برنامه ضد انسانی دولت انگلستان علیه پناهجویان را محکوم می‌کنیم!

بر کسی پوشیده نیست که یکی از نتایج سلطه امپریالیسم بر جهان کنونی و نتایج فاجعه بار اقتصادی و سیاسی ای که این سلطه با گسترش سیستم سرمایه‌داری همراه با جنگ‌های ارتجاعی خونین به بار آورده است افزایش روزافزون پناهجویان می‌باشد؛ پناهجویانی که از اقصی نقاط جهان با تحمل رنج‌ها و مشقت‌های فراوان با آرزوی یافتن مکانی امن برای زندگی خود سعی می‌کنند خود را به یکی از کشورهای اروپایی برسانند. اما چنین پناهجویانی اخیرا در انگلستان با فاجعه ای دیگر یعنی فرستاده شدن به یک کشور آفریقایی (رواندا) مواجه شده اند. رواندا کشوری است که مطابق گزارشات خود نهادهای بورژوایی از سابقه بسیار منفی در رابطه با رعایت حقوق بشر برخوردار است و قتل عام وحشیانه ۸۰۰ هزار نفر از اهالی آن با ملیت تونسی در سال ۱۹۹۴ هنوز از یادها نرفته است.

دولت بریتانیا که بوریس جانسون از حزب محافظه کار در راس آن قرار دارد اعلام کرده است که پناهجویانی که با عبور از کانال مانش وارد خاک بریتانیا می‌شوند را برای رسیدگی به درخواست پناهندگی‌شان به کشور رواندا در مرکز آفریقا منتقل خواهد کرد. این تصمیم با مخالفت شدید پناهجویان و همچنین نهادها و فعالین مدافع حقوق پناهندگان مواجه شده است. پناهجویانی که در لیست اعزام بودند ضمن مراجعه به دادگاه و اعتراض به این تصمیم به اعتصاب غذا هم دست زدند.

اما در شرایطی که دولت جانسون مدعی بود که طرح دولتش برای فرستادن پناهجویان به رواندا کاملا قانونی می‌باشد و در صدد اجرای بلافاصله تصمیم دولتش بود، با تشکیل دادگاه حقوق بشر اروپا کذب ادعای او آشکار شد و این دادگاه جلوی نخستین پرواز پناهجویان از بریتانیا به رواندا را گرفت. با این حال “پریتی پاتل”، وزیر کشور دولت بوریس جانسون، اعلام کرده است که در تلاش است تا راه‌هایی جهت لغو تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا پیدا و سیاست پناهنده ستیز دولت انگلستان را اجرایی کند.

بر اساس اخبار منتشر شده، دولت بوریس جانسون به دولت سرکوب‌گر رواندا در ازای پذیرش پناهجویان، ۱۲۰ میلیون پوند داده است. هدف دولت انگلیس آن است که با انتقال پناهجویان به این کشور پیامی به کسانی بدهد که حتی با به خطر انداختن جان خود به امید یک زندگی بهتر از دریای مانش گذشته و خود را به انگلستان می‌رسانند تا به این ترتیب از ورود این پناهجویان به خاک خود جلوگیری نماید. در همان حال وزارت کشور بریتانیا دستورالعملی را در مورد این اقدام منتشر کرده است که در آن به استفاده از برچسب‌گذاری الکترونیکی برای تحت نظر داشتن افرادی که به طور غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، اشاره شده است. معنی این اقدام در عمل، رفتار کردن با پناهجو همچون یک “جنایت‌کار” می باشد؛ پناهجویی که با به خطر انداحتن زندگی خود از جهنمی که رژیم سرکوب‌گر حاکم بر کشورش برپا ساخته فرار کرده و به خیال خود به محلی امن پناه آورده است. در حال حاضر برچسب‌گذاری الکترونیکی نیز با اعتراض شدید همه نهادهای مدافع پناهندگان و فعالین دمکرات و آزادی‌خواه مواجه شده است. باید دانست که انتقال پناهجویان به رواندا حتی از سوی برخی از جناح‌های درونی طبقه حاکمه “شرم آور” توصیف شده و آن‌را محکوم کرده اند. برنامه دولت انگلستان در واقع نقض حقوق پناهندگان و مغایر با قرارداد های بین المللی در این زمینه می باشد و لذا باید به دفاع از حقوق پناهندگان برخاست و با قدرت هر چه بیشتری آن‌را محکوم نمود.

چریک‌های فدایی خلق ضمن محکوم کردن سیاست‌های پناهنده ستیزانه دولت انگلستان همه نیروهای انقلابی و آزادی‌خواه را به مخالفت با این برنامه جدید ضد پناهجویی و اعتراض به سیاست شرم آور انتقال پناهجویان به رواندا دعوت می‌کنند.

مرگ بر امپریالیسم !
هر چه گسترده تر باد مبارزات مردم آزادی‌خواه علیه سیاست‌های پناهنده ستیز امپریالیست‌ها!

چریک‌های فدایی خلق ایران ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ برابر با ۱۹ جون ۲۰۲۲

متن کامل با فرمت پی دی اف