متن گفتگوی «رادیو همراه» با رفیق سهیلا دهماسی

به نقل از: پیام فدایی، ارگان چریکهای فدایی خلق ایران، شماره ۱۸۸، بهمن ماه ۱۳۹۳

توضیح پیام فدائی: آن چه در زیر می آید متن گفتگویی ست که “رادیو همراه” با رفیق سهیلا دهماسی به مناسبت یادمان چهل و چهارمین سالگرد رستاخیز سیاهکل و سی و ششمین سالگرد قیام پر شکوه بهمن و همچنین فرا رسیدن هشت مارچ ، روز جهانی زن انجام داده است. این گفتگو در تاریخ دوشنبه ۲۳ فوریه ۲۰۱۵ صورت گرفته و اکنون پیام فدائی، آن را با برخی ویرایش ها به اطلاع علاقه مندان می رساند.

رادیو همراه: رفیق سهیلای عزیز به صدای همراه خوش آمدید! 

رفیق سهیلا دهماسی: درود به شما، و درود به هموطنان عزیزی که با ما هستند.

رادیو: اجازه بدهید قبل از اینکه برویم سراغ سئوالات و گفتگو های خودمان به شما و به تمامی رفقا و فعالین چریک های فدایی خلق خسته نباشید بگویم. 

پاسخ: لطف دارید.

رادیو: به خاطر هفته های پر کاری که پشت سر گذاشتند. ما اعلام کردیم که دو مراسم با شکوه به مناسبت چهل و چهارمین سالروز رستاخیز سیاهکل و سی و ششمین سالروز قیام پر شکوه بهمن در شهرهای استکهلم و فرانکفورت برگزار شد. و حالا از زبان شما خواهیم شنید که در این مراسم ها چه گذشت و شما فکر کنم که در هر دو مراسم بودید؟ 

پاسخ: بله من در هر دو مراسم شرکت کردم . و خیلی خوشحالم که توانستم امسال بیایم اروپا و سوئد و در مراسم ساگرد سیاهکل و سالگرد قیام بهمن 57  که تو استکهلم و فرانکفورت برگزار شد، شرکت کنم.  اگر دوست داشته باشید راجع بش بشنوید؛ باید بگم که در هر دو شهر، خیلی خوب این مراسم ها برگزار شد.  تعداد زیادی از هموطنان آزادیخواه شرکت کردند در این دو مراسم. و سخنران هم در هر دو روز، رفیق چنگیز قبادی فر بود. صحبت های سخنران بسیار آگاهی دهنده بود و خیلی پربار بود. یک بخش دیگه هم در این مراسم ها داشتیم به نام “سیاهکل از نگاه نسل جوان”. که در استکهلم رفیق صمد سخنران این بخش برنامه بود و در آلمان هم رفیق بهرام بود. این  رفقا از تاثیرات سیاهکل و چریکهای فدایی خلق بر روی جهان بینی و مبارزاتشان حرف زدند، و کسانی هم که حضور داشتند در مراسم خیلی استقبال کردند از سخنرانی این رفقا و خیلی تشویق شان کردند. بعد بخش پرسش و پاسخ هم بود در هر دو مراسم که خیلی خوب برگزار شد. اتفاقا نظر شخصی ام را بگم من از بخش پرسش و پاسخ خیلی راضی بودم و خیلی خوشم آمد. کسانی که شرکت کرده بودند خیلی فعالانه شرکت کردند در این بحث ها و سئوالاتشون را مطرح می کردند. نظراتشون را می گفتند. و در واقع یک نکته مهم که در این رابطه باید بگم اینه که تئوری مبارزه مسلحانه در اساس، یک سیستم تئوریک منسجم است، مواضع سیاسی ای که در چهارچوب این تئوری در رابطه با حوادثی که رخ می دهد،گرفته می شود،  مواضعی منسجم و درست هستند، و در واقع گذشت زمان هم این را تا حالا به خوبی نشان داده. از این جهت است که رفیق سخنران – رفیق چنگیز – که به این تئوری مسلط است، همیشه در بخش پرسش و پاسخ هم یک گفتگوهای پرباری را از نظر تئوریک با شرکت کنندگان داشته  همیشه. و این در واقع یکی از نقاط قوت مراسم هایمان بوده تا کنون. قبلا هم درمراسم سیاهکل در سال های اخیر همین طور بوده و در این دو مراسم امسال هم همین طور بود.

