فاجعه زلزله در شهرستان بم!

سحرگاه  روز جمعه پنجم دیماه زلزله ای به  قدرت ۶,۳ در مقیاس ریشتر شهرستان بم واقع در جنوب شرق ایران را ویران کرد. بنا به گزارش خبرگزاریها، این زمین لرزه تاکنون بیش از ۲۰۰۰۰ کشته و ۳۰۰۰۰ مجروح از خود بجای گذاشته است. بر اثر زلزله اخیر،  بیش از  ۸۰ در صد شهر بکلی ویران شده و بسیاری از مردم در زیر آوارها زنده بگور شده اند. هزاران نفر از بازماندگان سوگواراین فاجعه دلخراش  نیز در حالیکه هنوز در شوک ناشی از از دست دادن عزیزان و جگر گوشگان خویش به سر می برند، گرسنه و تشنه و بدون سرپناه در شرایط سخت زمستانی در خیابانها شب را به صبح می رسانند.  تاخیر رژیم ضد خلقی جمهوری اسلامی در کمک به بازماندگان و عدم تخصیص امکانات و منابع مادی و معنوی لازم برای رسیدگی به زلزله زدگان، از آغاز تاکنون هر لحظه بر ابعاد مهلک عواقب جانی و مالی ناشی از این فاجعه افزوده است.     

ایران یکی از مناطق زلزله خیز جهان است و در سالهای اخیر بدنبال وقوع این حادثه طبیعی بکرات آسیبهای جدی دیده و هر بار هزاران نفر قربانی شده اند. مسلم است که این واقعیت باید به طورجدی مورد توجه رژیم حاکم قرار گرفته و اقدامات لازم برای مقابله با آن بوجود آید.  اما رژیم ضد خلقی جمهوی اسلامی برغم وقوف به این حقیقت، بجای انجام اقدامات ضروری برای پیشگیری و محدود ساختن فجایع جانی و مالی ناشی از این حوادث و بجای تخصیص امکانات و منابع مالی لازم برای استفاده از دستاوردهای وسیع در زمینه هایی نظیر تکنیکهای جدید ساختمان سازی، زلزله شناسی و ژئوتکنیک، بدنبال هر زلزله ای به میدان آمده و در باب رسیدگی به اوضاع قربانیان این فجایع وعده و وعیدهایی به مردم میدهند و تمامی این وعده ها پس از چندی بدست فراموشی سپرده میشوند.

 به این ترتیب از آنجا که رژیم دزد و غارتگر جمهوری اسلامی به چیزی جز منافع ضد مردمی خود و تأمین منافع سرمایه داران نمی اندیشد ، طبیعتأ نمیتواند و نمی خواهد حتی توجهی به پیشرفت هائی که در جهت جلوگیری از تخریب ناشی از زلزله بوجود آمده، بنماید و در نتیجه برای بدست آوردن آنها سرمایه گذاری هم نمی کند. بر این اساس طبیعی است که هر بار با وقوع این حادثه طبیعی حیات و زندگی هزاران تن از توده های بلا زده قربانی اهمال کاریها و سیاستهای ضد خلقی جمهوری اسلامی می گردد. در رابطه با فاجعه اخیر نیز مردم ما و بویژه توده های رنجدیده بم بروشنی دیدند که بعد از وقوع  این  زلزله مهلک، ارگانهای دولتی هیچگونه آمادگی برای اقدام فوری در جهت نجات جان آسیب دیدگان نداشتند و تازه ساعتها بعد از وقوع زلزله وزیر کشور اعلام داشت که رژیم قصد تهیه ابزارهای زنده یاب از خارج کشور را دارد! امری که بدون شک موجب افزایش چشمگیر تعداد قربانیان این فاجعه گشت.

بدنبال وقوع زلزله سالهای گذشته در مناطق مختلف کشور (و بویژه زلزله مهیب رودبار) که ده ها هزار قربانی و صدها هزار نفر بی خانمان بر جای گذاشت، کارشناسان، تخریب وسیع منطقه بم در صورت وقوع زلزله را پیشبينی کرده بودند. در همین رابطه، این کارشناسان، با توجه به استفاده از صنعت ساختمان سازی ضد زلزله در مناطق زلزله خیز جهان منجمله ژاپن و آمریکا، پیشنهادات عملی قابل اجرایی نیز که به استاندارد ۲۸۰۰ معروف است ارائه داد ند.  مشخص است این پیشنهادات  در صورت اجرا میتوانست از میزان تلفات بشدت بکاهد. بطور مثال در ژاپن زمین لرزه هائی با قدرت ۷ ریشتر در اکثر موارد هیچگونه تلفات جانی بدنبال ندارد و این در حالی است که تحت حکومت ضد مردمی جمهوری اسلامی، زلزله بم با ۶,۳ ریشتر دهها هزار کشته و زخمی بجای گذاشت.  در همین راستا حیدری نژاد رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در مصاحبه خود با ایسنا اعتراف کرد که “اگر ساختمانهای شهرستان بم با استفاده از آیین نامه ۲۸۰۰ طراحی میشد، حداقل بیمارستانهای این شهر تخریب نمی شدند.” 

فاجعه وقوع زلزله در شهرستان بم و ابعاد سهمگین قربانی شدن حیات و هستی توده های محروم در جریان آن، بستری است که می توان در آن یکبار دیگر سیمای هولناک و زجر آور زندگی توده های تحت ستم ما در زیر حاکمیت ضد خلقی رژیم جمهوری اسلامی را به عینه مشاهده کرد. 

چریکهای فدائی خلق ایران، این فاجعه بزرگ را به مردم ایران و بویژه بازماندگان این حادثه دلخراش تسلیت گفته و خود را در غم آنان شریک می دانند.

مرگ بر رژیم وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی!

با ایمان به پیروزی راهمان

چریکهای فدایی خلق ایران

پنجم دیماه ۱۳۸۲