران قرار گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم یکی از رفقای زن که خود از زندانیان سیاسی و از بازماندگان قتل عام دهه شصت بود، در سخنانی خلاصه‌ای از تجارب خویش در رابطه با زندان و سال‌های اسارت در شرایط وحشتناک بارداری در چنگال دژخیمان جمهوری اسلامی و همچنین روحیه والا و حمایت زندانیان از خود و کودکش را به زبان هلندی بیان کرد که حاضران را تحت تاثیر قرار داد.

در طول این مراسم اطلاعیه برگزار کنندگان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و هلندی در میان بازدید کنندگان از محل پخش شد.

آکسیون ۲۷ آگوست، شامل دکلمه‌هایی به زبان فارسی و هلندی و برنامه‌های هنری نیز بود. در جریان مراسم، ترانه سرودهای مردمی و انقلابی اجرا شد که مود توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

فعالین چريک‌های فدایی خلق ایران در هلند نیز با برپایی میز کتاب، فعالانه در این مراسم شرکت کردند. در جریان مراسم، تعدادی از شرکت کنندگان به ویژه جوانان از کشورهای مختلف نظیر لبنان، فیلیپین و هلند با سخنرانان  و گردانندگان مراسم در مورد قتل عام دهه شصت، شرایط ایران، مبارزات کارگران و زحمت‌کشان علیه جمهوری اسلامی، وضعیت سازمان‌های انقلابی و چريک‌های فدایی خلق ایران به بحث و گفت‌وگو پرداختند و خواهان اطلاعات بیشتر در مورد چريک‌های فدایی خلق ایران و همچنین چگونگی حمایت‌های خودشان از آکسیون‌های بعدی کمیته حمایت از مبارزات کارگران و زحمت‌کشان ایران در هلند شدند.

مراسم بزرگداشت یاد زندانیان سیاسی قتل عام شده در دهه شصت یک مراسم افشاگرانه و موفق مبارزاتی بود که از ساعت ۲ بعد از ظهر آغاز و در ساعت ۵ بعد از ظهر به پایان رسید.

نابود باد رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی!
جاودان باد خاطره سترگ هزاران زندانی سیاسی اعدام شده در دهه شصت!
زندانی سیاسی آزاد باید گردد!
نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم! با انقلاب علیه استثمارگران به آتش می‌کشیم بساط دار و شکنجه را!

فعالین چريک‌های فدایی خلق ایران در هلند
 ۲۸ آگوست ۲۰۲۲

متن کامل با فرمت پی دی اف