رادیو: یاد آور بشوم سخنرانی رفیق چنگیز قبادی فر در تلویزیون دیدگاه قراره که پخش بشه در رابطه با آموزه های سیاهکل در شرایط کنونی. و همچنین سخنرانی دو رفیق جوان مان رفقا صمد و بهرام از تلویزیون دیدگاه در فردای آن روز پخش میشه. رفیق سهیلا شما اشاره کردید به نسل جوان. هر چند که ما در نشست های قبلی هم حضور فعال نسل جوان را دیده و حتی گفتارشان را شنیده ایم. ولی امسال در استکهلم رفیق صمد سخنرانی کرد و جا دارد که از رفیق مجری جوان مان ، رفیق سارا هم یادی بکنیم که بسیار مسلط و خوب برگزار کرد و برنامه ها را خیلی خوب اعلام می کرد و همچنین در فرانکفورت بهرام سخنرانی خوبی کرد . هر دو سخنرانی ، بسیار پر بار بود. اگر بخواهیم به اختصار بشنویم که  در بطن این سخنرانی ها چه پیامی نهفته بود. بشنویم از شما؟

پاسخ: بله، همان طور که گفتید، حضور دو جوان انقلابی در این دو مراسم، یکی از نقاط قوت مراسم ها بود. و همان طور که گفتید اتفاقا در گرداندن مراسم ها کار مجری و فعالیت های دیگری که در این مراسم ها شده همچنین رفقای جوان که خیلی فعالیت داشتند و شرکت کردند. حضور  این رفقا که اساسأ وجود چنین جوانان آگاه و انقلابی به خودی خود موجب افتخاره علاوه بر این نظراتی هم که این دو جوان انقلابی در سخنرانی هایشان بیان کردند، نشان دهنده این واقعیت است که تجربه و آموزه های رستاخیز سیاهکل برای نسل جوان چه اهمیت زیادی داره و  از چه اهمیتی برخوردار می باشد. و این در واقع پیام مهمی است که در حضور این جوان ها نهفته است. این که تجربه سیاهکل برای نسل جوان انقلابی داری چه اهمیتی است. و ما این امر را با حضور این رفقا در این مراسم ها با روشنی می بینیم.

رادیو: بله. این که بعضی ها مغرضانه اعلام می کنند که سن و سال ما در این مراسم ها بالاست، ما می بینیم که رفقای جوان ما گرداندگان و سخنرانان این مراسم می شوند.  و پیام های بسیار زیبائی را در لابلای صحبت هاشون می دهند و این امید را می دهند که نسل جوان و جدیدی به این جنبش و به این راه آمده که امیدوارم هر چه بیشتر و بیشتر بشه تا سرنگونی تمامیت رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی . چه شد رفیق سهیلای عزیز که هر سال می باید ما این دو  مراسم را بگیریم و صحبت بکنیم و یادآور اون مبارزان و اون مبارزات که در آخر دهه40 و دهه 50 باشیم. ارزیابی شما از برگزاری هر ساله این مراسم به مناسبت این رویدادها در نقاط مختلف جهان چیست؟ و چه هدفی را دنبال می کنید؟

پاسخ: بله. به نظر من، اتفاقا این یک سنت خیلی خوبیه که چریکهای فدایی خلق ایران بنیان گذاشتند و به این سنت هر سال ادامه می دهند که هر سال می آیند و این مراسم را در کشورهای مختلف برگزار می کنند و در چهارچوب تئوری مبارزه مسلحانه، تئوری راهنمای عمل این سازمان، وضعیت و شرایط سیاسی- اجتماعی ایران و جهان و رویدادهای مهم روز رو بررسی می کنند و مواضع تئوریک – سیاسی سازمان رو به جامعه منتقل می کنند. این خودش یک سنت خیلی خوبیه که هر سال این برگزار می شه.  من خودم از آن جایی که در تورنتو (کانادا) از نزدیک شاهد بوده ام، یکی از ویژگی های مراسم هائی که ما تا حالا در تورنتو برگزار کردیم این بوده که هر سال، هم از نظر تعداد شرکت کنندگان،خیلی تعداد شرکت کنندگان هر سال بیشتر شده  و هم از نظر ترکیب اجتماعی شرکت کنندگان، هر سال بهتر از سال پیش بوده. و منظورم هم از ترکیب اجتماعی شرکت کنندگان در واقع اینه که از اقشار مختلف ایرانیان مقیم خارج از کشور هر سال شرکت کردند و تعدادشان هم بیشتر شده و به همین دلیل هم میشه نتیجه بگیرم که این یک سنت خوبیه و مردم هم ازش استقبال می کنند. و در واقع اون “ترکیب اجتماعی” شرکت کنندگان هم که متفاوته اینه که کیفیت سیاسی – اجتماعی این مراسم ها را نشون می ده. اینه که هر سال، تعداد افرادی که از اقشار مختلف جامعه ایرانی های خارج از کشور توی مراسم شرکت می کنند و علاقه نشون می دهند به این تئوری مبارزه مسلحانه، تئوری این سازمان. بنابراین  الزامأ فقط فعالین سیاسی نبودند که شرکت کردند. توده های مردم هم شرکت کردند و هر سال بیشتر از سال پیش. و در سال های اخیر هم می بینیم که همان طور که صحبت کردیم تعداد جوان های علاقه مند هم بیشتر شده.  من در تورنتو خودم شاهد بودم که در چند سال گذشته هر بار که ما این مراسم سیاهکل را در تورنتو برگزار کردیم مرتبا هر سال تعداد جوان ها بیشتری – از قشر های مختلف از ایرانیان مقیم خارج از کشور – شرکت کردند. و  به همین خاطر است که ما می بینیم این اهمیت داره این سنت و هر سال ادامه اش می دهیم.   

رادیو: بله. اگر به سخنرانی رفیق چنگیز قبادی فر و رفقای جوان برگردیم ، آیا استقبال مردم در این دو مراسم برای شما و رفقای چریکهای فدائی خلق راضی کننده بود؟

پاسخ: بله، همان طور که گفتم اولا هر سال در تورنتو ما دیده ایم که مراسمی که  برگزار کرده ایم، خیلی استقبال زیاد بوده و در مورد مراسم استکهلم و فرانکفورت هم، رفقایی که در آن شهرها زندگی می کنند و مراسم های مختلف را دیده اند، ارزیابی اشان کلا این بود که مراسم ها خیلی خوب برگزار شد، هم از نظر کیفیت و هم از نظر تعداد شرکت کننده ها، بخصوص شرکت کنندگان فعال، یعنی کسانی که در بخش پرسش و پاسخ، فعالانه شرکت کردند، سئوال می کنند و یا نظراتشان را مطرح می کنند.این خیلی خوب بود در استکهلم و فرانکفورت. چون در واقع، واقعیت اینه که یکی از مهمترین هدف های این مراسم خودش پیشبرد دیالوگ های تئوریک و برخورد نظرات مختلف توی جنبش هم هست، این یکی از هدف هائی است که ما دنبال می کنیم در این مراسم ها. یعنی ما از برخورد نظرات در درون جنبش استقبال می کنیم. این خودش امر خیلی مثبتی است. و ازش استقبال شد در هر دو مراسم. و از این نظر است که من واقعا راضی هستم. چون به این هدفمان هم می رسیم. 

رادیو: در پرسش و پاسخ  رفیق چنگیز به درستی و روشن راجع به منابع تئوریک راهنمای رزمندگان سیاهکل تاکید کرد. که یکی از مسائل اصلی هر انقلاب ضرورت مشخص کردن شکل اصلی مبارزه است. و در میان اشکال پر تنوع مبارزه توسط پیشروان انقلابی بر علیه دشمنه که مشخص می کنه. آیا در عمده پرسش ها  و برخورد های حضار در بخش پرسش و پاسخ چه مواردی مطرح شد؟  اگر شما به یاد دارید در دو مراسم سیاهکل در استکهلم و فرانکفورت. پاسخ سخنران و دریافت پاسخ از طرف پرسش گران آیا به درستی انجام شد؟

پاسخ: بله، اتفاقا همان طور که گفتم، من از این بخش پرسش و پاسخ خیلی راضی بودم در مراسم هائی که در آلمان و سوئد برگزار شد . چون که رفیق سخنرانمان، رفیق چنگیز، واقعا  هیچ پرسشی را بدون پاسخ نگذاشت. اولا خیلی با احترام با همه پرسش کنندگان برخورد شد. نظرات همه را شنید و نظرات تشکیلات را هم در پاسخ بیان می کرد این رفیق. پرسش ها هم بیشتر در رابطه با تئوری مبارزه مسلحانه بود. البته پرسش ها را می شه به دو بخش تقسیم کرد. تا آن جائی که من یادم به دو بخش می شه این سئوالات را تقسیم کرد. یک بخش از آن ها در مورد مسایل سیاسی (مسائل روز) بود، مثل مسئله “داعش” مطرح شد و “ایران تریبونال” مطرح شد. سئوال می کردند در این رابطه. یک بخش دیگر هم در ارتباط با خود ِ بحث بود. یعنی اَشکال مبارزاتی و اصولأ وظایف اصلی ِ کمونیست ها در شرایط کنونی، و چگونگی تشکل ِ طبقه کارگر در شرایط دیکتاتوری بود. این ها مسائلی بود که مطرح شد. در بخش دوم و در محور اصلی بحث صحبت شد. و کلا با توجه به مضمون ِ سخنرانی، بعضی از سئوالات و دیالوگ ها هم به طور طبیعی روی کارآیی استراتژی سیاسی – نظامی و یا کار آرام سیاسی در شرایط ایران، در این رابطه ها متمرکز بود. در تمام این موارد، سئوالات پرسشگران با احترام پاسخ داده شد. در ضمن همان طور که خودتان هم اشاره کردید به پخش مجدد این سخنرانی ها من هم مایلم بگم به شنوندگان عزیز که اگر مایل بودند می توانند مجموعه این بحث ها و پرسش و پاسخ ها را هم در فایل های صوتی ای که در سایت سیاهکل دات کام الآن هم هست یعنی آن جا گذاشته شده این فایل ها ، می توانند مراجعه کنند و به بخش پرسش و پاسخ هم گوش بدهند. 

رادیو: رفیق چنگیز هم چنین در رابطه با تجارب جنبش های توده ای دو سه دهه گذشته برای سرنگونی رژیم صحبت کرد و گفت که تحت چنین شرایطی همان گونه که تجربه روند جنبش های توده ای دهه 70 و 80 نشان داده راهی جز توسل به مبارزه قهر آمیز برای سرنگونی استبداد حاکم در مقابل توده ها و روشنفکران انقلابی باقی نگذاشته و این یکی از اون صحبت هائی است که باید بیشتر و بیشتر شنیده بشه.   رفیق سهیلا ، اگر شما در باره این دو مراسم گزارشی بیشتر از این که گفتید ندارید. می خواهید برویم سراغ  پرسش های دیگر به ویژه در رابطه با روز جهانی زن که شما سخنران این روز در شهر فرانکفورت هستید.

پاسخ: بله. فکر می کنم که فایل های سخنرانی و پرسش و پاسخ ها و گزارشات مختلفی که در سایت ها هست خودش گویاست به اندازه کافی . و خوب اگر سئوال دیگری هست من می توانم صحبت کنم.

رادیو: اگر شنوندگان هم خواستند می توانند تماس بگیرند. مراسم بزرگداشت 8 مارس روز جهانی زن رفیق سهیلا شما سخنران اون هستید . و تیتر سخنرانی “ملاحظاتی بر مسئله ی “ستم بر زن” در جمهوری اسلامی” است. شما یکی از فعالین چریکهای فدایی خلق و همچنین از اعضای اتحاد زنان آزادیخواه هستید، اگر ممکن است ابتدا کمی پیرامون فعالیت های خودتان در مورد حقوق زنان که به ویژه در روز جهانی زن در فرانکفورت هم باره این مسئله ستم بر زن صحبت خواهید کرد، بفرمائید.

پاسخ: اگر بخواهم در باره فعالیت های خودمان بگم. مسئله مهم اینه که من و رفقایم، شرایط زنان  ِ تحت ستم در کشورمان را دنبال می کنیم. بخصوص زنان طبقه کارگر که صدایشان کمتر منعکس میشه. ما تلاش می کنیم، و هدفمان اینه که صدای زنان کارگر و زنان تحت ستم باشیم. تلاش می کنیم که در جنبش زنان شرکت داشته باشیم، و تا جایی که در خارج از کشور امکان داره، در فعالیت هایی که در رابطه با جنبش انقلابی زنان در خارج از کشور میشه، فعالانه شرکت کنیم. یک نکته بسیار مهم اینه که، با توجه به فعالیت روزمره اتاق های فکر ِ طبقه حاکم داره، که می آید و با آگاهی از قدرت زنان، به طور 24 ساعته مشغول نشر ایده های انحرافی اند، برای اینکه ِ جنبش زنان را اسیر بکنند در چارچوب دیکتاتوری حاکم و منحرفش بکنن از مسیر مبارزه. این فعالیت ها 24 ساعته واقعا در جریانه از طرف اتاق های فکری طبقه حاکم.  بنابراین کار تئوریک در این زمینه، یعنی در مورد راه رهایی زنان از تمام مصایب، راه درست رهائی زنان از مصایب و بدبختی های ناشی از سلطه نظام سرمایه داری حاکم بر ایران، و دیکتاتوری ِ ذاتی آن، که با ارتجاعی ترین لفافه های مذهبی پوشانده شده، خود این کار های تئوریک خیلی مهمه که ما در این رابطه هم تلاش می کنیم. من فکر می کنم که این می تونه خلاصه ای از فعالیت های ما باشه در این زمینه.

رادیو: بله. رفیق سهیلا وقتی که شما و یا کسانی که در رابطه با حقوق زنان مبارزه می کنند ، صحبت از ستم بر زن می شه ، آیا به نظر شما رژیم ضد خلقی جمهوری اسلامی این ستم را فقط بر زنان روا می دارد؟ و یا به نسبت مردان، این ستم در نزد زنان بیشتر نمود پیدا می کند؟  به نظر شما چگونه است؟  آیا فقط بر علیه زنان است و بر علیه مردان نیست؟

پاسخ: نخیر. اتفاقا جواب این سئوال را به هر حال اکثر مردم آگاه در کشورمان هم می دانند. برای این که واقعا در زندگی روزمره شان احساس می کنند که چطور ظلم و ستم به همه مردم در ایران میشه. و خوب بیشتر در رابطه با زن ها نمود پیدا می کنه.  اساسأ یک واقعیت اینه که جمهوری اسلامی هدفش این بوده که با ستم بر زن ها، کل جامعه را تحت ستم نگه داره. یعنی در واقع زنان نیمی از پیکره ی واحد جامعه ما هستند. بنابراین وقتی نیمی از این پیکرهِ واحد خلق و طبقه کارگر تحت ستم باشه، آن هم به این شکل رنج آور و دهشتناکی که زنان ایران تحت ستم هستند، خوب مسلمه که  نیمه دیگر هم در رنج و ستمه در رنجه. مثلا فکر کنید که مثل این میماند که ما دست راستمون درد بگیره. درد کنه، خوب تمام وجود ما در رنجه و تحت تاثیر قرار می گیره.  ولی خوب یک واقعیتی رو نمی شه کتمان کرد و این واقعیت هم هست که همه زن ها به خاطر زن بودن شان تاکید می کنم که همه زن ها به خاطر زن بودن شان تحت یک ستم هایی قرار می گیرند که در مورد مردها این طور نیست. این نوع ستم ها را هم “ستم جنسیتی” میگیم. اما زنان طبقه کارگر درست مثل مردهای طبقه کارگر تحت ستم طبقاتی هم هستند. یعنی زن طبقه کارگر دو نوع ستم بش میشه. مثل همه زن ها تحت ستم جنسیتیه و مثل مردهای طبقه کارگر تحت ستم طبقاتیه. بنابراین ستم مضاعف میشه به زن طبقه کارگر.  با این حال، ما بر این نکته باید تاکید کنیم که  هدفی که جمهوری اسلامی از ستم به زنان دنبال میکنه، همان هدفیه که از ستم بر مردها دنبال میکنه، یعنی هدف اصلی جمهوری اسلامی  اینه که طبقه حاکم سود اقتصادی ببره، و از طرف دیگه هدف اینه که با افتراق انداختن بین زن و مرد، آن ها را از اتحاد مبارزاتی با همدیگه محروم بکنه. و این هم سودش به طبقه حاکم می رسه و طبقه حاکم می توانه زمانی که افتراق بین زن و مرد افتاده بیشتر به عمر ننگ آلود خودش ادامه بده. بنابراین ، این هدف اصلی از ستم بر زن هاست.   

رادیو: اجازه بدهید که چند مقاله از شما که در چند سال اخیر نوشته اید را به اطلاع شنوندگان برسانم تا بیشتر با شما آشنا بشوند.

“ای بدتر از داعشی، اسید به ما می پاشی!” که بیشتر در رابطه با مسئله اسید پاشی ها بود که از اصفهان شروع شد ، که در سایت ها آمده و شما توضیحات خودتان را در این رابطه دادید. و بعد مقالاتی مثل “زنان کارگر خانگی مهاجر، از تحت ستم ترین رنجبران!” و “باز هم در رابطه با جنبش زنان! (نگاهی به سخنان نادرست و تحریف آمیز شهین نوائی)” و “هیزل دیکنز، خواننده زنان کارگر آمریکا!”  و “آیا ستم جنسیتی معلول ستم طبقاتی نیست؟ (نگاهی به نظرات غیر مارکسیستی حزب کمونیست (م.ل.م)” و “بررسی برخی از نظرات انحرافی در جنبش زنان!” و تعدادی دیگر از مقالات شما که شنوندگان ما می توانند با نوشتن نام شما در اینترنت و چک کردن پیدا بکنند و بخوانند. و اگر خواستند می توانند در سایت سیاهکل نقطه کام هم این مقالات را ببینند.

در پایان و به عنوان آخرین پرسش پیرامون مسائل زنان، اجازه دهید از شما بپرسم، راه برون رفت زنان از ستم بر آنان چیست و برای رسیدن به این هدف چه باید کرد؟

پاسخ: خب، از آن جا که ریشه ستم بر زن، جامعه ی طبقاتیه، خوب مسلمه که جز با نابودی نظام طبقاتی موجود، رهائی واقعی زنان امکان پذیر نیست. و می دانیم که با توجه به این که در سه دهه گذشته، حفاظت از این نظام به عهده جمهوری اسلامی قرار گرفته. بنابراین بدون سرنگونی جمهوری اسلامی و گرفتن قدرت اقتصادی – سیاسی – اجتماعی از طبقه سرمایه دار، نمیشه واقعا به جامعه ای واقعأ آزاد و برابر رسید. اما این هم به اون معنا نیست که ما تا قبل از سرنگونی رژیم همین طور بشینیم و بی وظیفه باشیم. چون چه ما بخواهیم چه نخواهیم، زن های مبارز و آگاه کشورمان، به خاطر این که زیر ستم وحشتناکی قرار دارند، و ظلم و ستم در تمام گوشه و کنار زندگی فردی و اجتماعی شون رخنه کرده، این ها ناچارأ هر روز و هر ساعت زندگی اشان با مبارزه با جمهوری اسلامی، برای مقابله با همه این ستم ها و اجحافات همراه شده. بنابراین وظیفه ما اینه که از این مبارزات زنان آگاه حمایت کنیم، وظیفه ما اینه که صدای ستم دیدگان باشیم، صدای زنان طبقه کارگر باشیم. صدای زنان طبقات تحت ستم باشیم و مبارزات شان را ارتقاء بدیم به طوری که تلاش های آن ها قدم هایی باشند به سمت همون هدف نهایی که همان سرنگونی این رژیم است. من فکر می کنم که این تنها راه رسیدن به آزادی واقعی و برابری زنان در جامعه ماست و کلا از بین بردن سیستم سرمایه داری در بقیه نقاط دنیا هم تنها راه رهائی واقعی زن هاست. 

رادیو:بله.  شما در آغاز اون مقاله  “ای بدتر از داعشی، اسید به ما می پاشی!” شعری هم نوشته اید. آیا حضور ذهن دارید و یا من اون را بخوانم.

پاسخ: بله . اون شعر از یک شاعری بود که من انتخاب کرده بودم و گذاشته بودم . اما حضور ذهن ندارم و شما لطف کنید و بخوانید. سپاسگزار می شوم.

رادیو: اتفاقا خیلی جالبه که در رابطه با روزگار ما نمود داره این شعر، میگه که : 
“آن کس که سخن ز مهر می گفت و امید
آورد برای خلق یک دسته کلید
افسوس که آن کلید قفلی نگشود
جز قفل درِ بزرگ انبار اسید”

پاسخ: بله، شعر قشنگیه.

رادیو: خیلی جالب بود

پاسخ: بله. فکر می کنم که شاعرش یک خانمی بود، که من یادم رفته اسم شاعرش رو. مردم اتفاقأ در جریان این اسید پاشی ها . وقت دارم الان؟ 

رادیو: بله، بفرمائید.

پاسخ: بله در جریان اسید پاشی ها اتفاقا خیلی زیبا بود و ما اتحاد بین زن و مرد رو دیدیم . یعنی واقعا ما دیدیم که چطور مرد های آگاه در جامعه مان مخالف اند با این ستم هائی که به زن ها میشه. و اون ها هم رنج می برند از ستم بر زن. ما شاهد بودیم که مقاومت و اعتراضات شدیدی شد از طرف مردم با این اسید پاشی های رژیم که می دانیم بطور واقعی پشت اش بود. بعد این شعر ها و هنر مقاومت آمد بیرون . جالبه که همیشه هر جا که مقاومت هست هنر مردمی، هنر مقاومت و انقلابی هم رشد می کنه. شعر های قشنگی در این رابطه ها بیرون آمد از ایران و در جامعه مردم می گفتند.   

رادیو: رفیق سهیلا تشکر از این که به ما و شنوندگان ما این وقت را دادید تا با شما پیرامون دو مراسم برگزار شده و همچنین روز جهانی زن که در آینده نزدیک در فرانکفورت خواهد بود صحبتی داشته باشیم، تشکر می کنیم از شما.

سهیلا دهماسی: خیلی ممنون. من هم از شما سپاسگزارم و از شنوندگان تان تشکر می کنم که به این صحبت ها گوش دادند. به امید سرنگونی هر چه سریعتر جمهوری اسلامی، این رژیم زن ستیز.